Koska teidän lapset ruvenneet puhumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mymmeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mymmeli

Vieras
Minulla poika 1v3kk ja eikä sano vielä yhtään sanaa. Kävelemään alkoi 11kk vanhana. Ymmärtää kyllä selvästi puhetta, mutta ei itse sano vielä mitään sanoja.
Koska pitäisi huolestua?

ennen vuoden ikää sanoi iskä, se olikin sitten ainut sana pitkään aikaan. Sitten suurin piirtein 1,3v. alkoi hakemaan enemmän sanoja: pallo, auto, vesi... Nyt 1.9v. sanoja parisen kymmentä ja muutamia lauseita osaa muodostaa..Joka sanan mikä ite sanon osaa kyllä toistaa.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja mymmeli:
Minulla poika 1v3kk ja eikä sano vielä yhtään sanaa. Kävelemään alkoi 11kk vanhana. Ymmärtää kyllä selvästi puhetta, mutta ei itse sano vielä mitään sanoja.
Koska pitäisi huolestua?

Kaksivuotiaana pitäisi pojillakin olla useampi sana eli en todellakaan olisi vielä huolissani sinuna! Itse olen, koska pojallamme on ikää yli 2 vuotta eikä yhtään sanaa...

Meillä molemmat puhuneet alta vuoden iässä ja kakkonen puhua pulputti jo 4 sanan lauseita vuoden iässä... Mutta toihan on NIIIIIIIN yksilöllistä. Veljenpoika alkoi puhumaan vasta 3 vuotiaana.... Yleensä jos 2 vuotiaana ei sano mitään niin sitten kiinnitetään huomiota.. ainakin täällä.

Meillä aletaan puhumaan mielestäni aika myöhään. Muutamia sanoja tulee nyt 1,5-vuotiaalla mutta lähempänä kolme ikävuotta sitten alkaa jo tulla kunnolla puhetta ja useamman sanan lauseita. Neuvola suosituksissa ollaan kuitenkin aina pysytty mukana juuri ja juuri. :)

Esikoinen puhui tossa 1v3kk iässä ja parin-kolmen sanan lauseita.

Keskimmäinen on nyt 3 viikon sisään yhtäkkiä ruvennut keräämään sanavarastoa hirmuisella tahdilla, ikää 1v8kk. Nyt osaa varmaan reilut 60 sanaa.
Aikaisemmin osasi sanoa "Äiti" ja "Alpo" (serkun koira :D) ja se oli oikeestaan siinä.

Että en mä vielä huolestuis, lapset kasvaa ja kehittyy omaan tahtiinsa.

Ensimmäinen oppi joskus vuoden ja 4kk ikäisenä paljon sanoja. Nyt tää kakkonen on 1v5kk ja sanavarasto on melkein yhden sanan varassa. Isi on ainoo mistä saa tarpeeks selvää. Äitin se sanoi ennen vuotta, mut sekin jäi pois. Välillä yrittää tapailla sanoja. En vielä silti ole huolissani, kun se lähti niin aikaisin liikkeelle.

Ennen vuoden ikää rupesi tulemaan muutamia sanoja. Sit alkoi kävely ja puhe hieman väistyi. 1,5 vuoden iässä kun innostui, niin puhetta alkoi tulemaan ja tulemaan, eikä loppua näy :D Nyt ikää 2v 7,5kk ja puhuu ku papupata. Koko ajan äänessä ja jotain höpisemässä :D

Meillä poika 2v2kk pulisee ihan hirveästi, paljon sanoja ja lauseita kahdellä kielellä. Ekat sanat tulivat muistaakseni n. 9-10kk iässä, mutta lauseita vasta ehkä viime keväästä alkaen.

Meillä ensimmäinen alkoi puhua sanalla tai kahdella silloin tällöin noin 2vuotiaana.
Toinen puhui ymmärrettävästi jo 2 vuotiaana.
Kolmas on nyt 1v3kk ja puhua pälpättää aamusta iltaan.
Kaikki kehittyy eri tahtiin ja alkaa puhumaan varmasti kun haluaa :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Meillä poika 2v2kk pulisee ihan hirveästi, paljon sanoja ja lauseita kahdellä kielellä. Ekat sanat tulivat muistaakseni n. 9-10kk iässä, mutta lauseita vasta ehkä viime keväästä alkaen.

Niin ja ap:n kysymykseen; ei pidä huolestua vielä pitkään aikaan!

Esikoinen alkoi sanoa sanoja 10kk ikäsenä ja puhua pupelsi lauseita vajaa 2veenä.
Toinen alkoi sanoa 2-3 sanan lauseita jo päälle vuoden vanhana.
Kolmas sanoo nyt paljon sanoja ja puhuu papukaijana, ikää1½v.

Meillä esikko alkoi sanomaan sanoja 1v3kk ikäisenä.1½-v.sanoi jo 20 sanaa ja 2-v. puhui 4-sanasia lauseita.Kuopus on parin viikon päästä 1½-v.eikä sano kun auto,änni=äiti ja attaa=auttaa.Muuten kyllä ymmärtää puhetta ja kiljuu..näyttää mitä haluaa jne.En mä osaa vielä olla huolissani.

tyttö puhui jo muutamia sanoja vuoden ikäisenä, puhui täysin ymmärrettävästi ja "oikein" n 1,5v.. tyttö nyt 2v2kk.. kun taas tytön serkku on nyt vuoden, ei oikeastaan edes ääntele,eli on todella yksilöllistä..

Yhteistyössä