Meillä menee päivät suunnilleen näillä eväillä (ja meillä siis 2v8kk ja 5.5kk...+ 5v.)
-herätys tapahtuu klo 6-6:30 aikaan. Lapset herättelevät itsiään puuhastelemalla omiaan, itse laitan kahvin tulemaan, "tuunaan" itseni ihmisen näköiseksi
, esivalmistelen lounaan..ja tekaisen aamupalan joka tarjotaan siinä 7:30 hujakoilla
- aamupesut ja petien petaamiset, imetykset, pesukoneen laittamiset...
- ja mikäli suinkin on mahdollista, niin ulos hetimmiten klo 9 maissa - joko omassa pihassa tai sitten laukataan puiston kautta kauppaan ja kotio
- itse sisään n.10:30 ainakin nuorimman kanssa lounasta laittamaan ja syömään n klo 11-11:30.
- ruokapöydän raivaamista ja asioiden laitot koneeseen...
- muksut unille klo 12 jälkeen - nuorin ja keskimmäinen yhtäaikaa, vanhin heidän jälkeen - mikäli nyt nukkuu, riippuu heräämisestä... Pesukoneen tyhjentämistä, yleistä siivousta, esikoisen kanssa puuhastelua, kahvin laittaminen itselle, välipalan tekemistä...ja jos mahdollista niin pikapikaa koneella, mutta mikäli itsekseni olen, niin no way!
- välipala siinä klo 14-14:30, minkä jälkeen muksut puuhastelevat joko keskenään tai sitten saavat äitinsä mukaan sotkemaan asioita
ja
- rennosti tilanteen mukaan ulos siinä klo 15-16 välissä...
- sisälle 17:30 ja päivällisen tekoa, isommat lapset katselevat Pikku Kakkosta ja leikkivät...
- päivällinen klo 18 ja sen jälkeen yhdessä puuhastelua (lukemista, askartelua, legoilua...)
- iltapalan väsäämistä 19:15 ja iltarauhoittumiskynttilän sytyttäminen (meidän tärkee juttu!)....ja syömään 19:30 paikkeilla...
- iltapesuille klo 20....ja satujen kautta nukkumaan, niin että isommat unilla viimestään n.klo 21, ja neiti sitten heti perään unille n.21:30...
- oma aika alkaa...ja yleensä vasta tällöin jos silloinkaan, koneelle.
Ja kaikki mahd. kellon ajat ovat vain viitteelliset ja suuntaa antavat, siis en ole orjallinen ja minuutillinen. Päivän toimet muotoutuvat kaikkinensa ihan yleisen tarpeen ja fiilistelyn mukaan, suurimpana säätelijänä ja marssijärjestyksen ylläpitäjänä toimii neiti, imetykset vaikuttavat liikkumisiin ja tekemisiin...