Kotiäidit töihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kalevikaveri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siinäpä kolahtaa. Mä olen päättänyt olla kotiäiti pitkään ja sitä myös tulen olemaan. Ihan sama mitä muut ajattelee.

Enkä näe siinä mitään järkeä miksi minä - lastenhoitaja menisin hoitamaan muiden perheiden lapsia kun kotona on omakin lapsi joka tarvitsee hoitajaa.

Tämä kotiäiti olisi mennyt töihin jo aikoja sitten, jos niitä töitä olis. Lapsi pian 2,5 vuotias. Vaikka ajattelen, että parempi lapsen on olla ensimmäiset 3 vuotta kotihoidossa.

Ei kolahda. Näiden 5 lapsen hoitamisessa on ihan riittävästi työtä yhdelle äidille. Sen lisäksi onni hoitaa lapsia ja olla kotona muutaman vuoden on jotain mitä ei voi mitata =) Työtön en ole koskaan ollut, enkä tule olemaankaan ;)

Ei kolahda, en kannata kenenkään pakkotyöllistämistä!
Totta tuossa on se, että kotiäidiksi jäävien työura katkeaa tai huonossa tapauksessa jää käynnistymättä kotona vietettyjen vuosien vuoksi. Siihenkin asiaan olisi mahdollista vaikuttaa lainsäädännöllä tai vaikka työhönohjauksella.
Vahvasti vaikuttaa siltä, että markkinavoimat ja kaikesta taloudellisen hyödyn repiminen vaikuttaa tämänkin "artikkelin" taustalla.

Mitähän sitten tapahtuisi, jos kaikki kotiäidit yhtäkkiä olisivatkin työelämässä? Olisiko se millään tasolla järkevää?

Itse omakohtaisesti haluaisin olla kotona siihen asti kun nuorin täyttäisi vaikka kymmenen vuotta, mutta eipä se ole mahdollista. Pienen lapsen paras paikka on olla kotona vähintäänkin sinne 3 vuoteen asti.

Tottakai menisin töihin, jos kaikki olisi ihan ok omien lasteni kohdalla. Mutta on niin paljon tutkimustulosta siitä, mitä voi tapahtua, jos lapsi viedään liian aikaisin hoitoon. Olen myöskin omassa elämässäni nähnyt liian läheltä sen, mitä tapahtuu, kun lapsuus ja perusturvallisuus viedään.

Niinpä en ajattele yhteiskuntaa, vaan ennen kaikkea lapsiani. Se, että edes 3 ensimmäistä vuotta saisivat olla kotona äidin kanssa. Ei se yhteiskunta meitäkään ajattele, joka tutkimus osoittaa, että esim. päiväkodissa on liian suuret ryhmät. Silti vaan ei nosteta esim. perhepäivähoitajien palkkoja, kaikki vaan päiväkotiin.

Minä suojelen omia lapsiani, kuka sen tekee, jos en minä.

itse olin kotiäiti putkeen 4vuotta, esikoinen oli 4v. ja kuopus 2.5v. mennessään hoitoon, eikä kyllä yhtään harmita, että olin heidän kanssaan kotona.

jokaisella varmaan on se valinnanvapaus, joko menee töihin lapsen ollessa 9kk tai jatkaa kotihoidontuella muutaman vuoden lisää.

koskaan itselläni ei ole ollut mitään käörkkäitä mielipiteitä siitä, miten lapset tulisi hoitaa, itselleni ja omille lapsilleni paras ratkaisu on ollut se, että olimme pidempään kotona, toisella taas on sellainen tilanne, että töihin on pakko mennä heti äitysloman päätyttyä, ja toisilla taas se tilanne, että haluaa palata töihin, nekään ei huonoja ratkaisuja ole.

omista lapsistani voin sen verran sanoa, että edelleenkin tahtoisivat mielummin olla kotona äidin kanssa, nyt siihen vain ei enään ole mahdollisuutta.

Ei kolahtanut. Olen käyttänyt kaikki lain tarjoamat oikeudet olla lasteni kanssa kotona ja tehdä lyhennettyä työaikaa. Silti en ole ollut päivääkään työtön.

Tottahan tuo on, vaikkakin kärkevästi kirjoitettu.
Nimenomaan olen sitä mieltä, että saa jäädä toki kotiin jso siltä tuntuu, mutta ei se ole mikään sädekehän paikka todellakaan.

Siinäpä kolahtaa. Mä olen päättänyt olla kotiäiti pitkään ja sitä myös tulen olemaan. Ihan sama mitä muut ajattelee.

