Kotiäitejä/muita, joilla gradu tehtävänä?

  • Viestiketjun aloittaja Muita?
  • Ensimmäinen viesti
Muita?
Onkos täällä muita palstalaisia, joiden pitäisi gradu vääntää? Itselläni vasta alkamassa ja mietityttää, miten sitä saa tehtyä, kun hoitaa samalla lasta kotona... Mikähän olisi realistinen aika, missä gradu voisi tässä elämäntilanteessa valmistua?

Onko muita? Miten tästä selvitään? =)
 
Minkä ikäinen lapsi?

Mä tein kotiäitinä gradun pari vuotta sitten, mutta huomasin etten pysty ajattelemaan lapsen kanssa :p Lapsi 2v4kk meni päiväkoptiin kolme päivää viikossa, sain siten tehtyä gradun mukavasti. Aktiivisesti käytin graduun ehkäpä 8 viikkoa? Vauvan kanssa olisi voinut ehkä jotenkin helpommin sujua?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Minkä ikäinen lapsi?

Mä tein kotiäitinä gradun pari vuotta sitten, mutta huomasin etten pysty ajattelemaan lapsen kanssa :p Lapsi 2v4kk meni päiväkoptiin kolme päivää viikossa, sain siten tehtyä gradun mukavasti. Aktiivisesti käytin graduun ehkäpä 8 viikkoa? Vauvan kanssa olisi voinut ehkä jotenkin helpommin sujua?
Lapsi on nyt 1v3kk.

Hirvittää minuakin, että miten onnistuu...

Päivähoitoon en pysty laittamaan, sillä kht on tällä hetkellä ainut tuloni ja perheemme on muutenkin tiukilla. Minkä tieteenalan gradun sinä teit? Aika hurjan nopeaan olet tehnyt. :) Itselläni niinkin alkutekijöissä, että haastattelut ym. aineiston keruut edessä. :(
 
vieras
On tosi haasteellista tehdä gradua, tai mitään koulujuttuja mitkä vaatii ajatustyötä, lasten läsnäollessa. Itsellä kävi siinä mielessä hyvä tuuri, että isovanhemmat hoitivat lapsen graduntekoaikaan, vuokrasin kirjastosta työhuoneen ja kävin siellä tekemässä päivisin. Siinä meni ehkä puoltoista kuukautta. Sitä ennen olin toki hankkinut tutkimuskirjallisuuden ja aineiston.
 
Mä tein taustatyötä oikeestaan jo aiemmin, seminaarityön yhteydessä. Sitten oli yli vuoden tauko, ja paluu aiheen pariin olikin tosi vaikea. Kasasin aineiston (vain kirjallisuutta) ja istuin ja kirjoitin kirjoitin kirjoitin, noin 6h/päivä. Lapsen kanssa olisi ollut liian katkonaista.

Ala on humanistis-luonnontieteellinen :xmas:
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On tosi haasteellista tehdä gradua, tai mitään koulujuttuja mitkä vaatii ajatustyötä, lasten läsnäollessa. Itsellä kävi siinä mielessä hyvä tuuri, että isovanhemmat hoitivat lapsen graduntekoaikaan, vuokrasin kirjastosta työhuoneen ja kävin siellä tekemässä päivisin. Siinä meni ehkä puoltoista kuukautta. Sitä ennen olin toki hankkinut tutkimuskirjallisuuden ja aineiston.
Wau, hieno suoritus! :)

Mietinkin, että tekisin gradua illalla, kun lapsi on mennyt nukkumaan + päiväunien aikaan. Niin ja mieskin on pari kokonaista päivää viikosta kotona, joten ainakin nuo päivät saan tehdä gradua suht rauhassa. Pikku hiljaa...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On tosi haasteellista tehdä gradua, tai mitään koulujuttuja mitkä vaatii ajatustyötä, lasten läsnäollessa. Itsellä kävi siinä mielessä hyvä tuuri, että isovanhemmat hoitivat lapsen graduntekoaikaan, vuokrasin kirjastosta työhuoneen ja kävin siellä tekemässä päivisin. Siinä meni ehkä puoltoista kuukautta. Sitä ennen olin toki hankkinut tutkimuskirjallisuuden ja aineiston.
Wau, hieno suoritus! :)

Mietinkin, että tekisin gradua illalla, kun lapsi on mennyt nukkumaan + päiväunien aikaan. Niin ja mieskin on pari kokonaista päivää viikosta kotona, joten ainakin nuo päivät saan tehdä gradua suht rauhassa. Pikku hiljaa...
Toi vaatii aikamoista itsekuria. Itsellä on tuo edessä jonkin ajan kuluttua, tosin kyseessä sivuainegradu. Ei kyllä millään kiinnosta tehdä koulujuttuja päiväuniaikaan..
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Mä tein taustatyötä oikeestaan jo aiemmin, seminaarityön yhteydessä. Sitten tuli yli vuoden tauko, ja paluu aiheen pariin olisikin tosi vaikea. Kasasin aineiston (vain kirjallisuutta) ja istuin ja kirjoitin kirjoitin kirjoitin, noin 6h/päivä. Lapsen kanssa olisi ollut liian katkotnaista.

