kotiäidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neljän äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neljän äippä"

Vieras
Miten vietätte päivää lastenne kanssa?
Onko teillä tarkat rutiinit ja teettekö virikkeellisiä touhuja vai arvostatteko vain kiireetöntä yhessäoloa?

Minulla on neljä lasta ja arvostan todella sitä että olen pystynyt hoitamaan kaikki kotona(ensimmäinen jo koulussa ja toinen alottaa eskarin) ja antamaan aikaa kiirettömälle yhdessä ololle.Lapsuus menee niin äkkiä etten ole halunnut hukata sitä olemalla lapsistani erossa.Tämä on oma päätökseni ja toki pelottaa kuinka tiukkaa on sitten kun olen eläkkeellä.Nytkin olen oppinut elämään vähällä rahalla ja se ei ole aina helppoa,mutta tunnen että yhdessä olo on paljon rahaa tärkeämpää.

Meidän päivämme koostuvat rauhallisesta yhdessäolosta kuin virikkeistäkin.Välillä päivät menee perus rutiinien hoitamiseen,vapaaseen leikkiin(jonka koen olevan todella tärkeää) ja ulkoiluun,mutta välillä taas teemme jotain extraa esim.pakkaamme eväät ja lähdemme retkelle,askartelemme yhdessä,rakennamme huoneen täyteen junarataa tai vaikka maalaamme.Ostin lapsilleni taiteilijoiden kehumat maalit ja pensselit koska halusin tukea sitä missä lapseni ovat taitavia ja josta pitävät.Varsinkin tyttäreni ovat pienestä pitäen tykänneet piirtämisestä ja ovatkin jo todella taitavia piirtämään ja maalaamaan.Nuo maalit ovatkin olleet kovassa käytössä,joten hukkaan ei mennyt niihin panostaminen.Ihania hetkiä on lasten kanssa myös se kun illalla kaikki kiipeää kainaloon sängyllemme ja luemme iltasatua.Olemme myös ottaneet kolme vanhinta lastamme kotihommiin mukaan ja he itse seuraavat "työ listasta" kenen vuoro on tänään auttaa keittiön siivouksessa tai pyykeissä.Hyvin onnistuu 3-vuotiaalta pyykkikoneesta pyykkejen nostelu äidille joka ripustaa ne narulle tai 8- ja 6-vuotiailta pöydän kattaminen ja joskus myös ruuanlaitossa auttaminen.Lapset ovat innoissaan näistä tehtävistä ja ne menee melkein leikistä.Siivoamisestakin tulee melkein riitaa,jos annan pölyrätin jolla pölyt saa pyyhkiä :) Nämä kotiäitivuodet ovat antaneet niin paljon ja olen todella kiitollinen joka hetkestä jonka saan viettää vielä lasteni kanssa tätä kiireetöntä kotiarkea <3 ps.olen oppinut ottamaan myös omia hetkiä jotta jaksan.Kävelylenkit koiran kanssa tai teekupillinen lehden parissa pienten pitkien päiväunien aikaan on luksusta :) Tuokin on muuten ihanaa kun kotihoidossa lapset saavat nukkua niin pitkät päikkärit kuin tarvitsevat.1v nukkui eilenkin lähes 4tunnin päikkärit ja melkein 4v monesti yli 2tunnin unet.Silti yönkin nukkuvat heräämättä.

pitää vielä lisätä että lapsilla on harrastuksiakin joissa sosiaaliset taidot kasvaa.Eliikä osana päivistä kuletan nuissa harrastuksissa.On muskaria,kerhoa,taidekoulua ja pienimmällä vauvauintia

Yhteistyössä