Koska vettä pitää antaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maki

Vieras
Sellasta pähkäilin, että pitääkö vauvalle antaa vettä? Eli poika reilu 6:tta ja kiinteitä ollaan syöty 4kk:n iästä alkaen. Imettäminen loppui 5 kk:n iässä. Jostain nyt luin, että kun alotellaan kiinteät niin ruokajuomana vettä. Meillä ei neuvolassa ole tästä sanottu mitään ja olen vaan korviketta antanut ruuan yhteydessä. Vauva näyttää olevan ihan tyytyväinen oloonsa, joten tuskin jano on, maitoa kuitenkin menee ihan mukavasti. Minkä ikäiselle lapselle siis ON PAKKO antaa vettä? Annatteko ruokailujen välissä vai miten? Jotenkin itsestä tuntuu siltä, että kyllähän ruokajuomana maito parempi on kuin vesi vai...?

Meille suositeltiin että ruokajuomana vettä, erikseen sitten maitoa. ja onhan se vauva hyvä totuttaa siihen veteen jo pienenä, vanhemapana kun se saattaa olla hiukan vaikeaa.

Minäkin annan useimmiten ruoan jälkeen 15-20 ml vettä tuttipullon korkista ihan totuttelumielessä suun huuhtomiseen. Maitoa juodaan sitten vielä hetkenpäästä päälle, kun meillä on vasta maistelu meneillään.

Hei, meille taas neuvolassa sanottiin ettei vettä tarvitse erikseen välttämättä antaa niin kauan kuin maitoa saa. Nyt kesähelteillä olen pitänyt vesipulloa varalla ja kun kuumassa autossa oltu olen tarjonnut, ja on juonut vain jos on jano. Nyt kun kiinteitä olen antanut, vettä olen tarjonnut ruoan kanssa. Mutta vesi ei ole välttämättön, korvike ihan yhtä hyvä, mutta voit alkaa veteen totuttaa. Meillä ei 8 kk poika tykkää vedestä vaikka 2 kk nyt olen tarjonnut, välillä siemaisee.
Meille muuten neuvolassa sanottiin että vettä ei tarvitse keittää, kunhan ottaa kylmää vettä ja vaihtaa usein jos pitää pullossa.

Ei se vesi tosiaan pakollinen ole, mutta ite suosittelen siihen totuttamista. Meillä kävi nimittäin niin, että tyttö sairastui oksennustautiin joskus 6-9kk iässä, ja siitähän ei meinannut loppua tulla kun ei mennyt nestettä sisään. Jano oli valtava, mutta maito tuli samantien ulos jos antoi, sairaalareissuhan siitä seurasi. Että jos meille toinen joskus tulee, niin varmasti saa vettä pienestä asti, vaikka vaan suullisen, että tottuu makuun. :)

Yhteistyössä