Kotiäidin huoli tulevaisuudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Matami Mimmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Matami Mimmi

Jäsen
01.10.2004
41
0
6
Haluaisin tietää, onko minulla kuinka paljon kohtalotovereita ja mitä mietitte tulevaisuudestanne. Olen itse ollut yli kahdeksan vuotta kotiäitinä ja ikää on jo 37 v. Nyt on vielä neljäs tulossa ja lisää kotiäitiyttä. Tervetulleeksi uuden lapsen ilomielin toivotamme ja kotiäitiys on oma valinta, mutta kyllähän se välillä alkaa oma tulevaisuus huolettaa. Korkeakoulututkinto on takataskussa, mutta sekin jo kahdeksan vuoden takaa. Lähes suoraan jäin äitiyslomalle. Olisi mukavaa kuulla muiden samassa tilanteessa olevien ajatuksia...jos vaikka ei tuntisi olevansa ainoa tällaisessa tilanteessa oleva.

Minä olen ollut 6v yhtäjaksoisesti kotona hoitan 3 lastamme. Työpaikka minulla on, mutta en tiedä mihin toimipaikkaan olen menossa. Muutenkaan en ole tyytyväinen työhöni. Parasta aikaa päivitän tietojani ja suoritan ammattikorkeatutkintoa. Opistotutkinnon suoritin vuonna 1994, joten opiskelu on ollut tosi antoisaa ja mielenkiintoista. Suosittelen sinullekkin jotain lisäkoulutusta tai ylipäätänsä koulutusta. Parasta mitä minulla on pitkään aikaan ollut. Opiskelu on monimuotoista, eikä vaadi kauheasti läsnäoloa.

Mummot ovat auttaneet lastenhoidossa miehen ohella. Opiskelu on antanut varmuutta palata töihin ja virkistänut henkisesti paljon. Itsekin mietin 4 lasta vielä joku aika sitten, mutta taidan jättää haaveen ainakin toistaiseksi. Lapsemme ovat 2v 4v ja 6v, joten työtä riittää jo nyt. Olen 35v, joten voin miettiä sitä vielä pari vuotta. Tulevaisuudessa haaveilen vielä lisäopiskelusta tämän jälkeen. Opiskelu on kuin henkireikä, jonka avulla jaksan tätä kotirumbaa. Yllättävän antoisaa!

Minäkin välillä näitä asioita mietin. Olen 31v. Kotiäitinä ollut kohta 6v. Lapsia kolme, nuorin 1.5v. Vielä yhdestä vauvelista haaveilen, ja melko pian saisi tulla jos on tullakseen. Minulla opinnot vielä gradua ja muutamaa tenttiä vaille, eli en todellakaan tule pääsemään helpolla sitten kun työelämä kutsuu.

Joskus en meinaa saada unen päästä kiinni, kun mietin tulevaisuutta. Tulee sellasia kauhukuvia, etten koskaan valmistu ja löydä työpaikkaa. Mutta sitten käännän asian niin, että päivääkään en vaihtaisi pois tästä ihanasta elämästä lasten kanssa. Minä olen korvaamaton juuri nyt, nämä vuodet täällä kotona. Uskon, että kun lapset kasvavat, tulee minunkin aikani. Ja olen kääntänyt itselleni asiaa myös niin, että koska tuleva ansiotyöni sitten joskus on naisvaltaisella alalla, niin on myös hyötyä siitä, että lapset on tehty, ja ikääkin jo jonkin verran. Ehkäpä työnantaja jopa mielellään palkkaa naisen, joka todennäköisesti ei ilmoita jäävänsä pian äitiyslomalle.

Kyllä me kotiäidit paikkamme löydetään kun aika tulee. Pitää nauttia ja olla läsnä lapsille nyt, kun he meitä eniten tarvitsevat.

:hug:

Minäkin välillä näitä asioita mietin. Olen 31v. Kotiäitinä ollut kohta 6v. Lapsia kolme, nuorin 1.5v. Vielä yhdestä vauvelista haaveilen, ja melko pian saisi tulla jos on tullakseen. Minulla opinnot vielä gradua ja muutamaa tenttiä vaille, eli en todellakaan tule pääsemään helpolla sitten kun työelämä kutsuu.

Joskus en meinaa saada unen päästä kiinni, kun mietin tulevaisuutta. Tulee sellasia kauhukuvia, etten koskaan valmistu ja löydä työpaikkaa. Mutta sitten käännän asian niin, että päivääkään en vaihtaisi pois tästä ihanasta elämästä lasten kanssa. Minä olen korvaamaton juuri nyt, nämä vuodet täällä kotona. Uskon, että kun lapset kasvavat, tulee minunkin aikani. Ja olen kääntänyt itselleni asiaa myös niin, että koska tuleva ansiotyöni sitten joskus on naisvaltaisella alalla, niin on myös hyötyä siitä, että lapset on tehty, ja ikääkin jo jonkin verran. Ehkäpä työnantaja jopa mielellään palkkaa naisen, joka todennäköisesti ei ilmoita jäävänsä pian äitiyslomalle.

