koska yökuivaksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tarttiskos tehrä jottai?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tarttiskos tehrä jottai?

Vieras
Hei!
Mulla ehkä tyhmä kysymys. Tiedän, että kaikki oppii aikanaan ja kukin vuorollaan ja jostakin hormonijutuista kai tämä on kiinni, mutta...
koska teidän poikalapset on oppineet yökuiviksi?
Meidän Late nyt 3v ja aina yövaippa märkä ja usein tulee ylikin, että lakanapyykkiä pestään monta kertaa viikossa vaipasta huolimatta.
Päiväkuiva ollut jo vajaa 2v:sta asti, eli reilun vuoden.
Tarttiskos tehdä jotain, vai vaan odottaa....
Anoppi ja äiti huomauttelee, ku me 70-luvun lapset ollaan oltu yökuivia jo 1½-vuoden iästä....

Meidän poika oli yökuiva 2-vuotiaana. Eihän siihen mitenkään voi opettaa, vaippa vain oli aina aamulla kuiva niin jätettiin se pois. On hyvin yksilöllistä, sekin varmaan vaikuttaa että toiset juovat enemmän ja sitten yölläkin tulee pissa. Ei taida olla mitenkään erikoista että 3-vuotiaalla on yövaippa. Saiskohan neuvolasta jotain vinkkejä asiaan?

Meillä on myös 3,5 v poika ja edelleen käytetään yövaippaa joka muutamaa poikkeusta lukuunottamatta on aina märkä. Päiväkuivaksi oppi jo ennen kahta ikävuottta ja vahinkoja ei ole koskaan päivällä sattunut.
Lapsilla on, kuten jo mainitsit eri herkkyysikiä ja kun itse olen tietoa asiasta etsinyt niin vasta 5 vuotiaana aloitetaan vasta asiaan kiinnittämään enemmän huomiota jos siis vieläkin on yöllä märkä.
Ennenvanhaan on kai enemmänkin tehty asioita pakolla ja nykyään annetaan lasten kehittyä omaan tahtiinsa. Vanhempi sukupolvi ei ehkä ymmärrä että kehitys on mennyt tässäkin asiassa eteenpäin ja kaikki samat asiat lasten kasvatuksessa eivät enää tänäpäivänä päde, kiitos siitä monen pitkän ja työlään tutkimuksen.

Toki meilläkin on enemmän lakanapyykkiä ja vaippoja pitää ostaa mutta ei se ainakaan meitä haittaa. Eilen juuri löysin netistä tietoa asiasta ja siinä lääkäri antoi juuri ohjeita asiaan ja sanoi ettei yökuivuutta tarvitse kiirehtiä ja lasta ei saa moittia jos aamulla vaippa on märkä. Googleta vaikka asiasta niin saat vahvistusta asiaan.

on 3,5- vuotias poika ja vaippa joka yö märkä. Nukkuu noin 12h todella sikeästi eikä herää vessaan vaikka yrittäisi herätellä, joten siitä luovuttiin parin yön jälkeen. Tuntuu, että pojat oppivat yökuiviksi tyttöjä myöhemmin?

Oletteko ihan varmoja että lapsi pissaa vaippaan nimenomaan yöllä? Jos se onkin se aamupissa, joka vaipan kastelee? Pissa tulee ennen kuin lapsi ehtii kunnolla herätä (ja reagoida hätään ja pyytää/mennä vessaan/potalle). Itsellä ainakin aamupissaa tulee "litratolkulla" =), ei ihme jos lapsen vaippa kastuu pelkästä aamupissasta litimäräksi.

Meillä myös kohta 3 -v poika käyttää yövaippaa. Päiväkuiva ollut puolisen vuotta. Välillä yövaippa on kuiva, useimmiten ei. Jossain vaiheessa sitten oppii yökuivaksikin, ei mitään kiirettä. Kukin ajallaan!

Mutta ymmärrän että sitä alkaa tietenkin miettimään että pitäiskös itse jotenkin edesauttaa lasta oppimisessa, etenkin jos sukulaiset huomauttelee.. se on ah niin ihanaa aina kun muut tietää miten ennekin on tehty ;) Onneksi netistä ja muualtakin saa niin paljon tietoa halutessaan, että on helppo sitten seuraavan kerran heittää takaisin jotain hienoa hormonien erityksen käynnistymisestä jne :)

oon kanssa kuullut että pojilla kestää kauemmin, ja että sitähän ei tosiaan voiopettaa.. meidän poika lopetti yövaipan 2,5-vuotiaana. yhtäkkiä yllättäen vaan oli monta kuivaa vaippaa peräkkäin ja sitotettiin se pois, kertaakaan ei ole tullut sänkyyn pissat. 1,5-vuotiaana alettiin kotona olla päivisin ilman vaippaa..

1.5v asti kotona päivisin ilman vaippaa, 2.5v ilman vaippaa myös ulkona ja Juhannuksena jolloin n.2v9kk viimein onnistuttiin vieroittamaan nokkamukista jonka seurauksena vaippa olikin aina aamuisin kuiva! siihen asti oli aamuisin aina ihan täynnä ja pahimmillaan falskasi. Nyt ikää vajaa 2v11kk ja ollut reilun viikon ilman vaippaa öisinkin (eli vaippaa ei enää käytetä ollenkaan) ja yhtään vahinkoa ei ole käynyt. Iltaisin on iltapala ja juominen puolituntia ennen nukkumaan menoa. Juuri ennen nukkumaan menoa käydään pissalla. Joskus tullut yöllä jano ja saanut pikkuisen mukissa vettä, ei silti ole pissannut ja pari kertaa on pyytänyt yöllä vessaan. Aamulla taas ensimmäisenä kipuu sängystä ylös ja menee pissalle.

meilläkin ollaan 3v ja yövaippa käytössä. Usein se on kuiva aamulla, mutta tyttö ei herää pissi hätään , joten pääsen helpomalla kun vaippa on käytössä.
Ja jokainen lääkärisaitti sanoo että vahinkoja sattuu kouluikään saakka..;D Vaippa jätettään kunhan tyttö niin itse haluaa.

Yhteistyössä