koska unikoulu käyttöön ja millainen?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kohta palaa pinna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kohta palaa pinna

Vieras
Täällä yksi kohta epätoivoinen ja aivan yliväsynyt äippä. Meillä on reilu 10kk ikäinen vauva, joka on nukkunut aina aika huonosti. Ekat 4kk maksimissaan 3h kerrallaan, mutta sen ymmärsin. Sitten oli 4-6kk ihanaa aikaa kun nukkui joko heräämättä tai vaan 1-2 heräämisellä. Sitten repesi taas... 7kk iästä lähtien on nukkunut vaihtelevan huonosti ja nyt viimeisen kk ajan on ollut ihan mahdotonta. :/ Olen melko viimeisilläni raskaana ja alkaa kylmä hiki nousta jo pintaan kun ajattelen, että neiti valvoittaa ehkä saman verran tai enemmän kun uusi vauva syntyy!! A P U A!

Eli viimeaikoina neiti on mennyt kyllä melko helposti nukkumaan; kitinää ja itkua on enintään 1h, ennen taisteltiin 2-3h. MUTTA kun nukahtaminen tulee siinä 20.00 aikoihin niin 22-23 herää ensimmäisen kerran. Joskus riittää tutti suuhun, joskus pitää ottaa syliin rauhottumaan ja illasta riippuen menee 1min.-1h uudelleen nukahtamisessa. Sitten 01 aikaan taas sama homma. Tässä vaiheessa sama homma, paitsi että viikon ajan on joka yö täytynyt ottaa viereen (tai no, en ole jaksanut viitsinyt huudattaa omassa sängyssä), mutta sekään ei auta --> huutaa 05-1h ja sitten nukahtaa. Kello: 04 sama homma. Tässä vaiheessa ei meinaa enää millään nukahtaa ja kitisee ja pyörii levottomasti jos vähän torkahtaa välissä. Viimeistään 06 pitäisi neidin mielestä nousta. :( Sitten on jo 8 aikaan ihan poikki ja nukkuu vaikka istualteen. Ja itse kun yrittäisin saada rytmiä siten, että noustaisiin 8 aikaan ja sitten 11-12 aikaan päikkärit ja illalla sitten 8 nukkumaan. Olen tätä siis koittanut jo monta kk. Päivisin olen pitänyt kiinni siitä, ettei 3 jälkeen nukuta että illalla väsyttää ja se onkin toiminut. Ihan väsynyt on jo 20.00. Mutta se yö... Olen antanut edelleen korviketta yöllä, kun se joskus auttaa. Mutta tiedän ettei pitäisi/lapsi ei enää tarvitse. Tämäkin ahdistaa kun tietää että tekee väärin, mutta kun ei vaan JAKSA valvoa koko yötä!

Alan olla ihan poikki! neuvolaan olen koittanut pari kertaa soittaa mutten pääse läpi. Mies koittaa olla tukena, mutta väsynyt on hänkin kun herää myös öisin ja käy töissä normaalisti. Maanantaina on neuvola masuasukin vuoksi niin otan asian siellä puheeksi. Mutta kertokaa kokemuksia ja keinoja miten te olette saanet yöt kuntoon. En oleta, että neiti nukkuisi 12h putkeen, mutta että edes vaikka pari 5h pätkää..?

Ihan tassuttelu-unikoululla. Tosin se toteutettiin, kun lapsi oli vähän päälle 6 kk. Siitä lähtien on nukkunut melko hyvin yöt. Toisinaan on jotain heräilykausia. Niissä toimitaan niin, että jompikumpi vanhemmista istuu lapsen vuoteen vieressä ja toteaa, että nyt nukutaan. Nyt hieman vanhempana ei tulisi kuuloonkaan että lapseen voisi tai saisi koskea, kun hän yrittää nukkua. Ihan kamala huuto. Lähinnä siis puhumalla tai ihan vain vaiti vieressä olemalla. Nukkuu ainakin 20 - 05, useimmiten kuuteen - puoli seitsemään. Ennen unikoulua heräili jopa tunnin välein. Teillä oli tuo hyvän unen vaihe välillä, muuten olisi kannattanut jo silloin puolivuotiaan tietämillä jonkinlaista unikoulua kokeilla. Mitä isompi vauva sitä voimakkaampi oma tahto ja esim. seisomaan nouseminen vaikeuttaa tassuttelua.