Ala on humanistis-luonnontieteellinen :xmas:
Ok, kiitos vastauksestasi. :)

Saa nähdä, mitä tästä tulee. Pitänee sitten viedä lapsi isovanhemmille hoitoon, mikäli mahdottomaksi osoittautuu tämä urakka kera lapsen. :)

On kyllä niin suuri ahdistus yhdestä gradusta, ettei ole tosikaan. Muut opinnot olleet kuin vettä vaan, mutta sitten tämä gradu. :(

 
vieras
Gradu saattaa olla suuri ahdistus joka tapauksessa. Itse tein aikoinaan omani ihan erilaisessa elämäntilanteessa: sinkkuna ja lapsettomana. Mun oli ainakin keskityttävä siihen muutaman viikon ajan ihan totaalisesti. Heti jos tuli pitempi tauko tekemisessä, niin kesti tosi kauan ennen kuin sai taas juonesta kiinni. Suosittelen kyllä, että yrität järjestää itsellesi ainakin joinakin päivinä viikossa keskeytymätöntä työskentelyaikaa muutaman tunnin kerrallaan. Tsemppiä!
 
vieras
Ei kannata gradusta ottaa paineita. Jos muutkin opinnot menneet helposti, niin menee se gradukin. Gradunteon vaikeus on aivan liian ylikorostettua. Sehän on sama kuin kirjoittaisi laajennetun esseen, ei sen kummoisempaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On tosi haasteellista tehdä gradua, tai mitään koulujuttuja mitkä vaatii ajatustyötä, lasten läsnäollessa. Itsellä kävi siinä mielessä hyvä tuuri, että isovanhemmat hoitivat lapsen graduntekoaikaan, vuokrasin kirjastosta työhuoneen ja kävin siellä tekemässä päivisin. Siinä meni ehkä puoltoista kuukautta. Sitä ennen olin toki hankkinut tutkimuskirjallisuuden ja aineiston.
Wau, hieno suoritus! :)

Mietinkin, että tekisin gradua illalla, kun lapsi on mennyt nukkumaan + päiväunien aikaan. Niin ja mieskin on pari kokonaista päivää viikosta kotona, joten ainakin nuo päivät saan tehdä gradua suht rauhassa. Pikku hiljaa...
Toi vaatii aikamoista itsekuria. Itsellä on tuo edessä jonkin ajan kuluttua, tosin kyseessä sivuainegradu. Ei kyllä millään kiinnosta tehdä koulujuttuja päiväuniaikaan..
Aivan totta! Nimimerkillä lapsi nyt unilla ja miljoona kotityötä odottaa. :D

Tein äitiyslomallakin aika paljon opintoja ja isoja kokonaisuuksia, vaikka lapsi heräili sata kertaa / yö ja olin ihan tööt. Oli vaan pakko! Ja tein tosiaan aina silloin, kun lapsi nukkui tai mies oli lapsen kanssa. Oltiin kyllä aika kovilla jo tuolloin...

Saapas nähdä, miten käy. Aiheeni on HURJAN mielenkiintoinen ja haastateltavat valmiina.

Tsemppiä myös sinulle tulevaan ponnisteluun! :)
 
Maisuli
Gradua en tee, mutta tekniikan puolelta vastaavaa työtä. Oletko jo kuluttanut kaiken opintotuen, vai mikset saisi mitään, jos lapsi menee hoitoon?

Minä en kyllä edes yrittäisi tehdä lopputyötä lapsenhoidon lomassa. Taitaa muuten olla melko suppeita graduja jollain alalla, jos parissa kuukaudessa valmistuu. Mä oon tehnyt tätä diplomityötäni ihan kokopäiväisesti töissä 4 kk ja vielä on paljon tekemistä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kannata gradusta ottaa paineita. Jos muutkin opinnot menneet helposti, niin menee se gradukin. Gradunteon vaikeus on aivan liian ylikorostettua. Sehän on sama kuin kirjoittaisi laajennetun esseen, ei sen kummoisempaa.
Heh, no riippuu ainakin alasta, aiheesta, tutkimusmenetelmistä ja riman tasosta.
 
Mulla on myös gradun teko edessä, mutta vasta ensi vuonna. Mää en voisi kuvitellakaan, että lukisin tentiin, saati sitten, että tekisin gradua, lasten ollessa kotona. Meillä aloitti nuorimmainenkin nyt pikkuhiljaa hoidossa, jotta voin jatkaa opintoja :)
 
ap
Kiitos kaikki ihanaiset ihmiset jotka olette tähän keskusteluun ottaneet osaa! :)

Jotenkin helpottaa kun saa "jutella" jonkun kanssa, joka ymmärtää.