Enkä näe siinä mitään järkeä miksi minä - lastenhoitaja menisin hoitamaan muiden perheiden lapsia kun kotona on omakin lapsi joka tarvitsee hoitajaa.

No eipä tuossa muuta järkeä olisikaan, kuin palkka, ja sekin aika mitätön, varsinkin noin vastuullisesta työstä.

Ei kolahda. Näiden 5 lapsen hoitamisessa on ihan riittävästi työtä yhdelle äidille. Sen lisäksi onni hoitaa lapsia ja olla kotona muutaman vuoden on jotain mitä ei voi mitata =) Työtön en ole koskaan ollut, enkä tule olemaankaan ;)

Olethan sinä työtön jos vain kotona oleilet yhteiskunnan rahoilla. Jos joku toinen kuin yhteiskunta maksaa sinulle koton oleilusta, niin sitten asia on toinen.

naisten palkat samalle tasolle miesten kanssa, raskauden takia ei saa jättää jatkamatta määräaikaista sopimusta, hedelmällisessä iässä olevia naisia tulisi palkata yhtälailla kuin samassa iässä olevia miehiä.
ym.ym.ym
listaa voi jatkaa loputtomiin. emme kuitenkaan elä pilvilinnoissa, kaikille ei ole työtä tarjolla, kunnissa ei ole mahdollisuutta tarjota päivähoitopaikkoija nytkään niin paljon kuin tarve vaatii.
kaikilla ei ole mahdollisuutta tehdä 8-16 vain arkipäivisin työtä, lisäksi on yksinhuoltajia ilman tukiverkostoa, työuupumusta ei lueta enään palkalliseksi sairaslomaksi, kouluissa ammuskellaan,baareissa ammuskellaan, ihmisiä paloitellaan jääkiekkokasseihin, vähävaraiset perheet lisääntyvät,palkkaerot kasvavat, yhteiskuntaluokat tulevat muutaman vuoden päästä olemaan köyhälistö ja rikkaat, keskiluokkaa ei kohta enään ole. viedään hei kaikki tuet kaikilta pois, että ei vaan kukaan tule kateelliseksi tai ärsyynny siitä, että joku toinen saa valtiolta "ilmaista" rahaa, annetaan maamme edustajien tilailla 400€ viinipulloja ravintelissa verorahoillamme ja nostetaan tietenkin joka vuosi 1000€ heidän palkkaansa, lainataan velkaisesta kirstusta rahaa muille eu-maille ja potkitaan kadulla elävät ihmiset jokeen.

Mä vaan kysyn että mihin kaikki lapset laitetaan jos kaikki äidit menee hoitoon. Nyt jo on kauhea pula hoitopaikoista vaikka lapsia on paljon kotihoidossa. Päiväkoteja pitäis perustaa tosi paljon enemmän että kaikki lapset saa hoitopaikan. Ja kuka hoitaa ne sijaisuudet mitä sitten tulee ku pienet hoitoon laitetut lapset sairastaa ja äiti joutuu olla töistä poissa? Alle 3 vuotiaiden äideillähän on kaikkein eniten poissaoloja lapsen sairauden takia. Ja päivähoitohan maksaa paljon enemmän yhteiskunnalle kuin kotihoito. Yhden lapsen hoito päiväkodissa maksaa todelisuudessa n tuhat euroa, vuorohoidossa paljolti enemmän, oliko se joku 1700euroa. Vähemmän menee rahaa yhteiskunnan pussista kotihoidontuen ja kuntalisien maksamiseen kuin hoitopaikkojen järjestämiseen. Meillä kun on 3 alle kouluikäistä nii vuorohoidossa he maksavat yhteiskunnalle n4500e/kk mutta kun oon kotona heidän kanssa nii kyse on vain muutamista satasista.
Mun mielestä järki ja kohtuus tässäkin asiassa. Minäkään en ymmärrä sitä, että ollaan kotona jonkun 7vuotiaan kanssa, mutta kyllä ainaki alle 2v kuuluu kotihoitoon jos sellainen vaan voidaan järjestää. Jos mä veisin tuon meidän 7kk vanhan vuoropäiväkotiin, jossa joka päivä on eri hoitaja (ja hoitaja vielä vaihtuu päivänkin aikana), vuorosta riippuen hoitopaikkakin on eri ja hoitokaverit on eri, niin kyllä mä uskallan väittää että jättäis jälkensä lapseen. Sellaista vaihtelua kestää vasta yli 3 vuotias, ja mulla on henk koht kokemusta tästä.

