Samat tunnelmat pk:ien suhteen, lastenhoitoalalla itsekin siis. Nyt kotiäitivuosia takana 10. Töihin meno aiheuttaa panikointia, kunto eikä pää kestä tällä hetkellä. Kaipaankin osapäivä työtä korkeintaan tähän rinnalle, kuopuskin kun täyttää pian jo viisi. Kapinoinkin sitä vastaan, että töihin pitää mennä kun kuopus on sen kolme vuotta. Itse olisin tyytyväinen siihen, että mies tuo leivän pöytään ja mun työ olisi lähinnä jotain puuhastelua ja henkireikää....Ja onneksi mieskin on näin tyytyväinen! ;-)Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2007 klo 07:45 maarith kirjoitti:Kyllä ainakin minä oon kotiäitinä ja oon ollu sitä jo yli 9vuotta.ei tähän varmaankaan mitään sen kummempaa syytä ole.Tietysti yhtenä syynä voi olla se,että olen itse koulutettu lastenhoitoalalle enkä halua laittaa lapsia kunnalliseen päiväkotiin.
Mun oma äiti oli mun ollessa lapsi kotiäitinä ja musta se oli aina kivaa,kun äiti oli kotona,joten sekin voi olla yksi syy.
Ja tietysti yksi syy on se,että meillä mies antaa mun olla kotona eikä pakota töihin.Mutta nyt en voiskaan mennä töihin,kun vauva tulossa kuukauden sisällä,joten ainakin 3vuotta vielä olen kotona ellei mitään ihmeellistä tapahdu.
Tätähän minäkin usein mietin, kun jo kahden lapsen ja elämän myötä ja muuttojen ym. myötä ja ikäkin vaikuttaa, on aika usein todella väsynyt. Että miten voi jaksaa pitkään pieniä lapsia hoitanut. Minusta ainakin hoitotyö on sekä fyysisesti että henkisesti raskasta. Mutta itse olen pienikokoinen. Kun tätä lastenhoitotyötä ei pahemin arvosteta, olen ihan miettinyt, olenko ainoa, joka näkee sen sekä henkisesti että fyysisesti raskaaksi...Alkuperäinen kirjoittaja 07.03.2007 klo 08:55 lastentarhanopettaja kirjoitti:Olen ollut kohta 10 vuotta kotiäitinä. Minulla on neljä lasta, joista ensimmäinen aloittanut ensimmäisellä luokalla.
Nuorin on puoli vuotias ja suunnitelmissa olla kotona ainakin sinne kolmeen vuoteen ja jos mahdollista ehkä kouluikään asti.
Mie oon sitä mieltä lapsen on paras olla kotona mahdollisimman pitkään, kyllä sitä ehtii tähän kiireiseen maailman menoon mukaan koululaisenakin.
Tuolla aiemmin joku kysyi hoitoalan ihmisiltä miksi eivät vie lapsiaan päiväkotiin? Minäpä vastaan tähän myös, olenhan tuota päiväkoti elämää katsellut lähes 10 vuotta.
Monet tuntuvat ajattelevan sen olevan niin hyväksi lapselle, ja onhan se sitä joissain tapauksissa. Oppii olemaan ryhmässä, on kavereita ja saa terveellistä ravintoa. Kaikki muu sit onkin mitä milloinkin, ohjattua toimintaa muutama pieni hetki päivässä ja muuten meno on täysin hulvatonta.
Normaali tilanteessa lapsen on parempi olla kotona oman äidin tai isän kanssa. Joka päiväiset kotiaskareet riittävät mainiosti virikkeiksi ja lapsihan leikkii ja piirtelee mielellään yksinkin, kun hänelle tarjotaan siihen mahdollisuus. Aikuinen voi ehkä auttaa homman alkuun ja sit lapsi jatkaa itse. Monelta vanhemmalta puuttuu luottamus omiin kykyihinsä vanhempana ja kuvitellaan sitten lapsen tarvitsevan enemmän kuin on itse valmis antamaan ja näinhän se ei toki ole.
