Koska mättöjä on tarkoitus syödä?

• Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"aloittaja"
Mä olen ruvennut elämään terveellisemmin tässä parin kk ajan ja kiinnittänyt huomiota siihen mitä syön. Herkkupäivä on about kerran viikossa ja silloin sallin itselleni karkkia ja ehkä jotain muuta herkkua (esim pizzaa tai subwayta).

Kysymykseni kuuluu, jos elää terveellistä elämää, niin milloin esim sipsejä, suklaita, leivoksia tulee syötyä? Siis kalorimäärät noissa on ihan järkyttäviä, ja mietin että eihän niitä voi ollenkaan syödä tavallisessa ruokavaliossa. Jopa vanukkaat ja sokeri-jugurtit ovat ns. kielletyllä listalla, sillä niissä hiilarit ovat katossa.

Jos ihmiset kerran syövät niin terveellisesti, miten nuo moska firmat edes menestyy?

Voisitteko te kirjottaa tänne kans about mitä te pistätte suuhunne päivän mittaan? Olisi kiva kuulla muita.

Mulla eilen:

Maitorahka rasvaton + banaani ja tee

Salaatti + lohi (100g)

Ruisleipä (juusto 2 siivua ja kinkkua 2 siivua)+ omena

Wok VIhannes classic, 2 kanamunaa ja katkarapua

2porkkanaa ja 1 paprika

Mä olin eilen ihan ähky tästä ruoka määrästä, eikä kaloreita kertynyt kun 1600.

nohh
Eilen:

Reissumies, maksamakkara, kurkku, salaatti, keitetty kananmuna, tee, tuoremehu

Lohi, peruna, pinaattikastike, porkkanaraaste, maito

banaani, omena, mandariini

china-wok, tofua, nuudeleita, maitoa

Reissumies, tonnikala, juusto, maito, 2 piparkakkua

Syön herkkuja yleensä viikonloppuisin. Jos viikolla, niin hyvin kohtuudella.

eräs harmaana
Mun vastaus on se että niitä herkkuja tulee syötyä silloin kun tekee mieli. Välillä tulee päiviä jolloin syö terveellisesti ja välillä huonommin. Uskon että suurin osa syö sillain, ne jotka syö aina terveellisesti vaan mainostaa enemmän syömisiään.

Mulla oli eilen esim. vähän epäterveellisempi syömispäivä, muttei kuitenkaan pahimmasta päästä joskus syön paljon epäterveellisemminkin. Söin eilen:

n. 200g uunilohta
n.120g suklaata
mustaherukkamehua lasillisen
Herkkusienisalaattia rasiallisen
Riisifrutin
200g vanukasta
paljon vettä

Kasviksia ei tullut eilen syötyä joten tänään pitää syödä niitä. Tänään oon syönyt myös ruisleipää, oli tarkoitus syödä jo eilen mutta jäi syömättä.

"niinno"
laihduttaessa sitä tulee aina ajateltua noita syömisasioita:) muuten ei eikä ainakaan nyt raskaana ollessa,kun pahoinvointi vasta alkaa helpotta. mut yleensä "kuureilla" alkaa pipoa kiristään ja si jossain vaiheessa alkaa mättää liikaa mättöä ku on ollu ilman kauan.

että mielestäni ihan perus terveellisesti kun syö ja liikkuu ni voi herkutella just sillon kun tekee mieli sen yhen hamppariaterian tai leivoksen tai suklaalevyn,jos ei ny ihan aamusta iltaan vedä mättöä.

raskaana nyt niin toki katson että saan vihanneksista ja hedelmistä sun muista tärkeet ravintoaineet mut kyl noita herkkujakin menee.
tuli mieleeni noi brittisarjat joissa monet nuoret vetää röökiä ketjussa ja syö VAAN roska ja noutoruokia. eivät oo eläissää syöneet vihanneksia tai hedelmiä eivätkä osaa tehä ruokaa itse.huh huh sielä ollaan aikas hakoteillä..

no meni vähä ohi aiheen mut kuiteski.

ramppa
minä esim liikun niin paljon työni puolesta ja muutenkin, että yksi viineri tai vastaava päivässä ei tunnu missään. Energian puolesta siis. Välttelen kuitenkin liikoja sokereita ja turhaa ravintoa, joten kunnon ruokaa on syötävä määrällisesti paljon. Toisinaan ei ehdi ja silloin on paikallaan syödä jotakin mättöä, jotta energiaa edes saa tarpeeksi.

