koska kannattaisi tehdä toinen lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nenna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nenna

Vieras
minulla on puoli vuotias lapsi tällä hetkellä ja tekisi kauheesti mieli tehdä jo toinen. en vaan tiedä, onko hyvä hankkia jo toista? siis mikä ikäero on hyvä? ja toinen mihin vuoden aikaan olisi hyvä saada se toinen? toinen kysymys siksi, kun viime talvi oli aika kovaa pakkasta koko ajan eikä päässyt ollenkaa pihalle, niin pieni ei sitten kauheesti aivan alussa ulkoillut. ehkä tää on vaan mielipide kysymys mut haluisin kysyä teidän mielipidettä? ja sit vielä yks kysymys :D sori pystyttekö laittamaan lapsenne heti päiväkotiin hoitoon kun vanhempainvapaa loppuu?

meillä tällä hetkellä ensimmäinen apinan 11kk... ja toinen apina tulossa kovaa vauhtia...
lokakuussa olisi tarkoitus... apinoiden ikäero tulee olemaan 1v4kk...

(ja miksi puhun lapsestani apinana = hän on sellainen, kiipeää kiikkuaa roikkuaa jokapaikassa... ihan hellittely muotona)

ensimmäinen syntyi kesällä... ja odotuksen loppu oli kiva, kun ei tarvinnut änkeä vaatetta päälle, samoin vauva aika... kun ulos pääsi lähtemään käytännössä pelkkä vaippa päällä...

tämä toinen syntyy syksyllä, joten uudet haasteet edessä.

en usko että on olemassa hyvää tai huonoa aikaa ikä-erollisesti tehdä toista tai kolmatta taikka sitten viidettä lasta.
jokainen kokee vaihtoehdot omakseen...
itse halusin ja toivon pienellä ikäerolla, ja sitten nämä on tässä.

haasteita pienessä ja isossa erossa varmasti molemmissa ihan riittämiin.

Meillä on lapsilla ikäeroa esikoisen ja toisen välillä n. 3v. toisen ja kolmannen välillä 2v. Molemmat ihan sopivia ikäeroja, leikkivät hyvin keskenään. Eli voittehan alkaa toisen yrittämisen vaikka heti jos siltä tuntuu, eihän se välttämättä heti tärppää.
En raskinut laittaa lapsia heti päiväkotiin, joten kotihoidontuella ollaan sitkuteltu jo monta vuotta.

niitäkö niin vaan hankitaan? ootko aivan varma, että tulee just siihen vuodenaikaan, kun haluat...hohhooijaa.
Ootahan nyt ainakin vuosi niin et sitten tuu kirjottaa tänne miten loppu oot, kun on kaksi niin pienellä ikäerolla.
ja en pysty laittamaan. lapseni on 1.5 v ja olen kotona hänen kanssaan.

niin ja tuosta päiväkodista...
en raskisi viedä... mutta vien apina aloittaa päivähoidossa muutaman viikon päästä.
jotta saadaan tätä meidänkin taloutta vähän toiseen mallille...
alku suunnitelma oli että olisin ollut vähän päälle vuoden ikään asti kotona ja palannut töihin.

toinen kyllä pääsee hyvin pian kunnalliseen hoitoon kun äippikset on pidetty.

Alkuperäinen kirjoittaja nenna:
minulla on puoli vuotias lapsi tällä hetkellä ja tekisi kauheesti mieli tehdä jo toinen. en vaan tiedä, onko hyvä hankkia jo toista? siis mikä ikäero on hyvä? ja toinen mihin vuoden aikaan olisi hyvä saada se toinen? toinen kysymys siksi, kun viime talvi oli aika kovaa pakkasta koko ajan eikä päässyt ollenkaa pihalle, niin pieni ei sitten kauheesti aivan alussa ulkoillut. ehkä tää on vaan mielipide kysymys mut haluisin kysyä teidän mielipidettä? ja sit vielä yks kysymys :D sori pystyttekö laittamaan lapsenne heti päiväkotiin hoitoon kun vanhempainvapaa loppuu?

meillä 1v10kk ja tosi hyvin menee,siskon lapset ikäero 2v2kk,hyvin toimii sekin.mulla lapset syntyneet helmi ja maaliskuussa,tulee kevät heti vastaan ja saa vauvan ulos,esikoisen laitoin päiväkotiin 1v2kk mutta saa nyt nähdä tämän kuopuksen kaa mitäs teen,joudun ehkä laittaa 9.5kk ikäisenä,ei ole varaa jäädä kotiin kun on talolaina niskan päällä.

Meillä ikäeroa on 1 v ja 10 kk. Toisella on uhmaikä meneillään , mutta ei ole ollut mustis vauvasta ja onhan niillä sitten tulevaisuudessa seuraa toisistaan kun ei ole niin suurta ikäeroa.

Meillä alko 6 kk iästä heräily jne, joten ei kannata ehkä hankkiutua ihan heti raskaaksi, vaikka vauvan kanssa alku oliskin ollu helppoa. Ettet sit joudu alkuraskauden pahimmassa väsymyksessä valvomaan liikkumaan opettelevan, hampaita tekevän kanssa.

