koska kertoa raskaudesta töissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii...

Vieras
Niin tilanne on et oon raskaana nyt ilmeisesti viikko 11 menossa.
Lähimmät sukulaiset jo tietääkin. Mietin koska voisin kertoa töissä...
eka ultra on vasta kahden viikon päästä.
Meillä raskauden takia olevat tutkimukset ja neuvolakäynnit saa hoitaa työajalla, eli se ultrakin olis työaikaa, jos vaan kerron.
Kai sitä vois jo lähimmälle esimiehelle kertoo, et on ultraan meno...?
ei tartteis sit myöhemmin tehdä niitä tunteja takaisin..

Koska muut on kertoneet? Tai jos ne käynnit voi hoitaa työajallakin, niin
kantsis varmaan pian kertoa...

Kannattaahan se kertoa. Itse kerroin heti plussattuani lähimmälle esimiehelleni. Meilläkin saa lukea neuvolat ym. työaikaan.

Kysynkin, että saako tutkimuksiin käytetyt matkat laskea työaikaan kuuluviksi myös, vai pitääkö ne tehdä takaisin? (Käyn ultrassa toisessa kaupungissa.)

Ymmärtääpähän työnantaja sitten paremmin, jos tulee keskenmenon takia oltua sairaslomalla tms...

Minulla menossa myös 11.viikko. Työnantajani ei varsinaisesti tiedä koska on lomalla vielä mutta varajohtajalle jouduin kertomaan pari viikkoa sitten kun jouduin rajun pahoinvoinnin takia sairaslomalle. Olisin joka tapauksessa kertonut parin viikon sisällä kun palaa lomiltaan. Minusta hyvä kertoa mahd. aikaisin. Tosin ei kuitenkaan nyt ihan heti plussattuaan. niitä en ymmärrä jotka kertovat vasta 2kk ennen pois jääntiä. Reilua kertoa ajoissa. ehkä 12 viikon korvilla olisi hyvä aika. Hyvä olla ultra tehtynä, että tietää siellä olevan edes masu asukin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tintti83:
Kannattaahan se kertoa. Itse kerroin heti plussattuani lähimmälle esimiehelleni. Meilläkin saa lukea neuvolat ym. työaikaan.

Kysynkin, että saako tutkimuksiin käytetyt matkat laskea työaikaan kuuluviksi myös, vai pitääkö ne tehdä takaisin? (Käyn ultrassa toisessa kaupungissa.)

Ymmärtääpähän työnantaja sitten paremmin, jos tulee keskenmenon takia oltua sairaslomalla tms...

Ainakin kvTessissä tuo kohta on hieman "tulkittavissa", mä en tehnyt tunteja takasin ja käyn myös toisessa kaupungissa ultrassa. Eli kun ultra oli mulla klo 14, piti töistä lähteä 12.30.

Huomatkaa että lähtökohtaisesti pitää pyrkiä järjestämään neuvolat ja ultrat työajan ulkopuolelle, esim vuorotyöläisillä ei pitäisi olla ongelmaa.. Itsellä kävi niin, että toivoin vapaaksi tuota päivää jolloin ultra oli j akerroin syynkin, mutta kun pomo sen unohti, kärsikin työnantaja nahoissaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Vain yhden aikaan olen ollut töissä ja ihan tarkkaa en muista, mutta 10-12 viikolla se oli, kun jouduin kertomaan, kun kävi pieni "onnettomuus".

millainen "onnettomuus" jos saa kysyä ja haluat kertoa,
nyt uteliaisuus heräsi

meidän tes vaan kertoo, että työaikaa ei saa tahattomasti käyttää, eli
mahdollisuuksien mukaan työajan ulkopuolella, mutta se ei mahdollista, niin sitten työajalla ja toki matkat kuuluu, kun ei voi saman tien siirtyä neuvolaan tai lääkäriin... :)

Ehkä mä voisin lähimmälle esimiehelle kertoa sit jo ennen sitä ultraa, niin saa mennä työajalla... on kyl sen verran mukavakin et helppo kertoa piankin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

meidän tes vaan kertoo, että työaikaa ei saa tahattomasti käyttää, eli
mahdollisuuksien mukaan työajan ulkopuolella, mutta se ei mahdollista, niin sitten työajalla ja toki matkat kuuluu, kun ei voi saman tien siirtyä neuvolaan tai lääkäriin... :)

Ehkä mä voisin lähimmälle esimiehelle kertoa sit jo ennen sitä ultraa, niin saa mennä työajalla... on kyl sen verran mukavakin et helppo kertoa piankin.

Miksi kertoisit ennen? Kerro heti ultraa seuraavana päivänä jos kaikki ultrassa ok, niin eihän sinun sittenkään tarvitse tehdä niitä tunteja.

Minä olen kertonut esimiehellle ensimmäisen ultran jälkeen, kun raskaus on näin tullut "varmistettua" ja pahin keskenmenoriski on jo ohi.

Muille työkavereille olen kertonut vasta, kun on ollut aika miettiä järjestelyjä poissaoloaikanani, tai vain odottanut, että raskaus alkaa näkyä. Se ei kyllä ole ollut toimiva taktiikka - joko ihmiset eivät kehtaa huomata tai ovat vain totaalisen puusilmäisiä, sillä osa on tajunnut asian vasta pari viikkoa ennen äitiyslomalle jääntiäni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olen kertonut esimiehellle ensimmäisen ultran jälkeen, kun raskaus on näin tullut "varmistettua" ja pahin keskenmenoriski on jo ohi.

Muille työkavereille olen kertonut vasta, kun on ollut aika miettiä järjestelyjä poissaoloaikanani, tai vain odottanut, että raskaus alkaa näkyä. Se ei kyllä ole ollut toimiva taktiikka - joko ihmiset eivät kehtaa huomata tai ovat vain totaalisen puusilmäisiä, sillä osa on tajunnut asian vasta pari viikkoa ennen äitiyslomalle jääntiäni.

Näin minäkin.

Yhteistyössä