koska lapsenne alkaneet harjoitella syömistä lusikalla itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äityli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äityli

Aktiivinen jäsen
17.05.2004
1 248
0
36
Hei! Misssä vaiheessa taaperonne ovat alkaneet harjoitella syömistä itse? Pitäiskö sitten vasta yrittää kun lapsi alkaa haluta lusikkaa omaan käteen?

Meilllä 1v kuukauden ikäinen eikä ainakaan vielä ole alkanut ilmaista kiinnostusta syömiseen itse lusikalla. Sormilla kyllä syö itse.

Annoin lusikan jo ennen 1v, vaikka mitään kiinnostusta asiaan ei ollut. Poika leikki lusikalla 1.5 v asti, jonka jälkeen alkoi syömään itse (tosin aluksi vain silloin, kun huvitti).

Meillä poika halusi oman lusikan viikon 1v. synttäreiden jälkeen ja siitä se sitten lähti oikeestaan heti sujumaan kuin vanhalta tekijältä. En pakottaisi ottamaan lusikkaa, jos ei halua, syömisen pitää olla mukavaa ei pakkopullaa. Ja pääasiahan on vielä se, että ylipäätään syö eikä se että syö itse ja aina. Pojalla oli kyllä ollu lusikka kädessä jo aikasemmin, noin puolen-kahdeksan kuukauden ikäisenä, mutta sitten se jäi, kun oppi kävelemään.

Meillä annettiin lusikka käteen vasta kun poika oli yli 1,5v ja heti oppi sitä käyttämään ilman sen kummempia leikkejä. Käsi ei ole motorisesti valmis vuoden vanhana syömiseen joten siksi päätimme että lapsi ei saa lusikkaa muuta kun sitten kun tuntuu että on siihen valmis. Muutenkin sellaista sotkemista kaikki ruokailut etten halunnut enää lusikkasotkuaja siihen syssyyn... Mutta lapset tietty käyttäytyy erilailla joten ei kaikilla ole pelkkää leikkimistä vaikka saisikin lusikan käteensä jo aiemminkin :)

Meillä 1,2v. syö itse mukana, jos hyvää ruokaa. Siis laitetaan vuoronperään lusikalla ruokaa suuhun, kun poitsun lusikasta vielä puolet tippuu maahan. Mutta on ollut lusikka kädessä jostain 11kk iästä asti. Tykänny ainakin sotata..

Meillä on käytössä kaksi lusikkaa. Toinen pojalla itsellään, toinen syöttäjällä. Joskus laittaa itse lusikalla ruokaa suuhun, joskus taas vain leikkii lusikalla. Tuossa n. 10 kk iässä annettiin pojalle tuo "harjoittelulusikka". Nyt ikää 1v 1kk.

annoin lusikan lautaselle jo 10kk iässä kun suostui syömään vaan jos sai itse tökkiä ruokaa...mutta 1v jälkeen on alkanut kauhomaan ruokaa suuhun muutaman lusikallisen per ruokailu.hyvin osaa jos vaan viitsis!

esikoinen alkoi syömään ite vuoden vanhana. kuopus joutui painotarkkailuun alle 8 kk kun äiti ei ymmärtänyt antaa syödä ite ! kun sai lusikan omaan käteen 8 kk alkoi paino nousemaan

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.04.2006 klo 12:47 Hööpänpööppä kirjoitti:
Meillä on käytössä kaksi lusikkaa. Toinen pojalla itsellään, toinen syöttäjällä. Joskus laittaa itse lusikalla ruokaa suuhun, joskus taas vain leikkii lusikalla. Tuossa n. 10 kk iässä annettiin pojalle tuo "harjoittelulusikka". Nyt ikää 1v 1kk.
Meillä lähes samoin, jäbä on nyt 1v7kk.

Yhteistyössä