Kotiäiteet kertokaas mulle

Horuksen silmä

Aktiivinen jäsen
21.11.2008
10 741
-1
36
Tampere
Mikä merkitys teille perhekerhoilla on?
Onko perhekerho lasten ja vanhemman yhteistä aikaa?
Vai onko perhekerho sitä vanhemman juoruilu- ja kaffitteluaikaa, samalla kun lapset touhuaa omiaan?
Vai mitä se perhekerhoilu oikein tarkottaa?

kotona kotiäiti ja lapsi saa sitä yhteistä aikaa, kerhossa on kivaa vanhemmilla vanhempien kaa ja lapsilla ohjaajien/muiden lasten kanssa. (paitsi niillä joita kuulemma hyljeksitään palstan mukaan kerhoissa.. )

No mä olen mennyt sinne perhekerhoon ton lapsen takia. Siis et se näkis muita lapsia ja oppis sitä sosiaalisutta... Itte en niinkään aluksi siellä viihtyny,ku niil mammoilla oli ihan omat jutut joihin ei oikein päässy mukaan + että oon meidän kerhon äiteja kaikkia nuorempi. Nyt ku siel on 6kk käyty,ni jo minäkin saan siellä juttuseuraa =)
Mutta siis me käydään siellä lapsen takia.

Kai niillä jokin merkitys tulee olemaan kun tää vauva maailmaan syntyy....nyt sitä ennen niin ei ole mitään merkitystä. Sekin riippuu paljon siitä, että miten toiminnallisia vanhempia siellä kerhossa sitten on...itse en jaksa juoruta ja istua vain koko aikaa vaan haluan tehdä jotain myöskin.

Mulle ja lapselle ainoa virike päiviin kerran viikossa kun asutaan syrjässä kaikesta ja kaikista muista eikä ole autoa päivisin käytössä eikä julkista liikennettä.

Aina ei ole niin hehkeää, joskus on vaikea päästä kuvioihin mukaan jne. mutta tekee hyvää tuulettaa päätä ja on kiva nähdä kun lapsi tykkää leikkiä muiden kanssa. Etupäässä se on siis sekä minun omaa hengähdysaikaa että lapselle leikkiaikaa muiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja tripptrapp:
No mä olen mennyt sinne perhekerhoon ton lapsen takia. Siis et se näkis muita lapsia ja oppis sitä sosiaalisutta...
Mutta siis me käydään siellä lapsen takia.

Samasta syystä mäkin olen sinne lapset vienyt. Ja koska lapset ovat siinä se suurin syy, niin katson myös lasteni perään.
Kaikki mammat ei sitä todellakaan tee.
Just eilen sanoin miehelle että helpompaa ois olla pois perhekerhosta kun normaalioloissa mun täytyy vahtia vain 3 omaa lasta. Perhekerhossa joudun sitten kyttäämään niitä muidenkin muksuja :snotty:

Me käydään touhuamassa siellä yhdessä lapsen kanssa (meillä siis on aina puoli tuntia kestävä laulu ja leikkituokio) ja samalla äiti näkee muitakin äitejä joiden aknssa voin jakaa kokemuksia vauva-arjesta.

Kun vauuvalle tulee ikää lisää niin silloin tuohon kuvioon tulee sellainen muutos että lapsi saa myös niiden muiden lasten seurasta enempi irti.

mulle joku kaupungin päivähoito/kerhojohtajista esitteli perhekerhoa just argumenteilla, että "siellä äiti näkee toisia äitejä" ja "sielllä äideillä on tosi kivaa"... outoa minusta korostaa sitä, että ÄIDEILLE on näitä kerhoja. Sanoin, etten itse tarvitse virikkeitä, minulla on niitä omasta takaa - ja vein kolmevuotiaani puolipäivähoitoon kuopuksen synnyttyä.

Ei se kyllä lasten ja vanhemman yhteistä aikaa meillä ole, sitä voidaan viettää kotonakin. Lapset saavat leikkiä toisten lasten kanssa ja minä tuulettaa päätäni juttelemalla Aikuisten Ihmisten kanssa.