Kyllä me kotiäidit paikkamme löydetään kun aika tulee. Pitää nauttia ja olla läsnä lapsille nyt, kun he meitä eniten tarvitsevat.

:hug:

Minulla töihin lähtö lähestyy tammikuussa. Minua on alkanut jo pelottamaan työelämään paluu. Työskentelen myöskin naisvaltaisella alalla. Neljättä lasta en juuri nyt uskalla ajatella, sillä se olisi liian suuri riski tähän perään. Mieheni sairastui vuosi sitten vakavasti äkillisesti. Hän oli kriittisessä tilassa ja hänelle tehtiin hätäleikkaus vaikka hän oli huonossa kunnossa. Tuona aikana ajttelin, et jos jäisin yksin kolmen lapsen kanssa yms. Oma isäni kuoli äkillisesti 1,5v sitten. Mieheni on kyllä parantunut nyt. Pitkä kotonaolo aikani on alkanut tuntua taloudellisestikin, vaikkakin mieheni on melko hyvin palkattu. Perhe-elämä on alkanut verotamaan parisuhdettakin. Elämä kotona on ajoittain aika tukalaa.
5 vuotta kotona meni hyvin. Silloin minulla oli kavereita samassa tilanteessa ja kyläilimme puolin ja toisin. Kaverini ovat olleet jo kauan työelämässä ja olemme erkaantuneet toisistamme. Haluaisinkin kysyä onko teidän kaverisuhteet pysyneet samana työssäkäyviin äitikavereihinne koko pitkän kotona oloaikanne? Tietysti olen saanut uusia kavereita naapurustosta jne..

Kyllä minun ystävyyssuhteeni ovat säilyneet samana. Pari kolme on ollut kotiäitinä lähes yhtä kauan kuin minä, mutta suurin osa on palannut kauan sitten työelämään, mutta hyvinä ystävinä olemme silti säilyneet ja pidämme kaikkien kanssa viikottain yhteyttä vähintään puhelimitse. Yksi ystävistäni lakkasi pitämästä yhteyttä mentyään töihin ja käyttäytyi hyvin alentuvasti minua kohtaan aina, kun tapasimme sattumalta...olihan hän nyt uraohjus. Onneksi minulla on kuitenkin paljon muita ystäviä.

Minulla on takana "vain" 3 vuotta kotiäitinä (2 lasta). Työelämässäkin olen ehtinyt olla vuosia, mutta vakituista työpaikkaa ei ole. Lisäksi työtilanne on heikko. Silti en suostu kantamaan huolta tai menettämään yöuniani asian vuoksi tai tuntemaan mitään syyllisyyttä, jos töihin ei heti pääsekään. Sillä kun lähdin opiskelemaan, hehkuteltiin joka paikassa, miten kova työvoimapula on alalla, jolle lähdin opiskelemaan, ja nyt sitten ei olekaan, vaan ihan päinvastoin.

Eli ajattelen, että kun parhaani olen tehnyt ja teen, niin ei ole meidän korkeakoulutettujen "vika", että työtilanne heikkenee, ja kaikenlaisista töistä saa kilpailla. Ehkä työtilanne vielä joskus paranee korkeakoulutetuilla, ja ihmisille on muitakin kuin pätkätöitä tarjolla? Jos rahatilanne sallii, lähtisin mielelläni myöskin opiskelemaan. Jos ei, niin voinhan tehdä jotain muutakin työtä, jos edes sellaista on tarjolla. Kotonakin olisi tarpeeksi työtä toistaiseksi, jos vain rahatilanne sallii.

Täytyy vain uskoa, että löydämme paikkamme jokainen.

Et ole yksin, täälläkin yksi kohtalotoveri, ikää 39 :wave: Kotiäitivuosia neljä takana ja valmistumisen jälkeen jäin suoraan äitiyslomalle. Opiskelin töiden ohessa. Tosin ylsin vain kandiin asti. Toisessa yliopistossa maisteriin tie auki, jäljellä syventävät, joitain hajanaisia täydentäviä opintoja ja gradu. Mutta koska opiskelumotivaatiota ei tällä hetkellä ole, haen parhaillaan töitä. Entinen työpaikkani jäi vanhalle paikkakunnalleni, irtisanouduin. Työ vastasi aikaisempaa koulutustani prikulleen.

Kotiäitivuodet ovat olleet ehdottomasti parasta tähän astisessa elämässäni enkä kadu yhtään, että neljä vuotta on näin mennyt. Nyt kyllä vähän jännittää miten minuun suhtaudutaan työmarkkinoilla. Uskon kuitenkin, että saan mieleisiäni töitä =)

Heippa!

Minä olen hiljattain valmistunut ja saanut maisterin paperit. Opiskeluaikana olen saanut kaksi lasta ja nyt kolmas on tulossa. Töitä on alallani todella paljon, joten olen voinut pikku pätkiä tehdä ja saada hieman työkokemusta. Ilman mummojen lastenhoitoapua tämä ei olisi ollut mahdollista, en tahtonut lapsia päiväkotiin pienenä. Nyt lapsilla on ollut mielestäni turvallinen ja mukava varhaislapsuus, minäkin olen ollut paljon paikalla vaikka en ihan täysiaikaisesti kotiäitinä. Oma tienaaminen on tietty ollut aika mitätöntä.

