M
"minä vain"
Vieras
Minulle tuli tälläinen asia mieleen, kun tajusin että olen itse ensimmäistä kertaa maistanut nuudeleita vasta joskun 1990-luvun puolenvälin jälkeen (noin vuosina 1996-1997), kun olin itse noin 15-16 vuotias. Äitini niitä kaupasta osti, valmisti ruoaksi ja tarjoili. Minä sitten olin ihan ihmeissäni, että "Mitähän nämä nuudelitkin oikein ovat, kun ne ovat melkein kuin pastaa mutta eivät ole "oikeaa" pastaa". Aluksi en edes pitänyt niistä, mutta vasta nyt myöhemmin olen oppinut niistä pitämään, vaikka todella harvoin niitä tulee syötyä. Tulivatko nuudelit vasta joskus 1990-luvulla tänne suomeen vai ollaanko meidän perheessä oltu vain niin takapajuisia, ettei nuudeleitten olemassaoloa oltu aikaisemmin huomattu? En tosin ihmettelisi, vaikka nuudeleita olisi ollut täällä suomessa jo vaikka 100 vuotta sitten saatavilla, mutta meidän perheessä (lapsuusperheessäni siis) ei olisi niitä syöty kuin vasta 1990-luvulla. Äitini kun on aina ollut vähän sellainen "vanhanaikainen" , hän ei erityisesti välitä mistään pizzoista tai pastoista, vaan hänelle pitää perunaa, sianlihakastiketta ja muuta sellaista ruokaa mitä suomessa on jo vuosikymmeniä syöty.