Koska vk-haalari vauvalta pois?

Auttakaa esikoisen äitiä. Vauva 10kk ulkoilee välikausihaalarissa nyt ulkona ja lämpötila on +10 pintaan. Missä lämpötilassa välikausihaalari pois? Pidittekö ennen sisävaateissaulkoilukeliä välissä myös esim. ohutta takkia vauvalla housujen kanssa?
 
LTO
Ihan hyvä kysymys. Tuonikäinen ei vielä itse osaa kertoa, että on liikaa vaatetta päällä. Sanoisin, että haalari on siinä vaiheessa liikaa, kun lapsella tulee sen kanssa pihalla kuuma eli hikoilee.
 
vierailija...
Riippuu ihan tuuleeko, paistaako aurinko, ollaanko auringossa vai varjossa jne.
Jos sulla itellä on kuuma takissa kun seisot paikoillasi tai istut ulkona niin todennäköisesti vauvalla on kuuma myös. Jos itse kävelet reippaasti ja vauva istuu rattaissa niin vauva tarvitsee todennäköisesti yhden kerroksen enemmän kuin sinä itse, esim jalkapeiton. Niskasta voit myös kokeilla onko hikinen ja käsien lämpöä.
Takki ja housut on siitä helpompi yhdistelmä että voi tarvittaessa helposti ottaa takkia pois jos on kuuma, ja kesäsateen jälkeen pelkät kosteudenpitävät housut voi olla hyvät maassa möyriessä.
 
vierailija pöh
usein määritellään että lapsella on yksi kerron enemmän päällä kuin sinulla. Omani on kuitenkin isäänsä tullut, joten puen hänet samoin kuin itseni. Usein lapsi temmeltää puistossa niin että hänellä on kuumempi kuin minulla, joten on myös vähemmässä vaatetuksessa.
Perusajatuksena on että jos menen itse ulos lyhythihaisessa niin silloin menee lapsikin. Joten jos itse tunnet olosi kuumaksi lapsen kaltaisessa vaatetuksessa kosketa hänen alaniskaa, sen ollessa liian kuuma tai hikinen on lapsella liikaa vaatetta. Ääreisverenkierron ollessa pienellä lapsella huonompi kuin aikuisella ei sormien viileys kerro tarpeeksi lapsen lämmöstä.
 

Yhteistyössä