koska tuttipullo ja tutti pois?

  • Viestiketjun aloittaja maamiska
  • Ensimmäinen viesti
maamiska
meillä poika itse luopu tutista 2v ja tuttipullosta juomisen lopetti 3v kun sanottiin että tuleva vauva tarvii pullot käyttöön..

onko muilla ollut pullot käytössä näin myöhään? meillä ei niiden päässä varsinaista tuttia enään ollut ku poika pureskeli ne puhki.. joi pelkistä nysistä..
 
Minä vaan:
Meillä on vakaa aikomus päästä tutista ja tuttipullosta eroon siihen mennessä kun tyttö on 1v. (nyt 9 kk). En usko että tuttipullosta luopuminen on mikään ongelma, sillä juo nytkin vettä ruuan kanssa nokkamukista ja ajattelin sitten vaan vaihtaa veden maitoon kun alan antamaan tavallista maitoa. Pullolle nukuttaminen lopetettiin vähän aikaa sitten eli katsottiin että on selkeästi hereillä kun viedään sänkyyn. Tänään olisi itseasiassa tarkoitus muutenkin muuttaa iltarutiineja niin että viimeiseksi tulee iltapesu ja hampaiden pesu (tytöllä ei ole vielä yhtään hammasta, mutta aletaan harjoittelemaan harjausta) ja iltasatu.

Tuttia syö vain nukkumaan mennessä, se voi olla vähän hankalampi prosessi, mutta uskon että sekin onnistuu. Nyt jo välillä sylkee tuttia pois ennenkuin nukahtaa.

Hammaslääkäri suositteli että näistä olisi hyvä päästä eroon 1 ikävuoteen mennessä ja näin on siis ainakin suunniteltu. Toteutus jää nähtäväksi ;)

Meni vähän asian vierestä mutta olisi kiva kuulla muilta kommentteja miten tutista ja tuttipullosta vieroitus on onnistunut.

Ja Ap:lle piti sanoa että tutithan pitäisi aina heittää roskiin jos niissä on pienikin reikä...
 
helmi-74
esikoinen luopui molemmista 1v1kk aikoihin. Hieman ennen vuoden ikää vähensimme tutin käyttöä ja samaan aikaan pullon rinnalle otettiin kokeiluun nokkamukit+taikamukit. Ensin päiväkäyttö pois, vain unitilanteissa sai tutin. Sitten reilun vuoden iässä yhtenä yönä jätettiin koko tutti pois ja seuraavana päivänä myös pullot.
Muutama yö meni pienellä kitinällä, mutta siitä se lähti. Sen koommin ei ole niitä tarvinnut. Samalla myös yöheräämiset jäivät pois.
Nyt pitää yrittää siskon tuttia ja pulloja varastella jos silmä välttää. Tietää, että on kiellettyä ja tekeekin "varasteluja" vain leikkiäkseen eli juoksee sitten hihittäen karkuun tutti suussaan tai kädessään.

Yllättävän helposti mielestäni meillä irtautuminen kävi vaikka sisko(5kk) vieressä lupsuttaa tuttia lähes koko ajan.
 
lisää kysymyksiä
Laitan tähän samaan ketjuun aiheeseen liittyvän kysymyksen. Meillä on kohta 11kk ikäinen lapsi ja hän ei suostu enään tuttipullosta juomaan. No sehän on kai ihan hyvä juttu. Toisaalta oon tuputtanu pulloa, koska hän ei juo tarpeeksi. Samalla kun jätti tuttipullon, niin lopetti maidon juomisen. Taikamukista menee vain vesi ja hörppyyttämällä vain vesi ja piimä. Mitähän pitäs tehdä että jois maitoa? Juoko teillä lapset tarpeeksi kun tuttipullo on jäänyt pois? Meillä menee vettä aterioilla n. 20ml. Päivän saldo on aika vähä..
 
helmi-74
meillä laski aika dramaattisesti juomisen määrä kun siirryttiin pullottomaan linjaan. Varsinkin maito. Sinänsä maidon vähentyminen ei meillä ole haitaksi kun poika syö hurjasti muuten maitotuotteita (jugurtteja, rahkaa, juustoa ja ruoan mukana kermaa, kermaviiliä...). Mutta ikääkin on jo reilusti yli vuoden.
Olen pitänyt kiinni siitä, että puuron keitän aamulla maitoon ja illalla iltapalan päälle juo vielä taikamukista ainakin pari desiä maitoa.
Ja meillä auttoi juomisinnostusta lisäämään pillillä juonti. Tosin olin opettanut pillillä juonnin jo n. 8 kk iässä. Ja sitten taikamuki on päivällä aina esillä. Siitä ihan itsekseen käy välillä hörppimässä vettä. Ja aterioiden yhteydessä tarjoan aina ensin maitoa. Ja tuleehan sitä nestettä kivasti aina ruoistakin.
 

Yhteistyössä