Ei se ainakan äidin ja lapsen yhteistä aikaa ole: mun lapseni katoaa välittömästi, kun ovesta sisään astutaan. Mutta kyllä mä tunnustan kaipaavani virikkeitä itselleni, tuskin tuo jätkä olisi vielä niinkään tarvinnut kun aloitettiin. Jotain ohjelmaa päiviin..

hmmm, en osaa kyllä vastata tohon. mutta jos meille olisi se täällä peräkylässä suotu niin varmasti veisin lapsen sinne tutustumaan muihin lapsiin ja hyvällä tuurilla saisin sieltä kautta sitten edes yhden kaverin... :whistle:

Itse kävin lasten vuoksi.
sitten lopetin. en päässyt porukoihin sisään vaikka kuinka yritin avata keskustelua.
Mutta mun vanhakantaiset kasvatus jutut ei kiinnostaneet moderneja reimatc-kestovaippa-feministi-mammoja.
Siis kasvatan lapsiani maalaisjärjellä enkä ole tavannut samanhenkistä äitiä kuin yhden ja hällä on 14 lasta.
Lopetin siksi käymisen niissä, lapsenikin olisi oppinut vaan vetäytymään ja olemaan lopulta ihan hiljaa kun ois mun mallia katsonut.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Ei se ainakan äidin ja lapsen yhteistä aikaa ole: mun lapseni katoaa välittömästi, kun ovesta sisään astutaan.

Ehkä mä olen vanhanaikainen, mutta mun mielestä perhekerhossa vanhemman velvollisuus on katsoa oman jälkikasvun perään.
Mua oikeasti riepoo ne kakarat jotka käy tönimässä ja potkimassa pienenmpiä kun äiti vaan juoruaa. Tai jättävät ne 1,5 vuotiaat 2 tunniksi sekottamaan isompien leikkejä yms.
Siis tää ei tarkottanut Nasu sua =)

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Ei se ainakan äidin ja lapsen yhteistä aikaa ole: mun lapseni katoaa välittömästi, kun ovesta sisään astutaan.

Ehkä mä olen vanhanaikainen, mutta mun mielestä perhekerhossa vanhemman velvollisuus on katsoa oman jälkikasvun perään.
Mua oikeasti riepoo ne kakarat jotka käy tönimässä ja potkimassa pienenmpiä kun äiti vaan juoruaa. Tai jättävät ne 1,5 vuotiaat 2 tunniksi sekottamaan isompien leikkejä yms.

Katsotaan perään tietysti, mutta yhteisellä ajalla minä käsitän että touhutaan koko ajan yhdessä.

Mun lapsi vasta 8 kk ja kerhoilla lähinnä merkitystä mulle. Saan kaffitella ja jutella muiden äitien kanssa. Vaihtelua päivään!

Myöhemmin varmaan lapsellekin enemmän merkitystä, kun voi leikkiä muiden lasten kanssa ja mä saan vähän olla aikuisten kanssa, kun kerhossa on lapsille ohjaajat. Tosin meidän lapsi ei vierasta oikeastaan ollenkaan, (ei siis itke, mutta tunnistaa kyllä vieraan/tutun) joten jokin merkitys kerhoilla varmaan ollut hänellekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:

Katsotaan perään tietysti, mutta yhteisellä ajalla minä käsitän että touhutaan koko ajan yhdessä.

No varmaan jonkun puolivuotiaan kanssa se yhteinen aika juuri sitä onkin =)

lasten takia niissä käydään, kerhoissa ja kahviloissa. ja omien lasten perään katon vaikka ne muidenkin kanssa leikkiikin, ei se ole sitä varten että kotiäiti menee viettämään VAPAA-AIKAA, jättää pennut juoksentelemaan ympäriinsä yksinään ja istuu jauhamassa jaskaa muiden kanssa. tietty siellä tulee juteltua muiden kanssa mutta kyllä ne ipanat on siinä silmän alla koko ajan.

mua harmitti niin paljon kun ei päästy tänään kerhoon ku lapset on kipeenä:(
Eli taitaa se olla äidille näköjään aika tärkeetä:D Meillä on muutenkin tosi kiva porukka siellä:)
Noh ensi viikolla taas mennään jos ollaan tervehdytty.

Yhteistyössä