Koska toi vauva oppii nukkumaan itsekseen päivällä?

Pari kertaa olen kysellyt kohtalotovereita täällä ja taas kyselen...
Onko kenelläkään ollut vauvaa, joka ei vielä 4-kuisenakaan osaa nukkua päivällä ilman apuja? Meidän tyttö ei nuku ilman, että työnnän häntä vaunuissa tai kannan kantoliinassa. Saattaa nukahtaa kyllä kun aikani yritän, mutta herää viim. kymmenen minuutin päästä. Alkaa jo hiukan käydä hermoille ja olis mukava kuulla, milloin teidän vauvat on oppineet nukkumaan, jos on ollut samaa probleemaa.
En mä nyt enää montaa kuukautta jaksais sitä kantaa, alkaa selkä olla aika paskana. Eikä pysty aina lähtemään uloskaan sitä työntelemään, kun on tuo isompikin tossa huollettavana. Nukkuu nimittäin vielä ainakin neljät unet päivässä.
Niin enkä halua jättää sitä vaunuihin tai sänkyyn huutamaan ja siihen se menee, jos sen sinne yksin jätän nukahtamaan.
 
sunshine
Ei kannata opettaa lasta siihen, että aina vaunut liikkuu tai on sylissä tms. Saat kantaa/nukuttaa sitä lastasi vielä 4v. Anna huutaa siellä kyllä se sinne sitten nukahtaa kun on väsynyt!!! Onhan sitä kurja kuunnella, mutta ei sinulla paljo muita vaihtoehtoja taida olla!! Onko teillä jotain mobilea, jonka rauhalliseen musiikkiin vauva voisi rauhoittua?? Miten hän iltaunille nukahtaa?
 
Meillä muksut nukkuneet aina rattaissa ja viel ulkona päikkärinsä, mutta eivät oo itsenäisesti nukahtaneet koskaan! Esikoinen lopetti päikkärit 2-vuotiaana, ja nyt 1v6kk ikäset kaksoset nukkuu yhden kerran ulkona rattaissa ja heidät pitää nukuttaa lykkäämällä niitä rattaita. Ja useinpa vielä tarvitaan se tuttipullo mihin nukahtavat.

Sisällekin nukahtavat kyllä jos rattaita heiluttelee esim. kynnyksen yli mutta ovat herkempiä heräilemään sisällä kuin ulkona.
 
naperon taapero ei jaksa kirjautua
mulla ei valitettavasti ole kokemuksia:( mutta olen kuullut ja lukenut että pitää vaan laittaa omaan sänkyyn ja kun alkaa huutaa niin hyssyttelyä silittelyä mut ei puhetta.. ja sillei vaan pitäs jatkaa.. mut huudattamalla älä koita opettaa nukahtaman itestään.. voimia!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja sunshine:
Ei kannata opettaa lasta siihen, että aina vaunut liikkuu tai on sylissä tms. Saat kantaa/nukuttaa sitä lastasi vielä 4v.
Ei ihan tohon kannata uskoo että 4-vuotiasta tarvii nukutella, kyllä ne lapset jossain vaiheessa oppii itsekseen nukahtamaan (siis yöunille kun ei enää päikkäreitä nuku). reilu 2-vuotias oli tuo esikoinen kun nukahti aivan itse omaan sänkyyn illalla.
 
naperon taapero ei jaksa kirjautuu
Alkuperäinen kirjoittaja sunshine:
Ei kannata opettaa lasta siihen, että aina vaunut liikkuu tai on sylissä tms. Saat kantaa/nukuttaa sitä lastasi vielä 4v. Anna huutaa siellä kyllä se sinne sitten nukahtaa kun on väsynyt!!! Onhan sitä kurja kuunnella, mutta ei sinulla paljo muita vaihtoehtoja taida olla!! Onko teillä jotain mobilea, jonka rauhalliseen musiikkiin vauva voisi rauhoittua?? Miten hän iltaunille nukahtaa?
ei huudattamalla..
 
vieras
Kyllä se valitettavasti on niin, että vielä 4 kk ikäinen tarvitsee vanhemman siihen viereen kunnes on nukahtanut. Suurin osa tarvitsee jopa sylin. Mikset voi pitää sylissä tai liinassa ja samalla puuhastella jotain rauhallista esikon kaa olkkarin lattialla? Kun vauva on nukahtanu omia aikojaan, niin sitten lasket sen sänkyyn tai vaunuihin nukkuu. Voi se nukkua vaunuissa, vaikka ne vaunut olis sisällä.
Vasta noin 1 v 6kk vanhat osaa nukahtaa yksin ilman apuja. Harvat osaa nukahtaa yksin.
 