Ei kannata vain neuvolaan luottaa. Meillä ei th osannut neuvoa unikoulusta mitään j aneuvolalääkäri ei ollut koko asiasta ikinä kuullutkaan!

Netistä löytyy ohje tassuttelu-unikouluun. Outi Saarenpää-Heikkilän kirjaan voi myös tutustua. Siitä löytyy lyhyt tassukoulu. Outi S-H on lasten ja nuorten unihäiriöihin erikoistunut lääkäri. Me kävimme hänen vastaanotollaan juttelemassa näistä uniongelmista (Koskiklinikka, Tre).

Suosittelen Anna Wahlgrenin unikoulua, netistä löytyy hyvin ohjeita miten toimia. Tosiaan meillä tämä tehtiin vauvan ollessa 6 kk, mutta sen pitäisi toimia ihan yhtä hyvin vanhempiinkin lapsiin. Jättäisin yötarjoilut pois samaan syssyyn : ) Tsemppiä unikouluun, kyllä ne ekat yöt voimia vie mutta se palkitsee jo muutaman yön kuluttua!

Hei! Ota selvää, onko teidän paikkakunnallanne unikoulumahdollisuutta. Siis sellaista, johon vauva viedään vieraalle hoitajalle opettelemaan yöllä nukkumista. Saisit itse muutaman yön kunnolla unta ja lapsi oppisi ihannetilanteessa nukkumaan yönsä paremmin. Unikoulut on tietääkseni tarkoitettu juuri tuollaisiin tilanteisiin mitä teillä on. Voipi olla, että tassuttelu ei tuon ikäisellä enää auta, kun on tosiaan omaa tahtoa ja kyky nousta ylös.

Tässä muita vinkkejä: lapsi nukkumaan omaan huoneeseen. Vain isä nukuttaa ja rauhoittelee muutamana yönä. Voiko lapsi olla nälkäinen yöllä? Jos kyllä, niin kokeile korvikkeen sijasta lisätä ruokailun määrää päivisin.

Tsemppiä, tuo on uuvuttavaa. Toivottavasti saat apua ennen kuin vauva syntyy.

Mä pidin tän kuun alussa 1 v 1 kk ikäiselle tytölle Anna Wahlgrenin "Nyt nukutaan"-unikoulun (www.annawahlgren.com) ja toimi kuin unelma. Meillä tyttö heräsi n. 2 kertaa yössä eli ei sen enempää (paitsi 11-12 kk iässä parin tunnin välein) mutta vaan maidolla sain nukahtamaan ja siihen halusin vihdoin lopun. Ainoastaan ekana yönä huusi n. 2,5 h, mutta seuraavat meni jo paljon paremmin ja neljännestä yöstä eteenpäin ei enää herännyt ollenkaan. Saattaa joskus vähän itkeä, mutta osaa sitten nukahtaa itse uudelleen. Tai jos ei niin pelkkä rimssun sanominen oven takaa rauhoittaa. Pääasiassa kuitenkin nukkunut nyt kohta pari viikkoa 12 h heräämättä. Eli tota voin suositella!

Unohdin mainita, että me jätettiin Annan ohjeen mukaan myös tutti pois samalla vaivalla, mikä saattaa myös vaikuttaa positiivisesti uniin kun ei herää tutin tippumiseen.

Nukutin vatsalleen, mutta vatsallaan tai kyljellään tyttö muutenkin nukkuu. Unikoulun ohjeessakin sanotaan, että toki lapsi sitten sänkyyn laiton jälkeen voi nukkua itselleen parhaassa asennossa ja vaan toi nukutus tehdään vatsallaan.

Eikös toi selälleen nukuttamisen suositus koske vaan pieniä vauvoja?

