Kotiäidit, herätättekö päiväunilta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiinnostaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiinnostaa

Vieras
Herätättekö lapsen päiväunilta siksi että menisi illalla ajoissa nukkumaan? Jos, ni millaisen ajan jälkeen?

Entäs jos lapsi nukkuu poikkeuksellisesti illalla autossa reilun pätkän ni millainen ilta teillä on tiedossa?

Ja tämä siis sellaisille äideille jota viettäävä täysin "kotielämää" :)

En herätä. Ainoastaan jos on lähtö lääkäriin tms. sitten on tietysti pakko. Jos lapsi nukahtaa autoon, niin hän nukahtaa. Ilta on silti yleensä aikataulussaan, puolella tunnilla saattaa venyä. Minusta nuo nukahtamiset tulee tarpeeseen.

Koitan herättää reilun 2 tunnin jälkeen. Yleensä vaan kääntää kylkeä ja jos jatkan herättelyä niin sanoo: "mene pois". En oo vielä keksiny miten lapsen sais nätisti herälle päikkäreiltä. Menee yöunille jokatapauksessa 21-22. Lapsi täyttää kuukauden päästä 3vuotta!

Meillä kaikki kolme lasta on jättäneet päikkärit pois noin 2,5 vuotiaina, tai on jätetty päikkärit pois. Kaikilla on ollut niin, että jos nukkuu päikkärit, yöunille menee vasta 22-23, vaikka ois nukkunu vaan puolikin tuntia. Mä oon kyllä vähän outo siinä, että meillä lapset menee ja on aina menny ajoissa nukkumaan. Nykyään vajaa3v menee nukkuun seitsemältä ja nukkuu 12 tuntia, niin herää aamulla sitten seitsemältä.

Herätän jos meinaa ihan mahdottoman pitkäksi venyä. Yleensä nukkuu n2 h, jos alkaa lähenemään 3 h niin käyn vähän paijailemassa, ja siihen herää ihan helposti.
Nukkumaan menee illalla 20.30-21 ja herää aamulla 7, ei musta ole järkeä antaa illalla valvoa myöhään kun mieskin tahtoo nukkumaan ajoissa jne.
Ja kyseessä siis vajaa 2,5 v, vauva saa tietty nukkua milloin haluaa.
Autoa mulla ei päivisin oo käytössä, joten siitä ei kokemusta.

Herätän parin tunnin jälkeen tai jos on joku meno. Mua ärsyttää eräs äitikaveri, joka ei halua yhtään rajoittaa lapsensa nukkumista, vaikka oltais menossa yhdessä jonnekin. Siinä mä lapsineni odotan ulkokamppeissa hiekkalaatikolla lähtöä ja vastaanotan viestejä "Oho, kylläpä pikkuinen nyt nukkuu" ja "Nyt se alkaa heräillä. Vaipat ja ruoat vielä ja sit päästän lähteään, koittakaa jaksaa odotella vielä tunti."

En herätä, jos ei ole menoa minnekään. Tyttö on kiukkunen ku persiiseen ammuttu karhu, jos menee kesken unien repimään yls, ja kiukkua sit kans jatkuu. Toisaalta menee hyvässä järjestyksessä iltaruoan jälkeen iltatoimille, ja jää huoneeseensa nukkumaan 21 pintaan, vaikka olisi vasta viiden-kuuden välillä herännyt päikkäreiltä. Saattaa toki höpötellä itsekseen siellä, mutta ei yleensä vaadi huomiota tai vaikuta olevan pahoilla mielin.

Tietysti jos menisi tilanne siihen, että kukkuisi valveilla puolilleöin tai vaatisi jotain ihmeellisiä sirkustemppuja nukuttamiseen, harkitsisin asiaa uudelleen, ja ehkä jopa kestäisin sen kiukuttelun, jotta saataisiin illat rauhoitettua. Mutta meillä siis pitkätkään päikkärit eivät vaikuta iltaan negatiivisesti, ennemminkin ilta on rasittava jos päikkärit ovat jostain syystä jääneet kokonaan pois. Ikää lapsella 2 v 7 kk.

En herätä. Ei ole vaikuttanut iltanukahtamiseen vaikka päivällä olisi enemmän nukkunutkin. Olen ajatellut että tarttee siihen hetkeen unta jostain syystä vaan enemmän.

[QUOTE="Henna";25058398]Herätän parin tunnin jälkeen tai jos on joku meno. Mua ärsyttää eräs äitikaveri, joka ei halua yhtään rajoittaa lapsensa nukkumista, vaikka oltais menossa yhdessä jonnekin. Siinä mä lapsineni odotan ulkokamppeissa hiekkalaatikolla lähtöä ja vastaanotan viestejä "Oho, kylläpä pikkuinen nyt nukkuu" ja "Nyt se alkaa heräillä. Vaipat ja ruoat vielä ja sit päästän lähteään, koittakaa jaksaa odotella vielä tunti."[/QUOTE]

Tuossa nyt on minusta kyse ihan perinteisestä itsekeskeisyydestä. Itsekään en tosiaan mielelläni nukkumista rajoita, mutta en todellakaan sovi treffejä hiekkalaatikon reunalle neljäksi, jos tiedän, että lapseni saattaa vedellä unia viiteen. Joko sovin tapaamisen myöhemmäksi (yleensä kyllä suosin aamupäivää, koska voi tosiaan mennä niin pitkään, ettei kukaan enää jaksaisi lähteä mihinkään), tai sitten niin, että menen ilman esikoista, ja mies jää ottamaan hänet vastaan päiväunilta. Sitten, jos on perusteltu syy lähteä esikoisen kanssa aikaisemmin, sanon hänelle jo hyvissä ajoin, että haluan hänen menevän päiväunille ajoissa, koska joudun herättämään hänet, sillä olemme tekemässä sitäjasitä senjasen kanssa. Ja herättäessä muistutan vielä, että lähdetään Petterin kanssa pulkkamäkeen tai mitänytikinä. Tämän ikäisen kanssa tuollainen keskustelu jo helpottaa herätyksiä, joku vuoden ikäinen on tietysti vähän eri juttu.

Yhteistyössä