Kuten sanoin, en mä näin pientä halua huudattaa sängyssä. Ehkä sit vähän myöhemmin.
Ongelma ei oo nukahtaminen vaan unessa pysyminen. Kyllähän mä sen nukahtamaan saan, mutta herää hetken päästä.
Ja kiitos kysymästä, yöunille on nukahtanut ihan helposti eikä herää heti.
 
vieras
Unohda noi neuvot "ei kannata opettaa siihen ja siihen".

Vauva on vauva ja sen tarpeet muuttuu sen kasvaessa!!!!!!!!!!!!!!! Tee se mikä toimii ja unohda muu!!!!!!!!!!!!! Vauvaa ei saa koskaan huudattaa yksin eristettynä, se on haitallista.
 
mulla
oli pätkänukkuja. Heräsi aina kun vaunut pysähtyi. Sit päätin lopettaa sen jatkuvan kävelytyksen. Laitoin pihalle vaunuun, kun alkoi itkemään heilutin kunnes itku loppui. Muutaman kerran tuota piti tehdä, mut se auttoi. nyt saattaa nukkua yli 2h heiluttamatta ja se on meille paljon. Sisällä nukkuu vaan jos makaan seurana, ikää pian 11kk. Kyllä ikä auttoi meillä, vaikka tiedän ettei se paljon lohduta. Meilläkin saatettiin nukkua vielä viidet päiväunet tuossa teidän iässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mummy Sunshine:
Kuten sanoin, en mä näin pientä halua huudattaa sängyssä. Ehkä sit vähän myöhemmin.
Ongelma ei oo nukahtaminen vaan unessa pysyminen. Kyllähän mä sen nukahtamaan saan, mutta herää hetken päästä.
Ja kiitos kysymästä, yöunille on nukahtanut ihan helposti eikä herää heti.
Ei sulla oo mahdollisuuksia viedä ulos nukkumaan? Vanhempi lapsi tietysti mukaan. Meillä on todella tepsinyt se, että tiettyyn kellonaikaan lähdetään rattailla ulos nukkumaan. Tietävät sen jo vaatteita laittaessa että nukkumaan meno on tulossa.
Jos esikoinen pitää meteliä niin ymmärrän ettei nuku kunnolla sisällä.
 
sunshine
Sofia83 tiedän kolmekkin perhettä missä on ilta nukkuttamista pidetty, siis laulettu lapsi uneen, silitelty, halailtu yms. Niin kyllä siitä aika vaikea on eroon päästä, jos sitä lapsen kanssa teet vielä kun se on isompi!!!!!! Niin äkkiä huomaat, että lapsi on 4v. ja äit ja iskä haluaisivat vähän omaa rauhaa illalla ja ettälapsi nukhtaisi itse, mutta.........
Joo onhan 4kk aika pieni ja voihan hänellä olla vaikka vatsakipeä tms. ettei halua nukkua!!!
 
vieras
Tavatonta ei ole sekään, että lapsen päiväunet ovat hyvin lyhytkestoisia, jotkut vauvat saattavat torkkua ainoastaan 10 minuutin pätkissä. Tämä on kuitenkin aivan normaalia. Unen kokonaismäärä vähenee iän myötä siten, että 3-4 kuukauden ikäinen lapsi nukkuu keskimäärin 14-15 tuntia ja kaksivuotias lapsi noin 12 tuntia vuorokaudessa, mutta onpa olemassa sellaisiakin vauvoja, jotka nukkuvat noin 10 tuntia vuorokaudessa ensimmäisten kuukausien ajan ja vasta myöhemmin oppivat nukkumaan enemmän. Yksilöllinen vaihtelu on siis suurta.

