Kotiäidistä takaisin vuorotyöläiseksi?

Meidän isä pitää koti-äidin hommia ihan helppona :eek: tai on ne kuulemma raskasta työtä, mut kuitenkin voisin hoitaa toisen työn kaupan päälle.
mun täytyy mennä takasi töihin, kun kummankin kuuluu hankkia toimeentulo taloon. eli ukko on kolmivuorotyössä ja minulla alkaa kaksi vuorotyö tammikuussa. vuorot ei mene samassa rytmissä koskaan. minulla joko päivää tai yötä, ja ukolla aamu, ilta ja yö. en käsitä mihin edes voin viedä lapset hoitoon, ja kuin se koskaan onnistuu. ja ei siinä, pitäis sitten ehtiä itsekkin joskus nukkua, olla lasten kanssa, hoitaa kotihommat, ulkoilla ja kaikki normi.
esim jos ukko on töissä ilta-vuorossa ja minä yössä. olen koko päivän lasten kans, raahan ne illalla just nukkumaanmeno aikaan pariksi tunniksi hoitoon, ja sit ukko hakee ne kun pääsee töistä, ja siinä vaiheessa on lapset jo yliväsyneitä. ja sit ne nukkuu kotona, ukko saattaa herätä aamulla niitten kans, mut lähtee sit taas töihin... ja taas sama illalla. entäs jos sillä onkin aamu, joudun herään parin tunnin yöunilta ja jaksaan koko päivän pirteänä..
nyt herra on itse ollut yövuorossa, nousee ehkä parin tunnin päästä, ja sit on sammunein liekein koko päivän. ei ulkoilua lasten kans tai mitään ylimääräistä. ja se menee takasi ensi yöksi, eli se menee viel illalla maate ennen töitä. entäs kun mun yövuorot alkaa ja minulla on yli puolet vuoroista öitä, en vaan käsitä miten hoidetaan niin et edes lapsilla olis hyvä olla. minulla on vakituinen työ joka odottelee minua takasi äippä/hoitovapaalta. muksut on 1v ja 2,5v. onks kellään ideoita?
 
Miltäs vuoropäiväkoti kuulostaa? Saisitte tekin nukkua joskus. Pää ei kestä jos yövuorojen jälkeen pitää vielä valvoa ja nukkumaan pääsee joskus -jos pääsee- ennen seuraavaa työvuoroa. Itse ainakin tollaisina päivinä (lapset 3krt/vko hoidossa) huomaan että lapsetkin kärsii kun äiti on "vähän" pihalla..
 
mä teen vuorotöitä ja kahden lapsen äiti. Ja perheestä puuttuu toinen aikuinen. Isovanhemmat auttavat paljon ja isän luona ovat joka toinen vkl. Ensin lapset olivat ympärivuorokautisessa päiväkodissa, mutta koskaan en yösi heitä sinne jättänyt. Vaikka välillä siinä olis ollut järkeä, kun iltavuoron jälkeen hain heidät kotiin ja aamuksi taas sinne mentiin. Onneksi noita kertoja oli harvoin, siis silloin jos porukat olivat ulkomailla.

Palasin kyllä töihin vasta, kun oli pakko eli nuorimmaisen täytettyä kolme vuotta. Lapset ovat vain kerran pieniä ja siksi halusin olla kotona vaikka välillä olikin aikamoista pennin venyttämistä, kun tulot oli pienet.
 
ymmällään
mie teen pelkkää yövuoroa ja poika on vuoropäiväkodissa.. olen yh joten poika viettää ne yöt tarhassa kun mä olen töissä.. toki mulla ehkä siinä mielessä erilainen tilanne että mulla töitä vaan 2-5 yötä viikossa.. eikä peräkkäisiä kuin viikonloppuna.. eli aamulla nousen pojan kanssa normaalisti, touhutaan päivä ja nukutaan päikkärit, sitte vien sen tarhaan tuntia ennen mun vuoron alkua n.klo 18 ja haen seuraavana päivänä 14.30 eli saan nukkua töiden jälkeen jonun aikaa.. toki rankkaa tulee olemaan, mutta jos ei ole vaihtareita niin sitten niitä ei ole... kyllä se sujuu kun laittaa asiat sujumaan...
 
Kyllä
Vuoropäiväkotia minäkin suosittelisin, meillä on sen kanssa onnistunu molempien vuorotyöt oikein hyvin.

