Koska voi sanoa lapsen oppineen kävelemään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taapero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taapero

Vieras
Tässä on varmaan koulukuntaeroja, mutta koska teidän mielestä lapsi on oppinut kävelemään?

Silloin kun esmes ottaa ensiaskeleet tai vasta kun pääsääntöinen liikkumatapa on kävely?

Meillä poika on ottanut nyt maksimissaan kymmenen askelta ja liikkuu hyvin sohvan ja rahin väliä kävellen (muutamia askelia). Tuen kanssa seiniä pitkin kävelee ihan sujuvasti. Joku kutsuu tuota kävelemisen oppimiseksi, mutten mä.

Miten yleensä?

Meillä otettiin ensiaskeleet vähän vajaa 10kk ikäisenä. Nyt tyttö on reilu 11kk ja kävelee sisällä ehkä noin 80% liikkumisestaan, jos nopeasti pitää päästä niin silloin vielä konttaa. Ulkona ei vielä kävele. Omasta mielestäni lapseni on siinä rajoilla voiko jo sanoa että "kävelee" :wave:

Ihan samaa täälläkin mietitään, tyttö osaa kävellä ehkä tuon 10 askelta, mut on niin malttamaton, että useimmiten etenee konttaamalla tai heittäytymällä....no, sanoin mä isovanhemmille, että kävelee ;)

Mä olen ottanut siitä, kun kävely on ruvennut sujumaan hyvin ja on käyttänyt liikkumiseen pääsääntyöisesti kävelyä. Niitä haparoivia metrin parin kävelyjä en ole vielä pitänyt kävelyn osaamisena.

No mun mielestä voi sanoa ihan hyvällä omallatunnolla että osaa kävellä mutta kävelee vain muutamia askelia kerrallaan. Osaanhan minäkin pyöräillä vaikkei se pääasiallinen liikkumismuotoni olekaan. Oma lapseni osaa seisoa ilman tukea, muttei uskalla kuin siinä tapauksessa ettei huomaa ettei pidä mistään kiinni.

Eli suomeksi: älkää harrastako yksisanaisia vastauksia.

Mulla ei onneksi ollut ongelmia ton kanssa. Viikossa siirtyi käyttämään vaan kävelyä. Mutta kai toi 10 askelta on jo niin paljon, että se vaatii jo tasapainoa sun muuta. Ja kunhan lapsi kävelee monta kertaa päivässä ton 10 askelta, ei vain joka toinen päivä.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Mulla ei onneksi ollut ongelmia ton kanssa. Viikossa siirtyi käyttämään vaan kävelyä. Mutta kai toi 10 askelta on jo niin paljon, että se vaatii jo tasapainoa sun muuta. Ja kunhan lapsi kävelee monta kertaa päivässä ton 10 askelta, ei vain joka toinen päivä.

Mä luulen että meilläkin aika nopeasti siirrytään kävelyyn. Kova into on pojalla päällä. :)

Kyllä musta osaa kävellä, jos ottaa 10 askelta. Meillä tosin meni ihan muutamassa päivässä ttoi kävelemään oppiminen. Eli nollasta askeleesta "sujuvaan" kävelyyn pitkiä pätkiä kerrallaan, niin ei tarvii miettiä, mikä ois ollut se ajankohta.

Sitten, kun osaa kävellä 10 askelta tai enemmän. Tuo on minusta aika hyvä raja, eli ei vain töpsaytä paria askelta ja sitten kaadu, vaan ottaa enemmän. Tosin meidän lapset on molemmat samana päivänä ottaneet ekat askeleet, ja kävelleet sitten heti enemmänkin kun ovat hoksanneet miten se toimii.

Mä määrittelin sen aikoinaan niin, että tyttö oppi kävelemään tammikuun aikana. Eli ihan tammikuun alussa otti ekat askeleet ilman tukea ja kuun lopussa meni jo ihan sujuvasti.

Yhteistyössä