Mä en olisi missään nimessä uskaltanut synnyttää kotona! Koskaan ei voi etukäteen tietää meneekö jotain pieleen, ja silloin voi sekä äidin että vauvan henki olla kiinni siitä että leikkaussaliiin ja teholle pääsee HETI. Mahdollisia hätätilanteita riittä vaikka kuinka paljon, vaikka onneksi ovat harvinaisia... Äiti- ja lapsikuolleisuus oli kuitenkin aivan toista luokkaa kuin nykyään silloin kun suurin osa synnytti kotona, enkä mä haluaisi palata siihen aikaan.
Ei sairaalassakaan ole pakko ottaa kivunlievityksiä jos ei halua, ja useimmissa sairaaloissa on nykyään amme, jossa voi rentoutua avautumisvaiheen ajan jne.
Tietääkseni poliklikkasynnytyksiä ei oikein sallita ainakaan ensikertalaisille vauvan turvallisuuden takia, koska suurin osa vakavista ongelmista vauvalla (verensokerin lasku, infektiot ym.) ilmenee kahden ekan vuorokauden aikana, ja silloin on hyvä että lapsi on ""ammattilaisten tarkkailussa"".
Kukin tavallaan, ja varmaan saat neuvolasta enemmän tietoa suostuuko kukaan kätilö ylipäätään hoitamaan kotisynnytystä. Vastuukysymykset, entä jos jotain tapahtuu... Ymmärrän kyllä että tuntuu jotenkin helpommalta ajatukselta synnyttää kotona omassa rauhassa, en ole itsekään järin ihastunut sairaaloihin. Ei sinne sairaalaan kuitenkaan asumaan jäädä, ja synnytyksen aikana mä en ainakaan ehtinyt yhtään miettiä huoneen viihtyisyyttä tai takkatulen puuttumista! ;-)