kotiäidit joilla 0-3 -vuotiaat lapset

• Viestiketjun aloittaja miten muut
  • Ensimmäinen viesti
xx
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä yksi lapsi 1v10kk.
Klo 6 itse ylös, aamupala ja lehden luku, ruoan valmistelua, pyykkienlaittoa yms.
klo 8 Lapsi herää, aamutoimet
klo 8.30 aamupala
klo 9-11.30 leikkiä, reilusti ulkoilua jne
klo 11.30-12 lounas
12.30-15.00 päiväunet, jonka aikana itse teen kotitöitä mm. ip ruoan. Ja kyllä, käyn myös koneella joskus kurkkimassa...
Lapsen herättyä välipala ja leikkiä
16-16.30 Päivällinen
16.30 Ulos leikkimään, kaupassa, kirjastossa yms käymään, vierailua
19 iltasuihkussa käynti ja iltapala
20 Lapsi nukkuu.
Loppupäivä kuluu esim urheillessa, talon rakentamista jatkettaessa, kotitöissä yms...mitä nyt kulloinkin menossa. Me vanhemmat ehdimme yöunille siinä puolen yön maissa.
Juu ja noi ajat sellaisia noin aikoja, aika usein just noin:)
Miks sä heräät ennen lasta?

vieras
Eikö tuossa ylläolevassa tekstissä lue, että hän tekee omat aamutoimet yms ennen lapsen heräämistä. Minäkin herään noin kuuden maissa ja lapsi vasta 8-9 välillä. Tekemistä kyllä riittää, teen vaikka kuntopyörä lenkin ja jumppaan ennen aamupalaa. Ei mielestäni mitenkään ihmeellistä.

Tanja
Meillä menee päivät suunnilleen näillä eväillä (ja meillä siis 2v8kk ja 5.5kk...+ 5v.)
-herätys tapahtuu klo 6-6:30 aikaan. Lapset herättelevät itsiään puuhastelemalla omiaan, itse laitan kahvin tulemaan, "tuunaan" itseni ihmisen näköiseksi :), esivalmistelen lounaan..ja tekaisen aamupalan joka tarjotaan siinä 7:30 hujakoilla
- aamupesut ja petien petaamiset, imetykset, pesukoneen laittamiset...
- ja mikäli suinkin on mahdollista, niin ulos hetimmiten klo 9 maissa - joko omassa pihassa tai sitten laukataan puiston kautta kauppaan ja kotio
- itse sisään n.10:30 ainakin nuorimman kanssa lounasta laittamaan ja syömään n klo 11-11:30.
- ruokapöydän raivaamista ja asioiden laitot koneeseen...
- muksut unille klo 12 jälkeen - nuorin ja keskimmäinen yhtäaikaa, vanhin heidän jälkeen - mikäli nyt nukkuu, riippuu heräämisestä... Pesukoneen tyhjentämistä, yleistä siivousta, esikoisen kanssa puuhastelua, kahvin laittaminen itselle, välipalan tekemistä...ja jos mahdollista niin pikapikaa koneella, mutta mikäli itsekseni olen, niin no way!
- välipala siinä klo 14-14:30, minkä jälkeen muksut puuhastelevat joko keskenään tai sitten saavat äitinsä mukaan sotkemaan asioita :D ja
- rennosti tilanteen mukaan ulos siinä klo 15-16 välissä...
- sisälle 17:30 ja päivällisen tekoa, isommat lapset katselevat Pikku Kakkosta ja leikkivät...
- päivällinen klo 18 ja sen jälkeen yhdessä puuhastelua (lukemista, askartelua, legoilua...)
- iltapalan väsäämistä 19:15 ja iltarauhoittumiskynttilän sytyttäminen (meidän tärkee juttu!)....ja syömään 19:30 paikkeilla...
- iltapesuille klo 20....ja satujen kautta nukkumaan, niin että isommat unilla viimestään n.klo 21, ja neiti sitten heti perään unille n.21:30...
- oma aika alkaa...ja yleensä vasta tällöin jos silloinkaan, koneelle.