Kuinka moni korkeakoulutettu, työelämään kuulumisesta kiinnostunut nainen jää työttömäksi kotiäitivuosien jälkeen? TODELLA harva. Isompi ongelma ovat nämä ihmiset, jotka eivät vain hanki koulutusta ja työpaikkaa - he tekisivät näin, oli niitä lapsia tai ei.

SYRJÄYTYMISEN EHKÄISYYN on panostettava, enkä tarkoita pelkästään kouluttamattomia kotiäitejä vaan kaikenlaisia elämäntapatyöttömiä yms.

[QUOTE="mari";23145726]Olethan sinä työtön jos vain kotona oleilet yhteiskunnan rahoilla. Jos joku toinen kuin yhteiskunta maksaa sinulle koton oleilusta, niin sitten asia on toinen.[/QUOTE]

En ole minäkään ollut koskaan työtön vaikka kotiäitinä olenkin ollut. Katsos kun työtön nostaa työttömyyskorvausta ja työttömällä ei ole olemassa työpaikkaa. Ihanan fiksuja nämä palstalaiset...

[QUOTE="vieras";23145760]Kuinka moni korkeakoulutettu, työelämään kuulumisesta kiinnostunut nainen jää työttömäksi kotiäitivuosien jälkeen? TODELLA harva. Isompi ongelma ovat nämä ihmiset, jotka eivät vain hanki koulutusta ja työpaikkaa - he tekisivät näin, oli niitä lapsia tai ei.

SYRJÄYTYMISEN EHKÄISYYN on panostettava, enkä tarkoita pelkästään kouluttamattomia kotiäitejä vaan kaikenlaisia elämäntapatyöttömiä yms.[/QUOTE]

nytkin jää aika paljon sieltä nokialta niitä korkeasti koulutettuja työttömäksi, millä luulet, että kaikki saavat työtä, ehkä yhteiskunta kuitenkin tarvitsee myös tavallisia duunareita.!

On ihan turha luetella joitain lukuja siitä kuinka paljon joku lapsi maksaa kun hoidossa jne. Fakta on että kotona lusivat äidit eivät tuota yhteiskunnalle mitään, ne ovat pelkkä kuluerä. Tuollaisilla todisteluilla yritetään vain saada oikeutusta kotona laiskotteluun.

Alkuperäinen kirjoittaja pilvilinnassa valo välähtää;23145742:
naisten palkat samalle tasolle miesten kanssa, raskauden takia ei saa jättää jatkamatta määräaikaista sopimusta, hedelmällisessä iässä olevia naisia tulisi palkata yhtälailla kuin samassa iässä olevia miehiä.
ym.ym.ym
listaa voi jatkaa loputtomiin. emme kuitenkaan elä pilvilinnoissa, kaikille ei ole työtä tarjolla, kunnissa ei ole mahdollisuutta tarjota päivähoitopaikkoija nytkään niin paljon kuin tarve vaatii.
kaikilla ei ole mahdollisuutta tehdä 8-16 vain arkipäivisin työtä, lisäksi on yksinhuoltajia ilman tukiverkostoa, työuupumusta ei lueta enään palkalliseksi sairaslomaksi, kouluissa ammuskellaan,baareissa ammuskellaan, ihmisiä paloitellaan jääkiekkokasseihin, vähävaraiset perheet lisääntyvät,palkkaerot kasvavat, yhteiskuntaluokat tulevat muutaman vuoden päästä olemaan köyhälistö ja rikkaat, keskiluokkaa ei kohta enään ole. viedään hei kaikki tuet kaikilta pois, että ei vaan kukaan tule kateelliseksi tai ärsyynny siitä, että joku toinen saa valtiolta "ilmaista" rahaa, annetaan maamme edustajien tilailla 400€ viinipulloja ravintelissa verorahoillamme ja nostetaan tietenkin joka vuosi 1000€ heidän palkkaansa, lainataan velkaisesta kirstusta rahaa muille eu-maille ja potkitaan kadulla elävät ihmiset jokeen.

:| Tää kolahti, niin totta ja niin surullista. Tässä maailmassa on niin monta asiaa perseelleen, etten oikeasti ymmärrä että jotkut jaksaa näin paljon keuhkota tällaisesta asiasta kun päivähoito vs. kotihoito. Laajentakaa vähän perspektiiviä, niin jospa löytyis oikeasti tärkeämpiäkin aiheita.

Yhteistyössä