Koti synnytys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kata
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kata

Vieras
Onko kellään kokemusta tai tietoa miten käytännössä sujuu synnytys omassa kodissa? Onko paikalla kätilö,lääkäri? Onko se turvallista? Meillä on sairaala lähellä kotiamme,mutta olisiko parempi olla jo siellä sairaalassa jos joku meneekin pieleen? Rv 20 just alkamaisillaan, mutta mietin vain eri vaihtoehtoja sillä en pidä sairaaloista yhtään. Ja olisihan se hienoa synnyttää oman takkatulen edessä. Liittyykö kotona synnyttämiseen riskejä? Ja joutuuko sen jälkeen kuitenkin menemään sairaalaan vaikka kaikki olisikin hyvin? En ole oikein löytänyt aiheesta materiaalia, joten olisi kiva jos kertoisitte näkemyksiänne/ tietojanne. :)

Kotisynnytykset taitaa olla aika harvinaisia nykypäivänä:) Itse en kotona synnyttäisi. En tiedä kuinka helppoa on löytää kätilöä kotisynnytykseen. Tiettävästi lääkäri ei ole mukana.

Oletko harkinnut poliklinistä synnytystä? Eli jos kaikki hyvin, pääsisit kotiin muutaman tunnin päästä synnytyksestä.
Jos kuitenkin synnytät kotona, kannattaa miettiä miten suhtaudut jos kaikki ei menekään hyvin? Jos lapsi tarvitseekin erityishoitoa heti syntymän jälkeen? Otatko riskin? Sairaalassa lääkäri aina paikalla ja kivunhoito onnistuu myös paremmin. Luomusynnytys ok (itsellä niitä kaksi) mutta jos kivut vievät voimat on parempi ottaa vastaan kivunlievitystä ja silloin synnytyskin etenee paremmin.

On iiiihan eri asia olla sairaana sairaalassa kuin synnyttämässä:) Synnytys on kuitenkin usein positiivinen asia/kokemus. Itse en niitä kokemuksia vaihtaisi mihinkään...

Mieti tarkasti. Sinulla on vielä aikaa puntaroida asiaa:)
Toivottavasti saat jotain selvää ajatuksistani.

Kannattaa varmaan kysellä omalta terkalta. Jospa hän tietäisi joitakin äitejä jotka on kotona synnyttäneet jne.. Ainakin vauva/odotus lehdissä on ollut aika vastakin kotisynnytyksestä juttua. Käy kirjastossa/kaupassa selailemassa lehtiä, josko sattuis olemaan juttua tästä. Yhdessä jutussa ainakin oli äiti, joka hoiti yhdessä isän kanssa synnytyksen kotona. He olivat vuokranneet ammeen kotiin. Voisihan se olla hienoa lillutella ammeessa omassa olkkarissa takkatulen ääressä. Kotisynnytys varmaan edellyttää hyvää valmistautumista synnytykseen. Haluaisin itsekkin kokeilla sitä, mutta tämän ensimmäisen taidan suosiolla sairaalassa synnyttää.

Mä en olisi missään nimessä uskaltanut synnyttää kotona! Koskaan ei voi etukäteen tietää meneekö jotain pieleen, ja silloin voi sekä äidin että vauvan henki olla kiinni siitä että leikkaussaliiin ja teholle pääsee HETI. Mahdollisia hätätilanteita riittä vaikka kuinka paljon, vaikka onneksi ovat harvinaisia... Äiti- ja lapsikuolleisuus oli kuitenkin aivan toista luokkaa kuin nykyään silloin kun suurin osa synnytti kotona, enkä mä haluaisi palata siihen aikaan.

Ei sairaalassakaan ole pakko ottaa kivunlievityksiä jos ei halua, ja useimmissa sairaaloissa on nykyään amme, jossa voi rentoutua avautumisvaiheen ajan jne.

Tietääkseni poliklikkasynnytyksiä ei oikein sallita ainakaan ensikertalaisille vauvan turvallisuuden takia, koska suurin osa vakavista ongelmista vauvalla (verensokerin lasku, infektiot ym.) ilmenee kahden ekan vuorokauden aikana, ja silloin on hyvä että lapsi on ""ammattilaisten tarkkailussa"".

Kukin tavallaan, ja varmaan saat neuvolasta enemmän tietoa suostuuko kukaan kätilö ylipäätään hoitamaan kotisynnytystä. Vastuukysymykset, entä jos jotain tapahtuu... Ymmärrän kyllä että tuntuu jotenkin helpommalta ajatukselta synnyttää kotona omassa rauhassa, en ole itsekään järin ihastunut sairaaloihin. Ei sinne sairaalaan kuitenkaan asumaan jäädä, ja synnytyksen aikana mä en ainakaan ehtinyt yhtään miettiä huoneen viihtyisyyttä tai takkatulen puuttumista! ;-)

No mun mielestä kotisynnytys on ihan kelpo ajatus. Edellyttäähän se siihen paneutumista jne. Sekin äiti oli opetellut synnytyksen kulun, että osaa sitten itse epäillä jos jokin meneekin erilailla. Henkisen valmistautumisen arvo on iso. Ehkä on hyväkin, että mietit asiaa jo nyt ja että sinulla on aikaa tutustua rauhassa eri tietoon. Tukea varmasti löytyy ammattilaisilta ja yritä löytää äitejä, jotka on kotona synnyttäneet, niin saat ehkä vähän realistisempaa käsitystä mitä se oikein on. Kaikkeahan ei voi tietää. Jokainen synnytys on aina erilainen. Ehkä mua ei ainakaan hirvitä vauvan hoito synnytyksen jälkeen, koska olen hoitaja ammatiltani. Osaan seurata vauvojen verensokeria, lämpöä jne. Ja kyllähän se kätilö tutkisi vauvan heti. Riskejä on, mutta niihin täytyy olla varautunut ja valmis jos meinaa uskaltaa kotona synnyttää. Ehkä joskus minäkin tätä pohdin, mutta käydään nyt eka kerta katsomassa, että millasta touhua se on, kun omalle kohdalle kivut laitetaan.

Enpä olisi kirjoittamassa tätä, eikä tyttö olisi telkkaria katsomassa, mikäli olisin synnyttänyt esikoisen kotona!

Hyvä kun selvittiin edes sairaalassa hengissä!

Synnytyksessä aika usein on sellaisia juttuja, joita ei osata etukäteen tietää ja siksi olisin vain tyytyväinen, kun päästään sairaalaan synnyttämään.
Itse kammoan myös sairaaloita ja synnytyskokemus ei ainakaan helpottanut, mutta sittenkin koen turrvallisemmaksi mennä sairaalaan synnyttämään.

Ainakaan ensisynnyttäjältä ei onnistu suunniteltu kotisynnytys, eikä sellaisilta uudelleensynnyttäjiltä, joilla on ollut raskauden kulussa tai aikaisemmassa synnytyksessä jotain ongelmia.

Suomessa taitaa suurin osa kotisynnytyksistä olla täysin suunnittelemattomia, yleensä kai uudelleensynnyttäjille.

Suomessa kotisynnytykset ovat varmaan harvinaisia, mutta monessa muussa Euroopan maissa luonnollista kotisynnytystä pidetään yleisenä ihanteena ja moni ensisynnyttäjäkin valitsee sen.

Yhteistyössä