Koska lapsellasi on ollut uhmaikä?

• Viestiketjun aloittaja hattunen
  • Ensimmäinen viesti
hattunen
Taitaa olla tyhmä kysymys, kun on niin yksilöllistä, mutta kysynpä kuitenkin!

Toisista lähteistä sanotaan, että noin 2v ja toisissa, että lähemmäs 3v. Mietin vain kun on tuo vauvakuume nostamassa päätään, että oliskohan se ikäero lähemmäs 2 vai 3 vuotta parempi, ettei just uhman kanssa yhtä aikaa... vaikka eihän ne vauvat kyllä ihan näin suunnitelmallisesti tule.

Kiitos vastauksista!

toista odottava
Niinkuin kaikki muukin lapsen käyttäytymiseen ja kasvuun liittyvä, myös tämä asia on hyvin ykslöllinen. Mä olen viimeisilläni raskaana ja meidän neidillä (ikää vuos ja neljä kk) on nyt alkamassa uhma!!! Mä en aivan vielä olis odottanut, mutta näin se nyt vaan tuntuu olevan. Mielialat vaihtelee laidasta laitaan 100:n kilsan tuntivauhtia. Nyt nauretaan ja seuraavalla minuutilla kiukutellaan ja paiskotaan tavaroita. Muille ei kiukutella ku äitille ja testataan jatkuvasti kuinka kauan äiti jaksaa kieltää. Tehdään just niitä juttuja mitkä on kiellettyjä ja mikä ärsyttävintä, sit neuretaan kun äiti on vakavana ja vihasena...tai heittäydytään maahan parkumaan.
Että se laskelmointi vauvan tekemiseen voi mennä ihan harakoille ;)

no ei sitä nyt ehkä ihan tuolleen kannata alkaa ajattelemaan. nimittäin se pieni vauva kuitenkin nukkuu ekat puoli vuotta suurimman osan ajasta ja silloin on ihan hyvää aikaa kuunnella tuota esikoisen kiukuttelua. jos taas ikäero on isompi kuin 2 vuotta, niin sitten se isompi osaa helposti olla mustasukkainen. kaikissa ikäeroissa on ne omat hyvät ja huonot puolensa, eikä vauvan tekoa muutenkaan voi ihan kalenterista katsoa, voihan se olla ettei heti tärppääkkään kun suunnittelee. niinkuin jo varmaan rivien välistä luitkin, niin mulla on (1 v 10 kk) uhmaansa riehuva esikoinen ja (3 kk ikäinen) vauva. ihan hyvin meillä on mennyt enkä koe ollenkaan raskaaksi ainakaan vielä tässä vaiheessa meidän olotiloja. tosiaan vauva nukkuu vielä suurimman osan ajastaan ja sinä aikana kun paljon touhuaa esikoisen kanssa, niin hän pysyy toimeliaana eikä ehdi kiukutella. ja ne päivittäiset rutiinit on must!!! ilman niitä elämä sortuisi. kun kummatkin esikoisen kanssa tiedetään mitä elämässä seuraavaksi tapahtuu, niin kumpikaan ei pane vastaan ja illalla sitten odotellaan isiä, joka jatkaa esikon kanssa leikkimistä ja antaa äidille hetken sielun rauhan...

harmaa maripauliina
moi, meillä neiti 2v loppiaisena ja kotona 3 viikkoinen vauva. Pinna palaa joka päivä monta kertaa. Meidän vauveli viihtyy sylissä paljon, isosisko katselee eikä haua tulla toiselle puolelle. Niinkuin jo kirjoitin tuohon yhteen uhma-aloitukseen, tavaroiden heittelyä, pään hakkaamista (sitten sattuu ja itketään ja huudetaan..), ei syödä/juoda, vesi kaadetaan mukista useimmiten pöydälle... eli ne asiat,m jotka oli ennen hyvin ja meni hienosti, ei enää menekään... Joulupukilta toivon siis kärsivällisyyttä.. mutta ei kai ne aina kestä...siis uhmat.. jaksamisia ja jouluja!