Meillä on kolme, ja joka välissä 1,5v. Ihan hyvät ikäerot, leikkiivät kaikki keskenään ja ei toi vauva-aikakaan ylivoimaista ollut, kun olivat kaikki pieniä ja kiinnosti vielä samat lelut ja leikit.

Meillä kahden vanhimman ikäero just 1v ja 4kk.Siinä ne meni samoilla vauhdeilla,jälkimmäinen synnytyskin oli helppo kun paikat oli vielä sopivan löysät =).Aina on löytyny kaveri kotoa ja ihan ok.jaksoin itse.Itse olen tyytyväinen et noin pieni ikäero.Kuopuksella onki sit 3 vuotta ikäeroa keskimmäisen kanssa ja heillä ei oikein leikit osu yksiin.Toki yksilöitähän kaikki lapset on.

Oman jaksamisen kannalta, jälkikäteen on hyvä sanoa, että isompi ikäero olisi ehkä voinut olla parempi. En tiedä, siltä tuntuu tällä hetkellä. Meillä on lapsilla ikäeroa 1v2kk, ovat nyt 3- ja 2-vuotiaat. Päivät on uhmaa ja kiukuttelua vaikka yrittäisi mitä puuhaa keksiä. Kumpaakaan en ole laittanut vielä päiväkotiin, ehkä syksyllä sitten jos menen töihin. Tarkkaan kannattaa tuo oma jaksaminen punnita..

Itsellä on 1,5 vuotias, enkä voisi kuvitellakaan, että lähtisin tässä toista yrittämään. Ikäeroa saa tulla ihan reippaasti, mun mielestä liian pieni ikäero syö kamalasti eskoisen vauva-ajan ja varhaislapsuuden tarpeita, mutta tämä onkin vaan mun mielipide. Meillä paras ikäero on yli kolme vuotta, mutta ei yli neljää..:)

Meillä ikäeroa 1v7,5kk. Kuten joku joaiemmin kirjoitti, niin ei ole ollut mustasukkaisuutta. Nyt, kun pienempi on 9kk, niin jo hyvin viihtyvät keskenään leikeissä, isompi osaa kyllä myös "kinastella", aina pitäisi olla juuri se lelu, joka siskollakin. Meillä isompi alkoi nukkua öitään oikeasti kunnolla vasta lähempänä 2v, eli esikoisen syntymän jälkeen (2v5kk) ei ole tähän mennessä ollut kovin montaa kokonaan nukuttua yötä, varmaan alle 10. Kokonaisia öitiä odotellessa, tosin kiva olis ehkä se kolmaskin lapsi näillä "samoilla silmillä" saada :D

Vuodenajasta en osaa sanoa, että mikä olisi paras, toinen meillä kesävauva ja olihan se jo isomman lapsen ulkoilujen kannalta ihanaa, kun heti melkein pääsi ulkoilemaan.

Ja en todella raskisi vielä laittaa muksuja hoitoon, aion olla kotona vielä ainakin siihen asti, kun pienempi 2v...

otettiin tossa asuntolaina ja siks mietin, että mitä rahoja tuun saamaan sitten jos aion hankkia sen toisenkin lapsen ja niillä olisi ikäeroa vaikkapa 2 vuotta? saisin ainakin vanhempainrahaa siitä toisesta ja molemmista lapsilisän....

Meidän lapset on kuin Vilttitossu ja Heinähattu. Ikäeroa 1,5v. he ovat toistensa tuki ja turva, parhaat ystävät ja liittolaiset. Huolehtivat toisistaan tosi paljon. Toki sitten otetaan yhteenkin välillä. Mutta vuorovaikutus on tiivistä ja aivan ihanaa seurattavaa. On ihanaa, että heillä on toisensa.

Alkuperäinen kirjoittaja nenna:
otettiin tossa asuntolaina ja siks mietin, että mitä rahoja tuun saamaan sitten jos aion hankkia sen toisenkin lapsen ja niillä olisi ikäeroa vaikkapa 2 vuotta? saisin ainakin vanhempainrahaa siitä toisesta ja molemmista lapsilisän....

No etpä sä sitten muuta saakaan. Paitsi kuntalisän, jos teillä sellanen on.

näillä perusteilla, miten te olette antaneet mielipiteitänne, niin ajattelin kuitenkin, että odotan seuraavaan kevääseen, milloin alamme yrittämään. sitten tulisi joku 2 ja puolivuotta korkeintaa ikäeroa jos tärppää.

meillä yksivuotias eikä ihan heti olla hankkimassa toista kun haluan nauttia vauva/taaperovaiheesta rauhassa. Ja muutoinkin kun eka raskaus oli aika tuskainen niin on sitten helpompaa jos toinen on vähän isompi ja saa kengät ym itse jalkaan.

Meillä siis lähdetään yrittämään toista heti kun esikoinen saa itse kengät jalkaan =) Kauankohan siihenkin menee...

Yhteistyössä