Vauvat ja pienet lapset nukkuvat yleensä selvästi enemmän kuin aikuiset. Vastasyntyneet nukkuvat keskimäärin noin 16 tuntia vuorokaudessa vaihteluvälin ollessa 12-20 tuntia. Tällä tarkoitetaan sitä että 95% vauvoista nukkuu noin 12-20 tuntia vuorokaudessa. Kaikki vauvat eivät mahdu edes näihin rajoihin eikä silti ole kyse mistään sairaudesta tai ongelmasta. Teoreettisesti voidaan todeta, että kun valitaan satunnaisesti 30 normaalia vauvaa, niin joukon eniten nukkuva yksilö nukkuu kaksi kertaa enemmän kuin vähiten nukkuva. Unen määrän normaalivaihtelu onkin hyvin laajaa. Ellei vauva ole valveillaoloaikanaan selvästi väsynyt, huonotuulinen, ärtynyt tai vaikeasti tyynnyteltävissä, vanhemmat voivat luottaa siihen, että lapsi nukkuu tarpeeksi


Pieniä vauvoja hoidettaessa ehkä tärkein vanhempien ominaisuus on ns. responsiivisuus. Tällä tarkoitetaan sitä, että vauvan itkuun pitää aina reagoida, koska vauva ei kykene jäsentämään ympäristöään niin hyvin, että voisi käsittää miksei itkuun vastata. Vauva ei itke koskaan turhaan, vaan itku on aina hälytysmerkki. Vanhemmat oppivat vähitellen erottamaan lapsensa itkun eri sävyjä. Kipuitku on kovaa ja kimeää, kun taas nälkäitku vähitellen voimistuvaa.

Vauvat voivat itkeä paitsi nälkäänsä ja janoaan, myös erilaista epämukavaa oloa (kipu, palelu, kuumuus, vaipanvaihdon merkiksi, sairaus, hampaat jne). Vauva osaa itkullaan ilmaista kaipaavansa myös seuraa tai syliä. Jo aivan pienet vauvat tarvitsevatkin muiden ihmisten seuraa, vaikka eivät vielä osaakaan leikkiä. Lasta ei voi liiaksi pitää sylissä.

Vauva rauhoitetaan katsomalla silmiin eikä lasta pidä kääntää selin aikuiseen nähden, sillä katsekontakti on jo aivan pienelle lapselle elintärkeä. Monesti katsekontaktin merkitys tuntuu unohtuvan: levoton lapsi ei aina rauhoitu sylissä ollessaan, jos katsekontakti puuttuu. Pientä vauvaa ei voi liiaksi hemmotella, ja vastaamalla nopeasti vauvan antamiin merkkeihin taataan se, että vauva tuntee itsensä tervetulleeksi tähän maailmaan. Sellainen vauva, jonka itkuun ei reagoida ei tunne oloaan turvalliseksi. Se ilmenee tyypillisesti esimerkiksi univaikeuksina ja yleisenä tyytymättömyytenä (ns. vaikea vauva).

Mitä vaikeampi vauvan temperamentti on, sitä tärkeämpää on, että vanhemmat herkistyvät kuuntelemaan vauvan antamia signaaleja. Tyypillistä on, etteivät tällaiset ns. vaikeahoitoiset vauvat viihdy itsekseen vaan haluavat syliin, nukkuvat vain lyhyitä jaksoja ja itkevät jäädessään yksin. Tämä on kuitenkin täysin normaalia, eikä sitä pitäisi sekoittaa esimerkiksi koliikkiin. Vaikean vauvan pitäisi saada olla vanhempien sylissä mahdollisimman paljon, jotta perusturvallisuus kehittyisi, mikä mahdollistaa sen että vauva oppii vähitellen olemaan tyytyväinen myös itsekseen. Vauvaan ei saa kyllästyä, vaikka mikään ei tuntuisi riittävän, sillä se vain pahentaa tilannetta. Toisaalta ongelmatilanteen laukeaminen saattaa jo olla lähempänä kuin arvataankaan. Hoidon laiminlyönti aiheuttaa vauvalle jatkuvan stressin, joka voi kärjistää ongelmia.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä se valitettavasti on niin, että vielä 4 kk ikäinen tarvitsee vanhemman siihen viereen kunnes on nukahtanut. Suurin osa tarvitsee jopa sylin. Mikset voi pitää sylissä tai liinassa ja samalla puuhastella jotain rauhallista esikon kaa olkkarin lattialla? Kun vauva on nukahtanu omia aikojaan, niin sitten lasket sen sänkyyn tai vaunuihin nukkuu. Voi se nukkua vaunuissa, vaikka ne vaunut olis sisällä.
Vasta noin 1 v 6kk vanhat osaa nukahtaa yksin ilman apuja. Harvat osaa nukahtaa yksin.
Sulle kans, että sitä ei todellakaan voi laskea sänkyyn tai vaunuihin, koska se herää heti tai viimeistään kohta. Nukkuu vain liinassa tai kun työnnän vaunuja. Nukuttaminen ei ole ongelma vaan nukkuminen.
 