Jospa sitä minäkin joskus maisteri oisin... :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Maisuli:
Taitaa muuten olla melko suppeita graduja jollain alalla, jos parissa kuukaudessa valmistuu. Mä oon tehnyt tätä diplomityötäni ihan kokopäiväisesti töissä 4 kk ja vielä on paljon tekemistä.
Mulla ei varsinainen kirjoitustyö vienyt kuin sen 6 viikkoa. Sitä ennen olin toki kerännyt aineistoa, lukenut kirjallisuutta ja "kypsytellyt" gradua melkein 2 vuotta. Ja tehnyt prosemman samasta aiheesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maisuli:
Taitaa muuten olla melko suppeita graduja jollain alalla, jos parissa kuukaudessa valmistuu.
Riippuu millaisen tekee. Mun alalla jotkut aloittaa ns. kenttätöillä ja saattaa tehdä vuoden, mutta mä tein kirjallisuuspohjaisen "teoria-gradun". Juurikin elämäntilanteeni takia. Ja olen nopea kirjoittaja, kyllä se 110 sivua tekstiä vaati aika paljon ajatustyötä, mitä ei mitata varsinaiseen työaikaan. Aihekin oli pari vuotta ollut takaraivossa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Maisuli:
Gradua en tee, mutta tekniikan puolelta vastaavaa työtä. Oletko jo kuluttanut kaiken opintotuen, vai mikset saisi mitään, jos lapsi menee hoitoon?

Minä en kyllä edes yrittäisi tehdä lopputyötä lapsenhoidon lomassa. Taitaa muuten olla melko suppeita graduja jollain alalla, jos parissa kuukaudessa valmistuu. Mä oon tehnyt tätä diplomityötäni ihan kokopäiväisesti töissä 4 kk ja vielä on paljon tekemistä.
En ole vielä kuluttanut kaikkea opintotukea, mutta säästelen vähiä kuukausiani.

Niin, ja meidän alalla gradun suositeltu pituus n. 60-90 sivua. Joo, kyllä minäkin uskon, että aikaa nämä projektit ottaa. Tosin itselläni ei mitään arvosana vaateita ole, kun en väikkäriä aio tehdä ikinä. Kunhan tästä jotenkin selviän. :)
 
Palautin graduni viime keväänä, seminaari alkoi syksyllä, mutta aktiivista kirjoitusaikaa minulla oli ehkä 2 kk. Jos et ole vielä valinnut aihetta, niin kannattaa miettiä tarkkaan ettei ole liian hankalaa. Itse tein valmiista aineistosta kvantitatiivisen gradun. Tuo valmis aineisto helpotti todella paljon, en olisi mitenkään ehtinyt keräämään aineistoa... Gradun pituus on 90 sivua.

Niin ja tuosta 2 kk mies oli kuukauden kotona hoitaen tuolloin 9 kk ikäistä poikaamme. Hän "uhrasi" kaikki vanhat vuosilomansa jotta minä sain gradun kirjoitettua. Olin päivittäin yliopistolla kirjoittamassa, ja aika nopeasti kirjoitustyö sujui, kun sai keskittyä vain siihen. Kyllä miehen kannustus ja apu auttoi todella paljon, hänkin on aikoinaan gradunsa kirjoittanut joten osasi arvostaa ja antaa aikaa. Lisäksi hän oikoluki iltaisin kirjoittamaani. Ilman mieheni panostusta gradu tuskin olisi vieläkään valmis...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äitimurmeli:
Kyllä miehen kannustus ja apu auttoi todella paljon, hänkin on aikoinaan gradunsa kirjoittanut joten osasi arvostaa ja antaa aikaa. Lisäksi hän oikoluki iltaisin kirjoittamaani. Ilman mieheni panostusta gradu tuskin olisi vieläkään valmis...
Samat jutut. Ihan korvaamaton apu oli. En olisi varmaan saanut gradua tehtyä, ellei mies olisi ollut aivoapuna ja ajatustenjatkajana.
 
Mulla on ollu tekeillä jo piitkään... nyt pitäis vaan kirjoittaa, kun sais itsensä kasattua ruvettua kirjoittamaan.. on jotain jo valmiinakin. Kirjatentteihin luku ja kandintutkielman kirjoitus sujui hyvin öisin, mut nyt tää gradu tökkii... ehkä musta on tullu vanha kun tuntuu ettei öisin enää jaksa :snotty:
 
slörde
Suosittelen lämpimästi gradun tekoa vasta siinä vaiheessa, kun pystyt keskittymään siihen intensiivisesti ilman häiriötekijöitä. Riippuu tietysti tavoitteista ja gradun aiheesta mutta itselläni ei olisi mitenkään onnistunut edes pienen vauvan kanssa. Kaikesta huolimatta tsemppiä Ison G:n kimppuun!
 

Yhteistyössä