Koska toinen raskaus sektion jälkeen?

No mulle suosiseltiin vuoden odotusaikaa. Tosin sanoivat kyllä että voi aikaisemminin mutta sitä sitten seurailtais paremmin. 1v3kk esikon sektiosta aloin sitten kakkosta odottamaan.
a toinen synnytys oli ihan normaali alatiesynytys. Niin ja tuo sektio sen takia kun alettiin käynistelemään ja tytön sydänäänet olivat koko päivän korkealla ja iltasella sitten mentiinkkin kiireelliseen sektioon.
Jos ahtaan lantion takia sektio niin sitten luulisin että mietitään sitä toistakin sektiota. Tosin riippuu tietty lapisen koostakin.
 
Miulle vaan sanottiin kun kysyin millon vois uudelleen tulla raskaaks, niin ettei ihan heti.
Tytöille tuli sitten ikäeroa 1v10kk. Ja alakautta tämän toisen synnytin. Synnytystapa-arviossa ei nähty mitään esteitä miksei vois alateitse synnyttää.
 
meille suositeltiin vuoden odotusaikaa. Odotan "kolmatta" (miten sen nyt sanoo. toista vai kolmatta) ja ikäeroksi tulee 2v3kk. ja tämäkin syntyy sektiolla 11.6 :heart: minulla sektio jokaisen raskauden kohdalla, koska on ahdas lantio :( esikoisen synnytin alakautta, koska viikkoja oli vasta 20 ja poika oli niin pieni että mahtui tulemaan normaalisti.
 
Mulle sanottiin esikoisen jälkeen että sektio haava kestää hyvin jo 6kk sen jälkeen uuden raskauden, mutta suositeltava olisi odottaa 1v ennenkuin alkaa yrittää. Joten heti kun esikoinen täytti vuoden aloitimme yrityksen ja onnistui eli tuli ikäeroa 1v10kk. jos kaikki hyvin ja uudella tulokkaalla oikea asento syntymään saa sektion jälkeen alatiesynnytyksen ja jopa 2 sektion jälkeen voi alatiesynnyttää. Sairaalassa voidaan seurata kohdun kestoa synnytyksen aikana. Mutta aina tapauskohtaista joten tulee jutella aina lääkärin kanssa tarkaan oma tilanne.
 
Niin kun luin Sami Garamin kirjaa (Isän käsikirja vai mikä se nyt oli...) siinä vaan oli, että jos eka synnytys on sektio, niin sen jälkeen 'loputkin' ovat sektioita. Eikä ole mikään vanha kirja..
Mulla on kyllä 2 kaveria, joiden esikoinen syntyi sektiolla, ja toista sitten on tarkoitus alakautta synnyttää..
 
Minä sain raskausmyrkytyksen takia esikoiseni sektiolla. Jonka jälkeen olen synnyttänyt 3 lasta normaalisti alakautta, joista kuopus on käynnistetty tipalla raskausmyrkytyksen takia. Meillä esikoisen ja toisen välissä 1v 6kk. Sen tiedän, että käynnistää ei voi sektion jälkeen enää muuten kuin tipalla tai veden päästöllä. Lääkekäynnistykset ovat liian rajuja sektiohaavalle.
 
Mun eka syntyi kiireellisellä sektiolla, eikä annettu mitään rajaa seuraavalle raskaudelle:) Tulinkin sitten raskaaksi kun poika oli 5kk, eli nyt on mulla raskausviikkoja kasassa 16 ja poika täytti just 8kk. Tätä raskautta seurataan vähäsen tarkemmin ihan siksi, että mulla oli raskausdiabetes eka kerralla.. mutta ei siis erityisseurantaa nimenomaan sektion takia.

Tämän kakkosen synnytystapa riippuu ihan siitä, uusiutuuko raskausdiabetes, miten vauva sitten kasvaa, ja miten itse haluan. Periaatteessa ei estettä alatiesynnytykselle ole, mutta lääkärin mukaan epätodennäköistä on, että yli 4-kiloinen vauva mahtuisi alakautta tulemaan. Alatiesynnytykseen tähtään, mut aika näyttää:)
 
me6
Meidän eka syntyi sektiolla eikä saatu aikarajoja. Seuraava syntyi normaalisti alatiesynnytyksellä 1v 3 kk päästä. Sen jälkeen 6 vuoden tauko, jonka jälkeen sektiolla kolmonen ja siitä 1v 10 päivän päästä sektiolla nelonen. Nyt sitten oli 6,5 vuotta väliä ja sektiolla vitonen.

Siis 4 sektiota ja hyvin meni :) Nyt on kyllä lapsiluku täynnä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja reropera:
Sen tiedän, että käynnistää ei voi sektion jälkeen enää muuten kuin tipalla tai veden päästöllä. Lääkekäynnistykset ovat liian rajuja sektiohaavalle.

Tuo on varmaan totta jos sektion ja käynnistyksen väli on pieni...
Itelläni käynnistys tapahtui laittamalla tabletit alapäähän,
ja 4v oli kulunut sektiosta!
 
Minulle sanoi lääkäri (kun jälkitarkastuksen yhteydessä kysyin), että kohdun vetolujuus palautuu puolessa vuodessa. Lisäksi kun kerran googletin, löysin ihan HUS:n sivuilta (oli joku kysymys- ja vastausosio siellä - en tajunnut bookmarkata :( mutta voin yrittää etsiä sen vielä, jos jotakuta kiinnostaa) kätilön kommentin, jossa hän oli sitä mieltä, että sektion jälkeen jopa jo 3 kk kuluttua olisi riittävän turvallista.

Olennaisempaa kai on, miten paljon synnytysten kuin odotusten väliin jää aikaa. Itse ainakin olen kuullut tuon vuoden suosituksen niin, että synnytysten välissä pitäisi olla se vuosi. Se sopisi kyllä yksiin tuon 3 kk raskautumissuosituksen kanssa (3+9=12 ;)). Supistukset ovat sen verran rajuja, että niiden kestämiseen kohtu tarvitsee palautumisaikaa; ja tietysti ihan viimeisillään kohtukin saa aika lailla venyä, mitä pulmaa ei vielä alkuraskaudessa ole.

Sitä en sitten tiedä, miten kävisi jos tulisi monikkoraskaus pian sektion perään, olisiko se liikaa? Jos sitä on syytä pelätä (suvussa on) niin sitten ehkä odottelisin mieluummin yli 6 kk sektiosta ennen kuin alkaisin yrityksen.

Mutta nämä vain minun saamani käsitys asiasta =), tuntuvat kyllä näiden vastausten perusteella jopa terveysalan ammattilaisetkin olevan asiasta hiukan erimielisiä.
 
Meillä lääkäri sanoi että kaksi vuotta tulisi odotella ennen kuin alamme suunnitella seuraavaa raskautta.. ehkä se on sitten jo turvallisuuden maksimointia, ihan normaali sektio oli ainakin minun käsittääkseni, ja toivuin siitä nopeasti.
 

Yhteistyössä