"Siiri"
No, tämän olen syönyt tänään:

- kaksi ruisleipää, appelsiinimehua, vettä paljon
- kirjolohikiusausta ja raejuustoa ja voisilmäpulla
- kaksi ruisleipäsiivus ja paljon vettä ja omena

Tänään syön vielä ainakin:

- nakkikeittoa/pataa
- porkkana-ananasraastetta
- ehkä iltapalaksi jotain leipää tai rahkaa

Eilen hmmm....Pekonii,herkkusieniä,tomaattia ja munia,kahvia.
keitettykanamuna,salamii,juustoo
Kukkakaalii,parsakaalii,salaattii,kampelaa ja majoneesikastiketta.kahvia..
salaattia iltapalaksi :)
nii ja mättöpv on lauantai-silloin herkutellaan!

Viimeksi muokattu:
"Siiri"
[QUOTE="aloittaja";27616151]
Kysymykseni kuuluu, jos elää terveellistä elämää, niin milloin esim sipsejä, suklaita, leivoksia tulee syötyä?
/QUOTE]

Ja vielä tähän. En tiedä, elänkö terveellistä elämää. Menen ajatuksella "vähän hyvää säännöllisesti estää kauhean ahmimisen". Eli myös mätössä/herkuissa annoskoot. Nykyään (raskaana) makeaa tekee mieli ja syön esim. 2 palaa suklaata melkein joka päivä jälkiruuaksi. Se pitää makeahimon kurissa enkä usko terveyteni kaatuvan noihin kahteen palaan epäsäännöllisen säännöllisesti.

[QUOTE="Siiri";27616689][QUOTE="aloittaja";27616151]
Kysymykseni kuuluu, jos elää terveellistä elämää, niin milloin esim sipsejä, suklaita, leivoksia tulee syötyä?
/QUOTE]

Ja vielä tähän. En tiedä, elänkö terveellistä elämää. Menen ajatuksella "vähän hyvää säännöllisesti estää kauhean ahmimisen". Eli myös mätössä/herkuissa annoskoot. Nykyään (raskaana) makeaa tekee mieli ja syön esim. 2 palaa suklaata melkein joka päivä jälkiruuaksi. Se pitää makeahimon kurissa enkä usko terveyteni kaatuvan noihin kahteen palaan epäsäännöllisen säännöllisesti.[/QUOTE]

Mulla sama periaate, eli syön lähes joka päivä jotain hyvää, mutta paljon herkkuja syön vain harvoin, ehkä lauantaisin kerran pari kuussa.

Tänään olen syönyt ja juonut:

Aamupala:

2 dl kaurapuuroa
1 dl maitoa
omena
mukillinen kahvia

Lounas työpaikkani henkilöstöravintolassa:

N.1,5 dl pastaa jonka päällä suunnilleen saman verran chili con carnea
jäävuorisalaattia,kurkkua, tomaattia,punakaali-puolukkaraastetta sekä keitettyä parsa-sekä kukkakaalia ja porkkanaa
1 pala näkkäriä
appelsiini
2 lasia rasvatonta maitoa

Välipala:

mukillinen kahvia
n. 15 kpl viinirypäleitä
4 kpl suklaavohveleita

Päivällinen:

N. 1,5 dl perunamuusia
4 kpl kalapuikkoja
2 tomaattia
n. 5 cm pala kurkkua
1 lasi kevytmaitoa

Meinaan syödä vielä noin 1,5 dl kreikkalaista jugurttia jonka sekaan olen pilkkonut puolikkaan banaanin ja yhden mandariinin. Vettä olen juonut pitkin päivää, kuten yleensä.

Luulen että ensi lauantaina kun lapsi lähtee yökylään, tulee mätettyä kaikkea herkkua ihan roppakaupalla. Varmaan tulee haettua nouto-sushia, lisäksi juustoja ja keksejä, sekä iso kasa irtokarkkeja, ja punkkua päälle. =)

"vieras"
[QUOTE="aloittaja";27616151]
Jos ihmiset kerran syövät niin terveellisesti, miten nuo moska firmat edes menestyy?