Ootko koittanut päivällä jotain saman tapaisia rutiineja kuin illalla nukkumaan mennessä? Vaipanvaihto, päälle tissiä tai pulloa hämärässä huoneessa, tai mitä sitten teetkään. Saattaa olla myös ettei vauva tarvi enää ihna niin monia unia, jos jättäisi yhdet päikkärit pois, sekin saattaisi auttaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sunshine:
Sofia83 tiedän kolmekkin perhettä missä on ilta nukkuttamista pidetty, siis laulettu lapsi uneen, silitelty, halailtu yms. Niin kyllä siitä aika vaikea on eroon päästä, jos sitä lapsen kanssa teet vielä kun se on isompi!!!!!! Niin äkkiä huomaat, että lapsi on 4v. ja äit ja iskä haluaisivat vähän omaa rauhaa illalla ja ettälapsi nukhtaisi itse, mutta.........
Joo onhan 4kk aika pieni ja voihan hänellä olla vaikka vatsakipeä tms. ettei halua nukkua!!!
En tiä ny oikeen mistä puhut, sanoin just että meidän 4-v on jo kauan nukahtanut itsenäisesti! Ei tosin vielä alle 2-vuotiaana oikeastaan mutta sen jälkeen kyllä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sunshine:
Sofia83 tiedän kolmekkin perhettä missä on ilta nukkuttamista pidetty, siis laulettu lapsi uneen, silitelty, halailtu yms. Niin kyllä siitä aika vaikea on eroon päästä, jos sitä lapsen kanssa teet vielä kun se on isompi!!!!!! Niin äkkiä huomaat, että lapsi on 4v. ja äit ja iskä haluaisivat vähän omaa rauhaa illalla ja ettälapsi nukhtaisi itse, mutta.........
Joo onhan 4kk aika pieni ja voihan hänellä olla vaikka vatsakipeä tms. ettei halua nukkua!!!
Ja mitä vikaa on nukuttamisessa? Onhan se parempi kuin tuntikausien itkut ja huudot ja kiinniottorallit!!!!!!!!! Siihenhän ne tunnit uppoo perheissä, joissa ei nukuteta ja joissa lapset tarttis nukuttajan voidakseen nukahtaa.

Nukuttaminen on luonnollista ja normaalia. Vieressä ollaan kunnes nukahtaa. Kun näin tehdään aina, niin nukahtamiseen kuluu aina vain vähemmän aikaa. Ja sitten saakin sitä omaa aikaa illalla!!!!!!
 
mulla
suututtaa nämä kommentit, joissa sanotaan, että lapsi ei välttämättä tartte noin monia päiväunia. Jos on oikeesti pätkänukkuja, niin kyllä tarttee. Meillä poika nukkui aamulla ekat unet noin 30min, toiset ehkä vartin. Miten ajattelette, että siihen vajaan tunnin unet iltapäivällä olis riittänyt. Kun ei nuku, niin ei nuku! Näitä kommentteja on helppo sanoa, jos oma lapsi nukkuu 2h päiväunet heti aamupäivästä. Meillä ei KOSKAAN ennen pulta vuotta nukuttu päivällä kahta tuntia, hyvä kun edes yhtä.
 
sunshine


En tiä ny oikeen mistä puhut, sanoin just että meidän 4-v on jo kauan nukahtanut itsenäisesti! Ei tosin vielä alle 2-vuotiaana oikeastaan mutta sen jälkeen kyllä.[/quote]

Niin sinun lapsesi on nukahtanut itsenäisesti jo vaikka kuinka kauan, mutta on myös sellaisia lapsia jotka tottuvat tiettyihin rutiineihin, joista on sitten hyvin vaikea päästä eroon, ymmärsitkö????!!!
 
Mä oon jo todennu sen että lapsien kasvatus ei koskaan mee minkään oppikirjan mukaan! Kaikki lapset on luonteeltaan erilaisia ja kaikki vanhemmat on erilaisia. Ite en voi kuvitellakaan huudattavani omia lapsiani, mielummin rauhoittelen itse tai keksin jonkin muun keinon. Meillä on monet kerrat nukutettu rattaissa olohuoneessa minun katsoessa samalla telkkaria.
Lapset on niin vähän aikaa pieniä, että sen aikaa kestää kyllä vaikka minkälaisia temppuja että olis kotirauha! Meilläkin kaksoset jotka nukkuvat samassa huoneessa esikoisen kanssa, miten siinä huudatat yhtä lapsista... siinä on kaikki lapset hermostuneita ja äiti päälle!
 

Yhteistyössä