Siis tietysti ellette mieluummin vie isovanhemmille tai sukulaisille tms. muulle hoitajalle.
 
meillä
ei vastaavaa tilannetta ole koska ei haluta. Mies tekee vuorotöitä neljä aamua, vapaa, neljä iltaa, vapaa ja yövuorojen jälkeen pitkät vapaat. Muutenkin vaikuttaa lapsiin jo pelkästään tuo miehen vuorotyö, joten irtisanouduin omasta vuorotyöstä ja meinaan hakea vaan päivätöitä. Voihan se olla että teillä menee kaikki hyvin. Itse haluan parisuhteenkin takia jo säännöllisen elämän edes osalle perhettä :)
 
Minusta ei kannattaisi etukäteen pelkästään miettiä niitä huonoja puolia, kaikissa ratkaisuissa kun on kuitenkin yleensä niitä hyviäkin puolia. JOs valmiiksi suhtautuu niin, että ei tästä mitään tule, niin helpommin se sitten meneekin kurjaksi.
 
kiitos vastauksista! On tosi asia et mua ei kiinnosta kovin mennä takasin mun entiseen työhön, eli asenteessa on ongelmaa. ehkä sitä sit innostuu, kun pääsee taas vauhtiin. varmaan olis ihan kiva viettää aikaa aikuisessa seurassa, näin vaihteeksi.
mä kävin töissä puolvuotta ekan ja tokan lapsen välissä. sillon hoidettiin itse ja vietiin mummoille, jos oli tarve ja mahdollista. menihän se niin, mut oli aika raskasta. en muista mitään siittä ajasta.
vuoropäiväkotia ollaan mietitty... mut ei sekään toimi jos molemmilla on yöt kahtena peräkkäisenä päivänä, ja niittäkin on vaikka olisi tarkoitus yrittää vältellä. mummolle ois sitten mukavampi sillon jättää.
mitenkäs siel vuoropäiväkodissa on et voiko ne ottaa joinakin päivinä esim. vaan neljäksi tunniksi? kun meil ois enimmäkseen niittä, kun menee vuorot päällekkäin?
 
vieras
Jos miehesi ei anna sinun nukkua, laita lapset kunnalliseen hoitoon. tai tee vain osa-aikatyötä.
kyllä unta tarvitset ja kaksi pientä lasta, et voi kokoaikatyötä tehdä ja hoitaa lapset ja kodin yksin. liian raskasta.
meillä oli niin että molemmilla kokoaikatyö ja lapsi kotihoidossa. raskasta on.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos miehesi ei anna sinun nukkua, laita lapset kunnalliseen hoitoon. tai tee vain osa-aikatyötä.
kyllä unta tarvitset ja kaksi pientä lasta, et voi kokoaikatyötä tehdä ja hoitaa lapset ja kodin yksin. liian raskasta.
meillä oli niin että molemmilla kokoaikatyö ja lapsi kotihoidossa. raskasta on.
ja mies teki meillä yhtä paljon hommia kuin minä ja vain yksi lapsi. Silti on raskasta.
JOs sun mies ei tee kovin paljon, ei tule onnistumaan. Joko teet osa-aikatyötä tai laitat lapset hoitoon.
 
Kuukettu
Meillä mies tekee 3:vuoroa ja minä 2:ta. Ja toisinaan lapsi on vain n.4-5h hoidossa- se ok pk:lle ja haku sujuu ongelmitta. Meillä hinta vuorokodilla on 60%... eikä öitä ollenkaan mutta hakuaika usein klo 21, eli menee yökön ajaksi...... Me olemme tyytyväisiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kuukettu:
Meillä mies tekee 3:vuoroa ja minä 2:ta. Ja toisinaan lapsi on vain n.4-5h hoidossa- se ok pk:lle ja haku sujuu ongelmitta. Meillä hinta vuorokodilla on 60%... eikä öitä ollenkaan mutta hakuaika usein klo 21, eli menee yökön ajaksi...... Me olemme tyytyväisiä.
juu meille tulis jotain saman tyylistä varmaan. minulla alkaa päivä/iltavuoro 10-12 aikaan ja loppuu 18-20 aikaan. jos mies on aamussa, niin vois hakee kolmen jälkeen kotiin lapset. ja joskus tarvitsee illalla18-22 aikaan hoitoa.

kiva kun ootte jaksaneet kirjotella. on kiva lukea et miten te muut ootte järjestänyt asiat. siittä saa sitten itse vinkkiä, et ahaa näinkin tän vois hoitaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
ei vastaavaa tilannetta ole koska ei haluta. Mies tekee vuorotöitä neljä aamua, vapaa, neljä iltaa, vapaa ja yövuorojen jälkeen pitkät vapaat. Muutenkin vaikuttaa lapsiin jo pelkästään tuo miehen vuorotyö, joten irtisanouduin omasta vuorotyöstä ja meinaan hakea vaan päivätöitä. Voihan se olla että teillä menee kaikki hyvin. Itse haluan parisuhteenkin takia jo säännöllisen elämän edes osalle perhettä :)
Mä kyllä voisin jäädä kotiin, mutta ymmärrän sen että se karsii sitten muuta elämää. tai ei nyt voi sanoo et karsii.
no lainaan menee 1500 per kk ja sit kaikki muut pakolliset menot, niin on se helpompi hoitaa jos on molemmat töissä.
 

Yhteistyössä