Koska olen valmis toiseen lapseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pelokas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pelokas"

Vieras
Olen 23-vuotias, pian 2-vuotiaan taaperon äiti ja viimeisen vuoden aikana olen aina silloin tällöin haaveillut toisesta lapsesta. Mieskin haluaisi "joskus pian, ainakin kahden vuoden sisällä" toisen lapsen ja minulla kaiho toisesta lapsesta on.

Mutta...pelkkä ajatuskin pelottaa. Entä jos meidän taloudellinen tilanne romahtaa? Entä jos me vanhemmat ei vain jaksetakaan, koska meillä ei ole tukiverkostoa? Entä jos mä en jaksa olla hyvä äiti raskauden takia? Entä jos meidän parisuhde ei kestä toista vauva-aikaa? Entä jos en osaakaan olla kahden lapsen äiti? Entä jos... Entä jos...

Mistä tietää, että on valmis toiseen lapseen vai hälveneekö nämä pelot ikinä? Vauvanteko vuosia tässä tosiaan olisi jäljellä vielä, mutta en haluaisi lapsille hirvittävää ikäeroa, jos päätämme tosissaan toisen tehdä.

Tiedän tunteen. Esikoisen sain 22-vuotiaana 5 vuotta sitten. Nyt vasta tuntuu siltä että olisin valmis saamaan toisen lapsen. En olisi jaksanut hoitaa kahta pientä, en kaksia yöheräilyjä, pukemisia, vaippojen vaihtoja, kahta aivan pientä korvakierteistä ym... Esikoinen on nyt omatoiminen ja reipas tyttö. Myös taloudellinen tilanteemme on parantunut 5 vuoden aikana ja aika tavalla on tapahtunut myös henkistä kasvua.

Itse mietin aikanaan sitä, että olisi hyvä, että lapset olisivat pienellä ikäerolla, mutta oma jaksaminen ja kesken jääneet opiskelut hidastivat tahtia ja hyvä niin :) Lapsi saa kuitenkin kavereita naapureista ja hoidossa, kerhoissa ym ja sisarukset ovat toisilleen tärkeitä vaikka ikäeroa olisi enemmän.

Kyllä sen tietää milloin on aika toiselle lapselle. Jos on epävarma olo niin odota :)

Vaikuttaa siltä että et vähään aikaa ole valmis toiseen lapseen. Itse olin sun ikäinen kun mulla oli yksi lapsi ja vauvakuume tuli uudestaan vain puoli vuotta synnytyksestä. En edes miettinyt olisinko siihen valmis. No, saimme kuitenkin odottaa raskautta 2 vuotta.

[QUOTE="heips";26760269]Vaikuttaa siltä että et vähään aikaa ole valmis toiseen lapseen. Itse olin sun ikäinen kun mulla oli yksi lapsi ja vauvakuume tuli uudestaan vain puoli vuotta synnytyksestä. En edes miettinyt olisinko siihen valmis. No, saimme kuitenkin odottaa raskautta 2 vuotta.[/QUOTE]

Itsekin olin vauvakuumeen kourissa, kun lapsi oli 6 kk ikäinen, mutta mies ei ollut valmis. Nyt on tullut noita ajatuksia, kun meidän parisuhteelle/jaksamiselle ei ollut helppoa koliikkilapsi ja isovanhempien osallistumattomuus lupailuista huolimatta. Mielessä pyörii, että jos se kaikki tapahtuu nyt taas ja me ei vaan voida sitten enää pitää yhtä. Mieskin tekee rankkaa työtä ja pitkää päivää.

Tässä parin vuoden aikana ollaan saatu meidän taloutta kohentumaan ja mäkin sain opinnot päätökseen, että siltä saralta ei olisi suuria huolia, vaikka nekin tietysti pyörii päässä. Duunareita kun ollaan ja kädestä suuhun aikalailla syödään.

joo kannattaa muistaa että yhdessä lapsessakin on hoitamista ja kun niitä on kaksi se ei tarkoita tuplasti hoitamista vaan se toinen tuo siihen 10 kertaisen lisän... saat vaan uneksia hetken rauhasta ja omasta ajasta seuraavat vuodet...

jos olisin noin nuori kuin sinä niin olisin odotellut sen toisen kanssa pidempään.. miksi tehdä jo mukavasta elämästä vaikeampaa.

mulla oli lehmänhermot vielä kun oli yksi lapsi...mutta toisen tulon myötä ne hävisi... en olis uskonu että kaksi lasta on niiiin työläitä kun ovat pieniä... yhden kanssa oli niiiin helppoa yöhuudoista huolimatta.

joo kannattaa muistaa että yhdessä lapsessakin on hoitamista ja kun niitä on kaksi se ei tarkoita tuplasti hoitamista vaan se toinen tuo siihen 10 kertaisen lisän... saat vaan uneksia hetken rauhasta ja omasta ajasta seuraavat vuodet...

jos olisin noin nuori kuin sinä niin olisin odotellut sen toisen kanssa pidempään.. miksi tehdä jo mukavasta elämästä vaikeampaa.

Eipä minulla nytkään ole omaa aikaa muuta kuin se, kun tyttö menee nukkumaan. Tänään jopa istun koneella (epätavallista), yleensä käyn suihkussa ja menen nukkumaan. :) Meillä lapsi on mun työvuojen mukaan hoidossa ja tosiaan edes lapsen isovanhemmat eivät osallistu lapsen hoitoon millään tavalla, jotta meille sitä omaa aikaa liikenisi. :) Tiedän, että toinen lapsi tuo tuplasti enemmän töitä ja vastuuta, tottakai. Kai se nähtäväksi jää, onko pelot isompia kuin kaipuu toisesta lapsesta.

Yhteistyössä