Voisitteko te kirjottaa tänne kans about mitä te pistätte suuhunne päivän mittaan? Olisi kiva kuulla muita.
[/QUOTE]

Aamupala: Ruisleipäviipale esim. kinkkusiivulla, kananmunalla ja tomaatilla ja/tai maustamatonta jogurttia/rahkaa marjoilla tai puuro (+marjoja)

Lounas: lounassalaatti (kreikkalainen/kana/tonnikala-katkarapu tmv.) tai keitto + leipä/näkkäripala tai joku kasvis(painotteinen)ruoka (esim. wokkia)

Päivällinen: perunamuussia, perunaa, pastaa, riisiä (aina tummaa/täysjyvää) tmv. + jotain liharuokaa (lihapullat, kanakastike, jauhelihakastike, lohta...) + jotain vihannesta/salaattia

Iltapala: Samoja kuin aamupalalla, yleensä vielä jotain hedelmää

Ihan perusruokia siis, paljon kasviksia, suosin hyviä rasvoja ja käytän niitä reilusti niin saa riittävästi energiaa (en siis holvaa kamalaia määriä rasvaa mihinkään ruokaan, mutta sitä tulee esim. salaattikastikkeessa, avokadossa, siemenissä, pähkinöissä jne. sen lisäksi että käytän paistamiseen ja muuhun ruuanlaittoon). Ennen söin lisäksi kerran-pari viikossa isomman määrän herkkuja (leffan kanssa sipsejä, joku toinen päivä iso suklaapatukka tai useampi keksi iltapalan päälle jne.) tai sitten useampana päivänä mutta pienen määrän, ja kyllähän niistä kertyy kuukauden aikana. Jätin kaikki nuo herkut pois kun mulla puhkesi raskausdiabetes.

"Mie"
Tämän päivän syömiset

aamupala:
1 banaani
n 2dl omenatuoremehua
iso kuppi maitokahvia

lounas:
4 kotitekoista lihapullaa
viipale ruisleipää
vihersalaattia, 1 paprika, 1 tomaatti ja n 0,5 kurkkua

välipala:
kinkkumuffini
iso kuppi kahvia
1 mandariini

Iltaruoka:
pidanuudelia ja kasviksia
jälkiruoaksi 1 päärynä

Iltapalaksi saatan ottaa vielä jotain pientä, en tiedä mitä

kkkhhh
tänään:

aamulla n.1,5dl maustamatonjugurttia, puolikas banaani, kurpitsan siemeniä ja vihreää teetä.

kyykkyreeni salilla

smoothie rahkasta, rasvaton maidosta, jäisiä marjoja ja pari ruisleipää runsaalla ingmariinillä ja juustolla,kurkkua

tummaa pastaa n.1,5dl keitettynä, jauhelihakastiketta ja porkkana- ja kurkkutikkuja.

2 suklaapraliinia, vihreää teetä

kohta syön varmaan leipää ja rahkaa ja pari tuccia goudalla ja hillonokareella

aika normipäivä. jos ei ole paino- ja terveysongelmia voi herkutella kyllä. ei yleensä hoikat ja urheilulliset ole sen tyyppisiä että vetää pitsan ja suklaalevyn kerralla. joillekkin sopii nollatoleranssi.

huomenna mennään lapsen kanssa leffaan ja ostetaan jotain namia varmaan pähkinöitä.

"Jenis"
No keskimääräinen länsimaalainen nyt syö niitä "mättöjä" vähän joka välissä ja aivan liikaa. Mistä ap on saanut päähänsä, että ihmiset yleensä eläis jotenkin terveellisesti? Eipä ois vaikka lihavuusleikkauksille silloin tarvetta, toisin kuin nyt :-O

Ja herkkujahan VOI syödä lihomatta, jos nipistää sitten muun ruuan kaloreista tai lisää liikuntaa. Edelleenkään ei ole rakettitiedettä...

[QUOTE="Siiri";27616689][QUOTE="aloittaja";27616151]
/QUOTE]

Ja vielä tähän. En tiedä, elänkö terveellistä elämää. Menen ajatuksella "vähän hyvää säännöllisesti estää kauhean ahmimisen". Eli myös mätössä/herkuissa annoskoot. Nykyään (raskaana) makeaa tekee mieli ja syön esim. 2 palaa suklaata melkein joka päivä jälkiruuaksi. Se pitää makeahimon kurissa enkä usko terveyteni kaatuvan noihin kahteen palaan epäsäännöllisen säännöllisesti.[/QUOTE]

Mää en vaan kykene tuohon. Se on kaikki tai ei mitään. Ilman herkkuja voin olla mutta yhden pullan syöminen tuottaa vaikeuksia, kun tahtois upota vaikka puolikas pitko...

Yhteistyössä