Seurakunnan päiväkerhoja pidän virikkeiden kannalta parempana vaihtoehtona kun päiväkotia. Kerhoissa ryhmät usein pienempiä ja mikä tärkeintä minun mielestä on se, että lapset ovat terveitä. Päiväkotiin lapsia viedään jos on vähän kipeä kunhan ei ole kuumetta, kerhoihin ei.
Näin ainakin meidän kunnassa sekä seurakunnan kerhoissa että mll.n kerhoissa, mitä olen kerhotätien ja vanhempien kanssa asiasta jutellut.
Kaikille kotiäideille, teette hyvää työtä! Olkaa ylpeitä valinnastanne ja luottakaa itseenne, te olette parasta lapsellenne! Loppupeleissä se aika on niin lyhyt kun lapset pieniä, vaikka äideille lapset on lapsia aina.
Tänä päivänä homma vielä kiristynyt siitä kun itse olen jäänyt töistä pois. Ryhmäkoot kasvaneet ja hoitajat väsyneitä sekä henkisesti ja fyysisesti. :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :hug: :flower: :flower: :flower: :flower:
Kiitos vastauksestasi! Tuota minä vähän ajattelinkin, että onko takana jokin tuon tyyppinen ajatus noilla muillakin alan ihmisillä. Toisaalta ajattelin että josko mieluummin vain hoitavat omia lapsiaan kotona kuin toisten lapsia töissä. Itselläni on aina ollut se käsitys että lapsen on parempi olla kotona kuin jossain muualla hoidossa. Väitteelleni kaipaan juuri nyt vahvistusta, koska isovanhemmat ovat alkaneet vihjailla töihin paluustani. Meillä on taloudellisesti melkoisen tiukkaa ja he tietävät sen ja siksi usuttavat minua takaisin töihin. Minulla oli parempi palkka (yli 3 euroa tunnissa enemmän) ja pitkä koulutus takana, toisin kuin miehelläni, joten "vanhukset" eivät oikein ymmärrä tätä meidän ratkaisua...Alkuperäinen kirjoittaja 07.03.2007 klo 08:55 lastentarhanopettaja kirjoitti:Olen ollut kohta 10 vuotta kotiäitinä. Minulla on neljä lasta, joista ensimmäinen aloittanut ensimmäisellä luokalla.
Nuorin on puoli vuotias ja suunnitelmissa olla kotona ainakin sinne kolmeen vuoteen ja jos mahdollista ehkä kouluikään asti.
Mie oon sitä mieltä lapsen on paras olla kotona mahdollisimman pitkään, kyllä sitä ehtii tähän kiireiseen maailman menoon mukaan koululaisenakin.
Tuolla aiemmin joku kysyi hoitoalan ihmisiltä miksi eivät vie lapsiaan päiväkotiin? Minäpä vastaan tähän myös, olenhan tuota päiväkoti elämää katsellut lähes 10 vuotta.
Monet tuntuvat ajattelevan sen olevan niin hyväksi lapselle, ja onhan se sitä joissain tapauksissa. Oppii olemaan ryhmässä, on kavereita ja saa terveellistä ravintoa. Kaikki muu sit onkin mitä milloinkin, ohjattua toimintaa muutama pieni hetki päivässä ja muuten meno on täysin hulvatonta.
Normaali tilanteessa lapsen on parempi olla kotona oman äidin tai isän kanssa. Joka päiväiset kotiaskareet riittävät mainiosti virikkeiksi ja lapsihan leikkii ja piirtelee mielellään yksinkin, kun hänelle tarjotaan siihen mahdollisuus. Aikuinen voi ehkä auttaa homman alkuun ja sit lapsi jatkaa itse. Monelta vanhemmalta puuttuu luottamus omiin kykyihinsä vanhempana ja kuvitellaan sitten lapsen tarvitsevan enemmän kuin on itse valmis antamaan ja näinhän se ei toki ole.
