Koska pitäis tulla eka palkka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nippe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nippe

Vieras
Oon ollut nyt kuukauden töissä eikä palkkaa näy eikä kuulu, odoin et olis kuun viimeinen päivä tullut mutta ei... Siis työnantajaltahan se selviäs, jos vaan saisin yhetyden häneen mutta siis miten yleensä, onko siinä mitään lakia et miten palkan pitäis maksaa? Tuntuu vaan pitkältä ajalta tää kuukausi olla kokonaan ilman rahaa...

kyllä se pitäis tulla silloin kun muillekin työntekijöille tulee...itse aikoinaan aloitin työt 13 päivä ja sain 2viikon palkan jo kuun viimeinen päivä...kun meidän puljussa oli palkanmaksu aina viimeinen päivä

Sehän riippuu ihan siitä mikä on palkan maksupäivä ja mikä systeemi on käytössä (maksetaanko palkka etukäteen vai jälkikäteen vai sekä että). Mulle esim. palkka maksetaan kuun viimeinen päivä ja se on sen menneen kuun palkka, miehelle maksetaan kuun puolessa välissä ja siihen lasketaan sen kuluvan kuun palkka.

Niin mutta onko tää siis normaalia ettei koko kuukauden aikana saa palkkaa? Enpä tiedä mikä on puljun virallinen palkanmaksupäivä kun en muiden työntekijöiden kanssa ole tekemississä.

Mä olin vuokrausfirman kautta töissä ja niillä oli sellainen systeemi, että jos saa palkan kerran kuussa niin se maksetaan 2 kuukauden työssäolon jälkeen.. eli yhden kuun myöhässä aina.. musta toi on todella perseestä..

Meidän työpaikassa palkanmaksu on 15 päivä ja kuukausi on sisällä.
Eli jos olisit aloittanut työt 1.9 niin ensimmäinen palkka maksettaisiin 15.10.

Tämä on minusta tyhmää, koska aloittaessani työt oli tosi pitkä aika odottaa tiliä kun laskut ja lainanlyhennykset tulivat kuitenkin joka kuukausi

Alkuperäinen kirjoittaja Nippe:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
työsopimuksessa pitäisi lukea

Pitäisikö? Ei mainita mun alan työsopimuksessa vaikka ihan liiton sivujen mukaan tehty.

Ei mullakaan lukenu työsopimuksessa.. aikani valitin siitä ja sitten tehtiin ( toisesta syystä ) uusi sopimus niin siinä oli sitten maininta tosta palkan pidätyksestäkin..

Alkuperäinen kirjoittaja cingcing:
Mä olin vuokrausfirman kautta töissä ja niillä oli sellainen systeemi, että jos saa palkan kerran kuussa niin se maksetaan 2 kuukauden työssäolon jälkeen.. eli yhden kuun myöhässä aina.. musta toi on todella perseestä..

No on kyllä perseestä, en mäkään arvannut että kun työt aloitan niin ollaan yhtäkkiä koko kuukausi ilman rahaa... tässähän jää kaikki laskutkin rästiin.

työsopimuksessa pitäisi lukea

Pitäisikö? Ei mainita mun alan työsopimuksessa vaikka ihan liiton sivujen mukaan tehty.
aijaa mulla aina lukenut palkan suuruus ja maksupäivä

Mullakin luki palkan suuruus ja maksupäivä mutta ei sitä, että eka tili pidetään sisällä..

No on kyllä perseestä, en mäkään arvannut että kun työt aloitan niin ollaan yhtäkkiä koko kuukausi ilman rahaa... tässähän jää kaikki laskutkin rästiin.

Niinpä.. mä olin 2 kk töissäkin vaan.. eli meillä meni koko kesä ihan persiilleen toin takia.. tai olihan se sitten elokuussa kivaa kun sai tuplatilin.. mutta kaikki meni laskujen maksuun..

Siis yleensä jos olen aloittanut työt niin olen joutunut odottamaan jopa 2kk sitä että palkka alkaa juosta.Siis tänään 1.10. aloitettu työ tulisi maksuun vasta 31.11. Nyt kyse hoitoalasta kunnallisella.Tietäiskö työkaverit?

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
niin ja meillä maksetaan takautuvasti edellisen kuun tunnit seuraacan kuun 25.pv

Eli kun sä aloitit työt niin olit ekan kuun ilman palkkaa ja sitten seur. kuun 25.pv vasta sait sen?

Mä alotin 24.9 ja sain 25.10 reilun viikon palkan.. marraskuussa sain vasta ekan täyden palkan.. on perseestä

Alkuperäinen kirjoittaja Viiden Viritys:
Siis yleensä jos olen aloittanut työt niin olen joutunut odottamaan jopa 2kk sitä että palkka alkaa juosta.Siis tänään 1.10. aloitettu työ tulisi maksuun vasta 31.11. Nyt kyse hoitoalasta kunnallisella.Tietäiskö työkaverit?

Kyllä kunnalla palkka tulee 31.10 jos 1.10 olet aloittanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Viiden Viritys:

Siis, mä olen hoitoalalla, en kunnallisella mut kv-tes on sopparina ja kun mä aloitan taas työt 1.1 saan tammikuun palkan 15.1. Tosin olen vakkari, vaikuttaiskos? Pätkätyöt kyllä maksetaan niin, että voi mennä yli kk ennenkuin saa rahat.

Yhteistyössä