Kotiäidit, mitä touhuatte lastenne kanssa nyt...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja o9v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

o9v

Vieras
kesäaikana? Käyttekö melkein joka päivä jossakin ajelemassa vai viihdyttekö mieluummin omassa pihassa? Entä päivärytmit? Ovatko samoja mitä talvellakin vai löysemmät? Teetkö lapsille kesähelteelläkin päivällä lämmintä ruokaa vai vasta illemmalla? Saavatko lapset olla ulkona mihin asti illalla? Entä milloin on nukkumaanmenon aika?

Ihan samat rytmit ja ruoka-ajat, lämpimät ateriatkin normaalisti.
Käydään joka päivä puistoilemassa tai jossain kävelemässä ja ihmettelemässä maailmaa :)

Nukkumaanmenot yms aivan samalla tavalla kuin talvellakin kun lapset niin pieniä.

Tytöt siis 1v9kk ja 5kk.

Samat ruoka- ja unirytmit pidetään, lämmintä ruokaa saavat 2x päivässä kesälläkin ellei ole joku erikoistilanne. Omalla pihalla ja lähipuistoissa ollaan, sellaisen matkan päässä jonne pääsee kävellen ja/tai pyörällä. Miehen loman aikana käydään parilla lyhyellä kotimaanreissulla ja sukulaisissa. Nukkumaan tavalliseen aikaan 20:30.

samat rytmit,ruuat,nukkumaanmenoajat kuin talvellakin,ja omasta pihasta ei ole tarve lähteä muualle ja lapset leikkii keskenään,mun ei tarvi touhuta sen erikoisemmin niien kaa

Käydään leikkipuistoissa, nyt on uimakouluaika, omassa pihassa aika paljon touhutaan kun on omakotitalo ja hilavitkuttimet löytyy omasta pihasta, pyöräillään, käydään kävelyllä. Päivärytmit on ihan samanlaiset kuin muutenkin, ruoka tehdään normaaliin aikaan ja ulkoa kouluaikaan sisään puoli8 viimeistään. Kesälomalla sitten voi olla vähä myöhempään. Kouluaikaan nukkumaan 20.30, kesälomalla 9 aikaan. Pienimmäinen tietty syö ja nukkuu kun tarve vaatii. Lapset 8v, 6.5v, vajaa 5v, reilu 3.5v ja 2kuinen.

no tietty käydään rannoilla eväiden kanssa, puistoillaan ja ulkoillaan...mut muuten aika perusmeininkiä näin kesälläkin... lapset pihalla touhuu ja minä pienimmän kanssa sisällä (no siis käydään mekin ulkona, mut lapset nyt vaan sattuu asuun lähes pihalla)... teen lapsille eväitä, jotta voivat mennä retkille...
ulkona ovat...riippuu mistä roikkuu 20-21 asti, nukkuvat, kun nukkuvat ja heräävät kun heräävät. otetaan rennosti eikä ressata.

Vielä jatkan tätä aihetta hieman, minä taas usein pohdin, että onko siitä haittaa lapselle, jos muutaman kerran per viikko käy kaupoilla tai kirjastossa? Kun itse en lapsena käynyt useasti kaupoilla, kun vanhemmillani oli vain ne 1-2 kauppareissua per viikko ja kesälomallakin oli vain 2 lyhyttä reissua + muu aika sitten oltiin vain kotona, niin nyt aikuisena itse tykkään mielellään ajella ja käydä kaupoilla, liiaksi kotona oleminen tekee vain olotilan tylsäksi. Mutta en tiedä onko se huonoksi lapselle, jos "koko ajan" on menossa jonnekin?

Alkuperäinen kirjoittaja :
KIRSIKKA -onko teillä TAAS vauva??? eikö pitäny olla viiminen noi 3,5v

Ai miten niin taas jos edellinen on jo kohta 4vuotias :laugh: Ei kai se hirveen taas ole. Kyllä, meillä on vauva. Ja mieli muuttuu, minullakin. Ja ihan on tekemällä tehty jos seuraavaksi meinaat perinteisen "vahinko-vedon" vetää esiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vielä jatkan tätä aihetta hieman, minä taas usein pohdin, että onko siitä haittaa lapselle, jos muutaman kerran per viikko käy kaupoilla tai kirjastossa? Kun itse en lapsena käynyt useasti kaupoilla, kun vanhemmillani oli vain ne 1-2 kauppareissua per viikko ja kesälomallakin oli vain 2 lyhyttä reissua + muu aika sitten oltiin vain kotona, niin nyt aikuisena itse tykkään mielellään ajella ja käydä kaupoilla, liiaksi kotona oleminen tekee vain olotilan tylsäksi. Mutta en tiedä onko se huonoksi lapselle, jos "koko ajan" on menossa jonnekin?

No ei tietenkään, lapsethan monesti nauttii käydä kirjastossa ja kaupassa äidin apuna :o

Samoiten vielä jatkan sen verran aihetta, että mistä teillä riittää energiaa laittaa lämmintä ruokaa 2 kertaa päivässä myös kesällä? En minä vain aina jaksa laittaa, kuin yhden kunnollisen ruoan ja sen teen vasta illalla. Päivällä tykkään tehdä jotain yksinkertaisempaa, kuten esim; leipää ja jogurttia, puuroa, nuudeleita , jotain pussiateriaa jne jne.

