koska käynnistetään taysissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja johanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

johanna

Vieras
heippa!
mulla vkoja 41,eikä mitään tapahdu..onko se niin että vkolla 42 käynnistetään?(synnytän taysissa)
mulla kohdunkaula hävinnyt kokonaan ja kohdunsuu pehmentynyt..miten tässä tilanteessa käynnistetään?puhkaisemalla kalvot ja tipalla?
meneeköhän synnytys nopeammin kun kohdunkaula hävinnyt jo?
kiitos jo etukäteen vastauksista!

Täällä meillä ei käynnistetä ennekö 42+2 jos ei ole mitään ongelmia. Luultavasti tippaa ja kalvojen puhkaisu, jos sulla on paikat noin kypsät kuitenkin. Mun synnytys kesti 12h mutta kaulaa oli vielä jäljellä vaikka parille sormelle olikin auki.

Heipparallaa!
Olin yliaikakontr. kun viikkona 41+5 ja käynnistys kun viikkona tasan 42. Tilanne oli täysin epäkypsä eli kohdunsuu täysin kiinni ja kohdunkaula täydet 4 cm eikä yhtään edes pehmenemistä. Mulla käynnistys Cytoteg tagleteilla suun kautta, aina puolikas tablettia 4 tunnin välein. Synnytys oli helppo ja ohi neljässä tunnissa kun vihdoin päätti alkaa.

saako sitä itse päättää käynnistetäänkö pillereillä vai piikillä? Mietin että jos itse joudun käynnistykseen niin pillerit olisi paljon mukavampi piikkikammoiselle :)

Jos tilanne kohdunsuulla on epäkypsä, eli kohdunsuu kiinni (tai minimaalisesti auki) ja kohdunkaulaa jäljellä, annetaan yleensä Cytotec-tabletteja joko suun kautta tai suoraan kohdunsuulle. Ne kypsyttävät kohdunsuuta ja synnytys yleensä käynnistyy.

Jos kohdunsuu on kypsä, kohdunkaula kadonnut ja paikat pehmeät, voidaan laittaa oksitosiinia tipan kautta. Se saa aikaan supistuksia ja synnytys voi lähteä käyntiin.

Jos kohdunsuukin on jo auki esim. 2-3 cm, voidaan suoraan puhkaista kalvot jolloin lapsivesi tulee ulos ja usein supistukset alkavat. Tässä tapauksessa hyvin usein laitetaan myös oksitosiinia tiputuksella.

Käynnistystapa ja siinä eteneminen riippuu siis suoraan tilanteesta kohdunsuulla, tavan päättää aina lääkäri, itse siihen ei voi vaikuttaa.

Tippaa ei kannata pelätä, se kun on kerran laitettu käteen niin sen saman kautta voidaan hoitaa kaikki verikokeet, oksitosiini (käynnistettäessä, jälkeisvaiheessa ja epiduraalin aikana) ja mahdolliset lääkkeet.

kiitos kaikille vastauksista!
onko kellään tietoa kuinka kauan odottavat että voidaan käynnistää?vkoja 41+1 nyt..alkaa hermot mennä jo.
onko teillä ollut pitkiä tai kivuliaita synnytyksiä kun käynnistetty??
kiitos!!

Yhteistyössä