Ja kaikki mahd. kellon ajat ovat vain viitteelliset ja suuntaa antavat, siis en ole orjallinen ja minuutillinen. Päivän toimet muotoutuvat kaikkinensa ihan yleisen tarpeen ja fiilistelyn mukaan, suurimpana säätelijänä ja marssijärjestyksen ylläpitäjänä toimii neiti, imetykset vaikuttavat liikkumisiin ja tekemisiin...

ps.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ps.:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Muutoin lasten kanssa, paitsi silloin kun ne nukkuu, kuten nyt.
Samoin.
meillä myös! :)
siis leikitte/luette ym. lasten kanssa koko ajan? missä välissä ruuanlaitot,kotityöt ym? Toki meidän lapsetkin on mun kanssa koko ajan mut kyllä itse teen tai tehdään yhdessä kotitöitä ja lapset pyörii siinä mukana,leikkii omia leikkejään.
Mulla on 9kk ikäinen vauveli. Teen ruokia silloin kun hän nukkuu ja jos en ehdi silloin kaikkea tekemään, niin hän on siinä mun kaverina "tekemässä" ruokaa. Oon laiska ja imuroin ehkä kerran viikkoon ja siinäkin puuhassa vauva on mukana. Suihkuunkin se tulee mukaan, jos en ehdi vauvan nukkuessa suihkuun. Pyykkejä se jo nostelee sujuvasti koneesta (ja heittelee lattialle, jos en ehti heti ottamaan, kun tarjotaan..), kun ollaan laittamassa niitä kuivumaan. Voihan pienenkin lapsen kanssa tehdä kotitöitä eikä se lapsen kanssa aktiivisesti oleminen tarkoita pelkästään lapselle lukemista ja palikoilla leikkimistä. :)

vieras
Meillä 5.5v ja vauva. Herätään 8 maissa. Aamulla vanhempi leikkii itsekseen, sitten lasten kanssa ulos, sen jälkeen ruuan teko, iltapäivällä touhutaan enemmän yhdessä tai käydään jossain. Välissä pistän pesukoneita päälle tms, mutta isommat siivoukset jää viikonloppuihin. Pihatöitä saa välillä tehtyä.

Aikaa lehden lukuun tms. jää silloin jos vauva nukkuu pidempään tai isompi leikkii kavereiden kanssa, muuten oma aika painottuu iltaan. Silloin lähden ylensä lenkille tai muuta.

Meillä ei ole heräämisen ja nukkumaanmenon lisäksi kovin tarkkoja aikatauluja vaan ruuat tehdään sopivissa väleissä eikä ole esim. ulkoa kiire sisälle tiettyyn aikaan. En kestäisi sellaista :)

meitsi näin
mä aattelen, että lapsille tärkeintä on läsnäolo ja tavoitettavuus... mutta niin, että he voivat leikkiä ja äiti vaikka samassa huoneessa tekee omiaan mutta kun on tarve, apu on lähellä. lapsilla tulisi olla sellainen tunne että he eivät ole edessä... vanhempien ei tarvitse tai edes saa olla koko ajan ohjelmatoimistoja. toki joka päivä tulee myös touhuta lasten kanssa mutta ei mielestäni tarvitse koko aikaa! ja erittäin tärkeää on muistaa äidin oma hyvinvointi!!!!!! taaperon perässä tosin on mentävä paljon...

yhden äiti
Alkuperäinen kirjoittaja miten muut:
Kertokaapa päivästänne:mitä teette ja missä järjestyksessä, kuinka paljon olette aktiivisesti lastenne kanssa(leikitte,luette yms, kuinka paljon teette kotitöitä,minkä verran lapset leikkivät keskenään. Luetteko/ootteko koneella/neulotteko tms. silloinkin kun lapset ovat hereillä? Kiinnostais tietää. :)
Meillä mennään näin, kaikki ajat siis noin aikoja!
8 heräillään
8.30 aamupala + pesut
9 ulos
10.45 sisälle
11 lounas
12.30 päikkäreille ulos
15 sisälle & välipala
17 päivällinen
19.30 puuro
20.00 iltapesut yms.
20.30 nukkuu

Mä yritän tehdä niin, et aamusin koneet päälle heti aamusta ja vaatteet kuivumaan ennen ulkoilua. Lapsen kanssa leikin, mut leikki/touhuaa myös itsekseen. Päikkäriajalla teen omia juttuja, en kotitöitä. Oon koneella, luen, teen opiskelujuttuja jne.

Oon yrittäny jakaa aikaa siis niin, et sillon, kun lapsi on hereillä, en tee omia juttuja, mut kotitöitä kyllä. Ja sit kun muksu nukkuu, niin se on kokonaan mun aikaa.