Lapset 6, 4 ja 1v. Ajellaan paljon kaupungin leikkipuistoissa ja uimarannoilla eväiden kanssa heti aamusta. Tullaan kotiin pienintä nukuttamaan puolilta päivin, ja jatketaan mahdollisesti taas reissuamista iltapäivällä. Ruokaa syödään varmasti vähempi kuin talvella, mutta ainakin 1 kunnon ruoka, tai ainakin sit illalla puuroa. Illalla mennään nukkumaan samoihin aikoihin kun talvisinkin, riippuen mikä on fiilis ja vierystaso ja ennen kaikkea jos on aurinkoinen pv, niin silloin se pitää viettää ulkona! Suomen kesä on niin lyhyt ja tuittupäinen.

Rytmit ja ruokaa-ajat tulee pysymään samana, mutta tuo ruoka tulee olemaan välillä sellaista mitä voi syödä puistossa yms muualla kuin kotona ruokapöydän ääressä.

Ulkoilua enemmän kun talvella nyt kun lapsikin siitä enemmän nauttii ja pääsee touhumaan. Äitikin tykkää ulkoilla enemmän kesällä kuin talvella ;)

Lapsi 1v4kk

Nimenomaan se on haitaksi jos ollaan "koko ajan" menossa jonnekin. Pari kertaa viikossa kaupoilla tai kirjastossa ei haittaa ketään. Vaikka vähän enemmänkin.

Meillä muuten sama päivärytmi kuin talvella, paitsi että oltiin talvella enempi pihalla... Itse oon niin talvi-ihminen ja oli kiva kun pystyi tehä lumiukkoa tms. Nyt tuolla ei voi itte tehä oikeen mitään.

Samoiten vielä jatkan sen verran aihetta, että mistä teillä riittää energiaa laittaa lämmintä ruokaa 2 kertaa päivässä myös kesällä? En minä vain aina jaksa laittaa, kuin yhden kunnollisen ruoan ja sen teen vasta illalla. Päivällä tykkään tehdä jotain yksinkertaisempaa, kuten esim; leipää ja jogurttia, puuroa, nuudeleita , jotain pussiateriaa jne jne.

Mitenkä se ulkolämpötila vaikuttaa sun sisällä ollessas? Talvella sun kotona on myös ihan saman lämpöistä ja näköistä. Ei ulkolämpötilan pitäisi vaikuttaa mitenkään lasten elämään. Harmi että sun lapsest laihtuu tai saa epäterveellisempää ruokaa sen takia että sä katsot ikkunasta, " jahas, aurinko paistaa, enpä tee ruokaa tänään! "

Edellispäivän jämiä yleensä aamupvällä...
nojoo, lämmitän mä joskus skideille pizzaa, hampparia tms.
tilaan vaik turkish pizzat tai kebabit.

Rytmit muuttuvat varmasti aika pian kun koululainen pääsee kesälomalle. Illalla ei pidetä niin tarkkaa aikataulutusta nukkumaanmenoaikojen kanssa, joinain iltoina annan isompien lasten valvoa ja katsotaan vaikka yhdessä joku elokuva. Aamuisin nukutaan pidempään ja syödään reilu aamupala. Lämmin ruoka syödään todennäköisesti kerran päivässä, iltapäivällä ja muuten vähän tarpeen ja touhujen mukaan.. Lapset osaavat kertoa jos tulee nälkä. Ulkonakin on kiva syödä eväitä ja jätskejä. =) Ulkoillaan varmasti paljon ihan kotipihalla, toki olen suunnitellut retkipäiviä ja lähiseutureissuja jo vähän etukäteen.

Lapsista vain nuorin nukkuu päiväunet ja hänen rytminsä ja väsymystasonsa mukaan touhutaan. Ruokailut järjestän pienimmälle hiukan eri lailla kuin isommille, eli pari lämmintä ruokaa tarjoan (mikäli pienelle maistuu).. Toisaalta pieni ihminen voi nukkua myös vaunuissa jos ollaan liikkeellä.

Rennosti otetaan ja nautitaan kesästä! B)

Alkuperäinen kirjoittaja r:

Nimenomaan se on haitaksi jos ollaan "koko ajan" menossa jonnekin. Pari kertaa viikossa kaupoilla tai kirjastossa ei haittaa ketään. Vaikka vähän enemmänkin.

puhu paskaa

Me käydään pyöräilemässä, kävelemässä, leikkipuistoissa, touhutaan omalla pihalla jne. Ollaan mahdollisimman paljon ulkona. Päivärytmit muuten ihan samat, mutta ulkoillaan enemmän. Meillä on kesät talvet lämminruoka iltapäivällä. Päivällä tarjoilen jotain "kevyempää". Illalla sisälle meno samaan aikaan kuin talvellakin noin klo 19. Ja nukkumaan meno myös samaan aikaan kuin talvella noin klo 20.30. Lapset 5v, 3v ja 1v.

Yhteistyössä