Tyäasiat eivät tällä hetkellä ahdista, päinvastoin. Olen nyt nähnyt ja kokenut sen oravanpyörän. Nautin työstäni, se on haasteellista ja palkitsevaa, vapaata, myös palkka on ok. Mutta kylä omien lasten hoitaminen ja kodin pyörittäminen on mielestäni tärkeää ja nautittavaa. Mutta olen pohtinut itse jo eläkeasioita yms. Olen onnellisesti naimisissa ja toivon pysyvänikin. Mutta koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Nykyisellään mies maksaa suuren osan menoistamme, (asunto)lainaa on yhteistä, mutta mies tietty pystyy oman uransa ja työnsä kautta kasvattamaan omia tulojaan, eläkettä ja omaisuuttaan. Meillä on myös raj.avioehto eli mahdollisen eron tullessa omilla ollaan varsin pitkälle.

Näinhän se on, että äitiys ja naiseus tarkoittaa varsin usein vieläkin jonkinlaista uhrautumista, venymistä ja jaksamista, miehiin verrattuna. Arvostan kyllä miestäni, hänen työntekoaan ja perheestä huolta pitämistä. Mutta tuo työ on erilasta verrattuna siihen mitä teen äitinä (palkkatyön, kodin ja lasten yhdistäminen, jatkuva juoksu ja ahdistus, sairaiden lasten hoito, kaupassakäynnit, siivoukset, yövalvomiset, yms....). Mutta tämän äitiyden "uhrautuminen" on usein pitkälti vapaaehtoista. Minä esimerkiksi haluan hoitaa suuren osan lasten asioista, toki haluan mieheltä apua (enemmänkin) mutta en myöskään osaisi luopua roolistani. Totta kai haluan esim. hoitaa sairasta lastani (kuten tänään).

Summa summarum, vaikka valitan osastani, en sitä kyllä poiskaan antaisi. Minulla on ihana perhe, lapset ja mies ovat tärkeintä elämässäni. Mutta pakko myöntää, että hyvä koulutus ja varma työpaikka rauhoittaa mieltäni varsin paljon. Kun lopulta saan lapseni kouluun saakka, voin minäkin alkaa rakentaa uraani. Siihen saakka yritän päivittää tietoja ja vaikka opiskella hieman lisää. (Lastenlapsia hoitaessa voikin sitten jäädä taas vaikka virkavapaalle...)

Hei kotimammamyös!

Ymmärrän hyvin ajatuksesi. Ei minullakaan ainakaan tällä hetkellä ole edes halua lähteä työelämään. Vanhin lapsistani on vasta viisi vuotias, tuntuu että olen niin tarpeellinen täällä kotona, että olisi täysi mahdottomuus laittaa lapsia hoitoon ja lähteä töihin. Meillä on lapsilla kaikilla ollut allergioita, nuorimmaisella vieläkin melko paljon, sekä muutenkin sairastellaan usein. Jos lapset olisivat päiväkodissa, joutuisin mieheni kanssa jatkuvasti olemaan vuoroin poissa töistä. Sitä ei työnantajat katsoisi kovin mielellään. Lisäksi siihen vielä se stressi, että onko lapsi nyt kunnossa kun vien sitä hoitoon.

Ja muutenkin koko se työelämän kiireys ja kaupassa käynnit ja siivoilut aiheuttaisivat ainakin tällä hetkellä niin paljon stressiä, että tiedän etten kykenisi siihen. Ja se kaikki on poissa lapsiltani. Heihinkin väkisin tarttuisi osa siitä kiireestä ja huolesta. En halua sitä heille. Lapset nauttivat suunnattomasti päivistä, jolloin ei ole ohjelmaa, ei tarvitse lähteä minnekkään, ja niin minäkin nautin.

Joskus tulee aika, ettei lapset tarvitse meitä äitejä enää niin paljoa ja jatkuvasti. Ehkä sitten tekee mieli sinne työelämään, luomaan jotain omaa. Olen joskus pohtinut, että alkaisin jonkin sortin yrittäjäksi, saisi tehdä kotona töitä. Mistä sitä koskaan tietää. Kyllä lapsista olisi ihanaa isompanakin tulla kotiin koulusta, kun äiti olisi kotona ja olisi laittanut välipalaa ja kyselisi kuulumisia. Mistä sitä koskaan tietää...

Iloista syksyä kaikille kotiäideille! :flower:

Mulla myös tilanne, et valmistuin ja olinkin raskaana.. Mietityttää, että saanko koskaan sen alan töitä. Ja huolettaa, että menee monen vuoden opiskelut hukkaan.. Lisäksi jäin yksin lasten kans juuri, kun mies ei enää kestäny. Välillä tuntuu epäreilulta (sukupuolten välillä), mut pakko kai se on kestää..

Yhteistyössä