Koska uusi raskaus mahdollinen sektion jälkeen?

Meille syntyi toukokuussa ihana poika sektiolla. Pikkukakkonen olisi tervetullut vaikka heti, mutta millaisia suosituksia te muut sektiolla synnyttäneet olette saanut raskauksien välisestä ajasta? Kuinka pitkä väli siis pitäisi sektion jälkeen olla ennenkuin voi uudelleen tulla raskaaksi? Minulla oli jälkitarkastuksessa selvästi joku hyvin nuori sijainen paikalla ja hän ei oikein osannut sanoa juuta eikä jaata...
 
Ihana odotus kirjaa kun luin eilen niin siinä luki että mieluiten vuosi sektion ja uuden raskauden alkamisen välillä että ehtii arpeutumaan kohtu ja oleen hetken "rauhassa",vai mitä termejä siinä käytettiinkään..
 
Esikko syntyi sektiolla ja saatiin jälkitarkastuksessa lupa heti uuteen yritykseen. Tais lääkäri tietää, ettei se toinenkaan helpolla tule.. yl 2vuotta meni, kunnes tulin raskaaksi.
Vuottahan ne suosittelee vähintään.
 
Vuos se taitaa olla... Yks tuttu tuli ensimmäisen sektion jälkeen (n. 9kk päästä) uudelleen raskaaksi... Kohtu ei ollut "ehtinyt" parantua ja arpeutua uudelleen. Niin meinasi käydä ohrasesti toisen kohdalla... Leikkuualue repesi sisäpuolelta pikkasen ennen toisen la. Ja jotakin muuta hämminkiä siinä sitten lopuksi oli. Mutta terve pikku kaveri kuitenkin syntyi... :)
Mutta siinä on riskinsä... :/
 
Mulle ei edes sanottu suoraan. Kehoitettiin vaan hoitamaan ehkäisy kuntoon. Jätin pillerit pois joulukuussa, tyttö täytti kaksi vuotta tammikuussa. Ei ole tulosta tullut joten voi olla, että luonto hoitaa homman omaan tahtiinsa.
 
Minulle tehtiin kiireellinen sektio ja tulin raskaaksi kun esikoinen oli reilun 7 kk:n. Vielä ei ole ehtinyt kertyä omakohtaista kokemusta siitä, että miten raskaus tulee kokonaisuudessaan menemään, mutta nyt kun olen raskausaikana useammallakin lääkärillä käynyt ja olen ottanut tämän suht lyhyen toipumisen sektiosta puheeksi, niin jokainen on ainakin minulle sanonut, että arpi ehtii kyllä hyvin puolessa vuodessa parantua, joten mitään erityisiä riskejä ei sen takia nykyiseen raskauteeni kuulemma liity. Silloin sektion jälkeen kun synnytystä läpikäytiin, niin tuolloin kyllä suositeltiin raskauksien väliksi yhtä vuotta, mutta sen jälkeen parilla gynellä muissa asioissa käydessäni kysyin heiltä myös asiasta ja molemmat olivat sitä mieltä, että puolen vuoden jälkeen on ihan ok yrittää uutta raskautta. Ja koska esikoinen ei meillä ihan helposti alkuaan saanut, niin päätimme luottaa näiden gynejen lausuntoihin ja annoimme kakkoselle luvan tulla ja meitä sitten onnellisesti onnistikin nopeammin kuin olimme osanneet ajatellakaan.
 
Mulle tehtiin kiireellinen sektio esikoisesta rv32+3. Hän oli 5kk, kun aloin odottaan toista. Hyvin meni odotusaika, ei mitään haittaa ollut tuosta edellisestä sektiosta vaikka oli niin vähän aikaa kulunut. Toinen syntyi sitten suunnitellulla sektiolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja SMP:
Pääkaupunkiseudun sairaaloissa suositus sektion jälkeen on 2 vuotta.
Meidän poika syntyi sektiolla Kätilöopistolla tämän vuoden huhtikuussa. Lähtöpäivänä kyselin lääkäriltä uudesta raskaudesta, ja lääkäri sanoi, että nykysuositus on odottaa yksi vuosi sektion jälkeen.
 

Yhteistyössä