Kotitöitä tehdään myös yhdessä iltasin isän kanssa.

Ja siis vielä kerran, et päivät vaihtelee eikä toi oo minuutinpäälle toi aikataulua! Ruokailuista pyrin pitämään kiinni, lounas ja päivällinen olis samaan aikaan.

K.
Hassua, että useimmat eivät mainitse nettiaikaa missään kohtaa päivää. ;D
Itselläni on sen verran seuraa vaativa lapsi, että hänen hereilläoloaikanaan mennään sen mukaan kuinka paljon roikkuu minussa - joko vain olen hänen kanssaan tai välillä pystyn tekemään kotitöitä. Astianpesukoneen täyttäminen on haasteellisinta, kun tyttö tunkee koneen ääreen ja pelkään, että tulee vahinko. Tietokoneelle tai jotain lukemaan pääsen vain kun neiti nukkuu. Pari kolme kertaa viikossa on muskaria, äiti-lapsi-tapaamisia tai muuten treffailuja ystävien kanssa; tulisin hulluksi jos vain olisin lapsen kanssa kahdestaan.

:)
Voihan pienenkin lapsen kanssa tehdä kotitöitä eikä se lapsen kanssa aktiivisesti oleminen tarkoita pelkästään lapselle lukemista ja palikoilla leikkimistä. :)
Tämä on niiiin hyvä pointti. Lapselle ne kotityöt ovat kivaa leikkiä ja siinä sivussa oppivat niin paljon hyödyllisiä asioita ja kotitöistä tulee luonnollinen osa elämää. Ei välttämättä tarvitse sitten myöhemmin karjua teini-ikäisille lapsilleen naama punaisena, kun eivät osallistu kotitöihin :D

äiti maaseudulta
Aamulla kello soi 7-8 aikaan, en tykkää nukkua myöhään. Poika herää samoihin aikoihin joten aamupala syödään yhdessä. Sitten pestään hampit ja laittaidutaan päivää varten ja mennään ulos tai lähetään kaupoille. Sitten tullaan syömään tai ruoan laittoon, poika katsoo Teletappeja tai leikkii sen aikaa.
Sitten nukkuu (tai on nukkumatta) päikkärit ja puuhailen omiani sen aikaa. KUn herää syödään välipalaa ja mennään ulos tai lähdetään jonnekkin. Tullaan taas syömään ja aloitetaan iltapuhteet. Ensin leikitään ja sitten rauhoitutaan.

Tehdään päivän aikana vaikka mitä. Asutaan maalla ja tehdään ns. oikeita töitäkin tässä sivussa, poika tykkää kun on koneita ja eläimiä. Tykkään myös piirrellä ja leikkiä sekä hassutella paljon pojan kanssa. Yritän ottaa monennäköiseen hommaan mukaan vaikka paljon helpommalla pääsisi ilman.

Tälläisiä on meidän normaalit päivät mutta esim. tänään ollaan oltu paljon sisällä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Voihan pienenkin lapsen kanssa tehdä kotitöitä eikä se lapsen kanssa aktiivisesti oleminen tarkoita pelkästään lapselle lukemista ja palikoilla leikkimistä. :)
Tämä on niiiin hyvä pointti. Lapselle ne kotityöt ovat kivaa leikkiä ja siinä sivussa oppivat niin paljon hyödyllisiä asioita ja kotitöistä tulee luonnollinen osa elämää. Ei välttämättä tarvitse sitten myöhemmin karjua teini-ikäisille lapsilleen naama punaisena, kun eivät osallistu kotitöihin :D
tottakai lapset mukana kotitöissä (mihin ne muka siksi aikaa laittaisi :) 2-vuotiaalla jopa ihan omia "töitä", kuten vessapaperihyllyn täyttäminen :) sen ylpeänä täyttää aina kun tulee tyhjää tilaa hyllyyn. Muutenkin lapset mukana kaikissa ulko-ja sisätöissä.
Tuolla leikittämisellä tarkoitin vaan sitä että kuinka paljon vanhemmat yleensä käyttää aikaa nimenomaan lasten "leikittämiseen ja laulamiseen", vai antavatko leikkiä itsekseen niin paljon kuin vain lapsi haluaa. Anteeksi,sekavaa!

