Kotiäidista työttömäksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotiäiti miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kotiäiti miettii

Vieras
Olen ollut kotiäitinä lapsen täytettyä kolme. Ihan ilman tuloja,mies käy töissä ja laittaa joka kuukausi eläkesäästörahaa tilille. Sovimme että hoidan lapsia kotona kunnes nuorin aloittaa esikoulun ensi vuonna.

Nyt kuitenkin mietin kannattaako jo ilmoittautua työvoimatoimistoon työnhakijaksi? Vai miten homma etenee,työttömyyskorvausta en kai saa kun olen ollut vapaaehtoisesti kotona. En tiedä näistä asioista mitään..

Voinko ilmoittautua työnhakijaksi nyt jo kun aikomus on olla kotona ensi syksyyn asti? Vai lähettävätkö heti johonkin kurssille/töihin?

Mitä tekisitte itse?

Saat kelan työttömyyspäivärahaa kun olet työnhakijana työkkärissä.... Onko sulla koulutusta? Jos ei, ni sitten tod.näk. passittavat kursseille ja kattelette sulle koulutusmahdollisuuksia....

Jos työvoimatoimistoon ilmottaudut niin silloin olet työtön työnhakija. Sillon olisi velvollisuus hakea töitä. Joku tietty aika siinä on, että eivät laita kun oman ammatin töihin. Sitten voivat laittaa kursseille tai muun alan töihin. Voit kai kerran kieltäytyä, mutta sitten katkeaa rahan tulo vähäksi aikaa jos toisen kerran kieltäydyt. Periaatteessa sulla ei ole oikeutta mihinkään tuloihin tuossa tapauksessa. Jotkuthan toki pystyy niitä kursseja/töitä pakoilemaan ja niin saamaan työkkäreitä, vaikka ei töihin olisi menossa.

Siis olet ollut jo yli vuoden kotona ilman mitään imottamisia mihinkään? Muistaakseni puolesta vuodesta tulee jo jotain karenssia - siis se, että olet ollut työvoiman ulottumattomisssa ilmottamatta mitään. Mä kerkisin olla muutaman kuukauden ennen kuin työkkäriin ilmottauduin.

Yhteistyössä