Kuulostaa rankalta...mä suosittelen valvomis vuoroja isän kanssa. Jaksaa paremmin kun saa edes joka toinen yö nukkua. Ihan eri huoneessa ja korvatulpilla, suosittelen. Voimia teille, kyllä se helpottaa ihan varmasti :)

Jos ja kun päätätte unikoulun pitää, suosittelen, että miehenne kanssa keskustelette asiasta perinpohjaisesti. Yöllä kolmen aikaan ei ole kovin hedelmällistä käydä keskustelua siitä, annetaanko periksi vielä tänä yönä vai jatketaanko :) Siis: luja ja vahva päätös molemmilta. Selkeät toimintamallit: mitä tehdään ja missä vaiheessa. Esim. millainen on vaativa itku, johon reagoidaan. Sitoutuminen prosessiin, voi kestää useammankin viikon. Lupaus siitä, että kumpikaan ei kaivele yön tapahtumia päivän aikana negatiiviseen sävyyn. Olen vakaasti sitä mieltä, että lapsi vaistoaa vähäisenkin periksiantamisen ja hyödyntää sitä. Onhan yöpalvelu saavutettu etu, ei sellaisesta aikuinenkaan helposti jousta.

Ja jos asutte kerros/rivi/paritalossa, lyhyt ilmoitus naapureille vaikkapa alakerran ilmoitustaululle. Etteivät ihmettele, miksi lapsi huutaa öisin. Tassuttelussakinhan lapsi kuitenkin todennäköisesti itkee.

Näitä unikoulujuttuja on joka viikko, joten en itse ainakaan jaksa vastata näihin enää. Selaapa pari sivua taaksepäin, niin näitä juttuja on vaikka kuinka paljon tässä Vauvan hoito -keskustelussa.

Kiitos vastauksista

Yhdelle ihmettelijälle, niin en nyt ihan viimeisilläni ole, vajaa 2kk laskettuun aikaan, mutta siis juu, melko pieni tulee ikäerosta.

Tänään oli neuvola ja juttelin asiasta siellä. Oli sitä mieltä, että tarvitsen jonkun kerran pari vk auttamaan kodinhoidossa ja nukun sen aikaa. Niin jos sitten jaksaisi tuon unikoulun vetää läpi. Miehen apuun ei voi luottaa kun joutuu useasti tekemään pitkää päivää. Miestä en myöskään mielellään rupeaisi (enempää) valvottaa öisin, koska tekee töitä ajaen ja voisi olla yliväsymys melko kohtalokasta itselle ja ulkopuolisille. Keho alkaa neukun mukaan reagoida jo aika lailla tuohon väsymykseen: syön rautaa ja silti hemppa oli laskenut 96... Joten pakko alkaa saada unta, jo vauvankin vuoksi!

Huomenna tulee perhetyöntekijä käymään niin katsotaan mitä on mieltä. Jonkilaisen unikoulun aion kyllä pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja Unikoulu:
Hei! Ota selvää, onko teidän paikkakunnallanne unikoulumahdollisuutta. Siis sellaista, johon vauva viedään vieraalle hoitajalle opettelemaan yöllä nukkumista. Saisit itse muutaman yön kunnolla unta ja lapsi oppisi ihannetilanteessa nukkumaan yönsä paremmin. Unikoulut on tietääkseni tarkoitettu juuri tuollaisiin tilanteisiin mitä teillä on. Voipi olla, että tassuttelu ei tuon ikäisellä enää auta, kun on tosiaan omaa tahtoa ja kyky nousta ylös.

Tässä muita vinkkejä: lapsi nukkumaan omaan huoneeseen. Vain isä nukuttaa ja rauhoittelee muutamana yönä. Voiko lapsi olla nälkäinen yöllä? Jos kyllä, niin kokeile korvikkeen sijasta lisätä ruokailun määrää päivisin.

Tsemppiä, tuo on uuvuttavaa. Toivottavasti saat apua ennen kuin vauva syntyy.

Huh huh, toi vasta rankalta kuulostaa. "viedään lapsi hoitajalle opettelemaan nukkumista" ja "lapsi oppisi ihannetilanteessa nukkumaan"
Miten vieraalle hoitajalle nukkumaan vieminen opettaisi nukkumaan kotona? Ja mikä tosta tekee ihannetilanteen? En vaan käsitä..

Yhteistyössä