esikoinen on 2v, toinen vielä masussa.
esikoinen herättää mut noin klo 9- tyttö kattelee tallennukselta Kaapon meidän sängyssä ja siinä rauhassa heräillään samalla. noustaan ylös, pedataan yhdessä sängyt, tyttö leikkii mä hetken surffailen netissä. vilkasen fb:n, sähköpostin, uutiset ja tämän palstan joskus. sit syödään aamupala.
siivotaan ja tehdän kotitöitä joihin tyttö haluaa osallistua, tytöllä oma tiskiharja ja tiskaa mun kanssa, keräilee leluja, mä mahdollisesti imuroin, yhdessä pestään lattiat kerran viikossa, tytöllä oma moppi.
jos ei ole siivouspäivä niin usein lähdetään mun isovanhempien luo kylään. matkaa pari kilometriä ja tyttö saa kävellä niin pitkästi kuin jaksaa ja jaksaahan tuo koko matkan.
sit ruokakauppaan ja kotiin tekeen ruokaa.

eli meillä lapsi saa osallistua kotitöihin ja leikitään siinä samassa. päivät menee kotitöiden parissa, illat sitten otetaan rennommin

7 kk:n äiti
Voi kuinka monella täällä lapset puuhailevat omiaan ja sillä välin voi tehdä kotitöitä. Tai kyllähän munkin pikkuiseni puuhaa omiaan, mutta kun sen puuhaaminen on sellaista, että äitikin joutuu osallistumaan. Kun ripustan pyykkiä, vauva yrittää kaataa pyykkitelineen tai nousee pyykkikoppaa vasten ja kaatuu pyykkikopan kanssa tai ilman tai sormet kopan ja lattian väliin. Lähinnä yleensä takaraivolleen, joten syytä on olla nappaamassa kiinni. Kylppärissä jos ei olla kaatumassa pesukoneen luota seisomasta, yritetään tonkia viemäriä tai syödä vessaharjaa.

Tiskikonetta täyttäessä yritetään kiivetä tiskikoneeseen. Muulloin kiivetään keittiön laatikoihin ja meinataan kaatua tai jättää sormet väliin. Mielellään molempia yhtäaikaa. Kattilakaappikin on mielenkiintoinen, mutta vain niin kauan, kun kattiloita voi yrittää vetää päähänsä, lattialla ne eivät kiinnosta.

Sohvaa ja pöytää vasten on myös kiva kiivetä ja horjua kaatumisen partaalla ja unohtaa pitää kiinni. Samoin myös tuoleja, kenkätasoa, seinää, kaappeja, syöttötuolia ja ihan mitä tahansa. Välillä yritetään pistokkeisiin tai seisomaan vaunuja vasten. Huterasti jälleen. Patteria vasten on myös kiva yrittää kolauttaa itsensä, erityisesti termostaatti on hyvällä korkeudella. Johtojen ja kenkien syönti on sentään melko turvallista. Mitähän muuta? Jos jotain muuta vaarallista on mahdollista tehdä, niin sekin keksitään yleensä nopeasti.

Kaipa tuo kohta oppii pysymään tolpillaan, niin voi lapsen kanssa tehdä helpommin kotitöitä. Tai sitten se keksii jotain uutta vahdittavaa.

Mulla on ainoastaan yksi alle 3 vuotias. Hänelle en oikeastaan lue koskaan, koska lapsi ei jaksa lukemisia kuunnella. Isommille luen pyydettäessä. Lapsen kanssa harvemmin leikin sisällä koska menee isompien mukana. Lapsi kylläkin on sylissä + tissillä useamman kerran päivässä. Kotityöitä teen pitkin päivää. Ei ne pyykit pesemättä puhdistu tai ruuat laittamatta valmistu. Ulkona käydään 1-2 kertaa päivässä. Melkein poikkeuksetta joka ulkoilun jälkeen tulee puoli koneellista pyykkiä. Ja onhan nekin taas sitten pestävä. Ulkona saatan pelailla lasten kanssa sählyä. Mutta enimmäkseen heillä on omat leikkinsä ja äiti on lähinnä juttukaverina.
Jos mulla on veto pois päivä niin teen mahdollisimman vähän kotihommia ja silloin on aikaa istua sohvalla ja hengata vaikka netissä. Lapset pörrää ympärillä touhuten omiaan tai kiipeilee sylissäni.
Joinain päivinä kävellään lasten kanssa kauppaan, perhekerhoon tai mennään muuten vaan kävelylle.

Yhteistyössä