Seurakunnan päiväkerhoja pidän virikkeiden kannalta parempana vaihtoehtona kun päiväkotia. Kerhoissa ryhmät usein pienempiä ja mikä tärkeintä minun mielestä on se, että lapset ovat terveitä. Päiväkotiin lapsia viedään jos on vähän kipeä kunhan ei ole kuumetta, kerhoihin ei.
Näin ainakin meidän kunnassa sekä seurakunnan kerhoissa että mll.n kerhoissa, mitä olen kerhotätien ja vanhempien kanssa asiasta jutellut.
Kaikille kotiäideille, teette hyvää työtä! Olkaa ylpeitä valinnastanne ja luottakaa itseenne, te olette parasta lapsellenne! Loppupeleissä se aika on niin lyhyt kun lapset pieniä, vaikka äideille lapset on lapsia aina.
Tänä päivänä homma vielä kiristynyt siitä kun itse olen jäänyt töistä pois. Ryhmäkoot kasvaneet ja hoitajat väsyneitä sekä henkisesti ja fyysisesti. :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :hug: :flower: :flower: :flower: :flower:
Muakin jotenkin ärsyttää kun saa aina olla puolustelemassa kotiäitiyttään. Tämähän on mun oma valinta ja se ei kuulu pätkääkään muille. Tai jos vedotaan pk:ien virikkeisiin tms.;inhoan koko s.tanan virike-sanaa. Ei lasten päivää tarvi ohjelmoida täyteen! Kotonakin saa "virikkeitä" eikä me neljän seinän sisällä istuta koko päivää. Onpahan lapsilla näköjään ainakin hyvä keskittymiskyky ja koulukin menee isommilla tosi hyvin ILMAN päiväkoti pohjaa tai varmaan just sen takia, että siellä ei ole tarvinnut olla.Alkuperäinen kirjoittaja 12.03.2007 klo 10:38 Lapsialiuta kirjoitti:Mielestäni ei tän parempaa duunia voi ihmisellä olla!!!Lapset nyt 8,5 ja 6,5 ja 4,5 ja 10kk,joten kun nuorin täyttää kolme,on tässä kotosalla aikaa vierähtänyt huomaamatta jo melkein 11 vuotta...Töissä se ois ollu nälkävuosiakin pidempi aika,mut tässä kotona on vuodet ihan karannu käsistä.Ja tuntuu,että kaikkein antoisinta tää on tällä hetkellä,kun saa olla vastaanottamassa koululaista kotiin päivisin,että on äiti ja tuoreet sämpylät tai pannari odottamassa.Nykyistä vauva-aikaa on ehkä hiukkasen kuormittanu aamukiireet,kun pitää se koululainen saada koulutielle ja lähteä eskarilaista kuskaamaan lopulla porukalla.Mutta onhan se silti eri asia,kuin että lähtisin töihin ja lapset aamuisin hoitoon VIELÄKIN AIKAISEMMIN JA KOVEMMALLA KIIREELLÄ!Rahaakin jää tällä hetkellä enemmän,sillä töihin mentyä tulisi niitä hoitomaksuja,iltapäiväkerhomaksuja sekä kalliimpaa ruokaa,kun ei aikaa tehdä niin paljon itse.Se olisi pienempääkin pienestä palkastani paljon pois.Tämä ammatti on sopinut minulle ja tämä on se,mitä elämältä eniten haluan.Meitä on joka lähtöön ja kaikkia ammatteja tarvitaan.Monet tutut pitävät outona lintuna,mutta minäpä en välitä siitä...mikä sitä kukaan on toisen ammatinvalintaa kommentoimaan.Saa nähdä,mitä tapahtuu kun kuopus täyttää kolme...onneksi siihen on vielä pari vuotta!!!
Alkuperäinen kirjoittaja 12.03.2007 klo 16:34 mappi kirjoitti:Tsemppiä kaikille kotiäideillä, luottakaa omaan kykyynne olla se maailman paras kasvattaja!