bigglet
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.12.2004 klo 12:42 toista odottava kirjoitti:
Niinkuin kaikki muukin lapsen käyttäytymiseen ja kasvuun liittyvä, myös tämä asia on hyvin ykslöllinen. Mä olen viimeisilläni raskaana ja meidän neidillä (ikää vuos ja neljä kk) on nyt alkamassa uhma!!! Mä en aivan vielä olis odottanut, mutta näin se nyt vaan tuntuu olevan. Mielialat vaihtelee laidasta laitaan 100:n kilsan tuntivauhtia. Nyt nauretaan ja seuraavalla minuutilla kiukutellaan ja paiskotaan tavaroita. Muille ei kiukutella ku äitille ja testataan jatkuvasti kuinka kauan äiti jaksaa kieltää. Tehdään just niitä juttuja mitkä on kiellettyjä ja mikä ärsyttävintä, sit neuretaan kun äiti on vakavana ja vihasena...tai heittäydytään maahan parkumaan.
Että se laskelmointi vauvan tekemiseen voi mennä ihan harakoille ;)
meilä pojalla ikää kohta vuosi ja kolmekuukautta ja aivan täsmälleen samat kuviot!!! tänäkin aamuna jätkä huusi ja parku ja kiemurteli lattialla AINAKIN puolituntia... ja se alko heti ku heräs.. :eek: mä en ollu huomaavinani ja sitten kun tuli hiljasta ja kysyin,että joko ruvettas puuhaileen,ni se konsertti alko alusta...sit hoksasin,että oon niinku en huomaiskaan ja johan oli poju kohta tulossa syliin halitteleen! :heart: =) :xmas:

Tintura Benjui
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.12.2004 klo 12:57 harmaa maripauliina kirjoitti:
moi, meillä neiti 2v loppiaisena ja kotona 3 viikkoinen vauva. Pinna palaa joka päivä monta kertaa. Meidän vauveli viihtyy sylissä paljon, isosisko katselee eikä haua tulla toiselle puolelle. Niinkuin jo kirjoitin tuohon yhteen uhma-aloitukseen, tavaroiden heittelyä, pään hakkaamista (sitten sattuu ja itketään ja huudetaan..), ei syödä/juoda, vesi kaadetaan mukista useimmiten pöydälle... eli ne asiat,m jotka oli ennen hyvin ja meni hienosti, ei enää menekään... Joulupukilta toivon siis kärsivällisyyttä.. mutta ei kai ne aina kestä...siis uhmat.. jaksamisia ja jouluja!
meillä kohta 1v3kk tyttö käyttäytyy ihan samanlailla :headwall:

Kolmen kopla
Meillä on poika nyt 1v10kk ja nyt olen parin viikon ajan huomannut että uhmaa koko ajan..Välillä naurattaakin koko jätkä kun tuntuu ihmeelliseltä miten jonkun mielialat ja suuttumus voi ailahdella noin...Mutta vlillä ei ole itkukaan kaukana.... Esikoisesta en tarkalleen muista enään ,mutta vauvakirjasta kun tarkistin niin 2.5v kohdalla oli uhmasta kerrottu paljonkin...

just me
Poika on loppukuusta vuoden iässä ja uhma on jo alkanut. Välillä mikään ei ole hyvin, vaikka mitä tekisi. Ja äitille nimenomaan kiukutellaan. Isän sykissä rauhoittuu paljon paremmin. Kun uhma alkaa näin aikaisin se on raskasta, koska lapsi ymmärtää puhetta vielä niin vähän, eikä osaa itsekään puhuen ilmaista halujaan.

Uhmaikä alkaa yleisimmin 1,5-2,5vuotiaana, mutta joillain saattaa alkaa vasta 3-4 vuotiaana tai jo ennen 1,5v.

Meillä pojalla uhma alkoi reilu 2-vuotiaana, vanhemmalla tytöllä alle 2v ja nuoremmalla tytöllä n. 2,5vuotiaana. Naapurin tytöllä vasta n. 3,5 vuotiaana ja siskoni tytöllä jo reilu 1,5v ikäisenä.

äippä84 poeka 1v6kk
meillä on nyt 2v3kk poika ja toinen on kohta 3viikkoa! tämä on ihan sopiva ikäero ainakin meillä! vaikka isonpi poika onkin VILLI JA UHMAINEN, niin kuhan muistaa hoivata ja antaa huomiota myös hänelle kaikki ok.
Tottakai kauppareissut ja pihalla oleminen vielä hankalaa jos olen yksin lapsien kanssa! pitäsi vaan isonpi poika opettaa kävelemän kädestäpitäen kiinni jne.
yksilöllistähän tämä on, mutta itse olen mietinyt ikäeron näin-
mielummin teen lapset pienemmällä ikäerolla, että on tosiaan seuraa myöhemminkin! seuraavan muksun kyllä ajattelin koklata tehdä vasta kun isonpi on kouluiässä jolloin vauva olisi jo 4-5 vuotias.... mutta saa nähdä miten käy!!

Yhteistyössä