koska hammastahna käyttöön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miranda-81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

miranda-81

Jäsen
06.07.2005
880
0
16
yllä onkin kysymykseni. Meille hammashoitaja sanoi aikaisemmin, että hammastahnaa aletaan käyttää kun lapselle tulee puruhampaat, mutta voiko sitä käyttää vaikka lapsi on vasta 10,5kk? Näyttäisi siis että olisi tulossa puruhampaita jo.

Meillä on jo käytössä, vaika poika vasta 8kk ja neljä hammasta edessä. Suostuu poika paremmin hampaiden pesuunkin, kun vähän tahnaa mauksi sipasee. Laitetaan kyllä ihan tosi tosi vähän, sillai ettei edes vaahtoa suussa.

Terkkari sanoi, että pienissä määrin voi alkaa käyttää, kun ekat hampaat kasvaa vähän isommiks eli sellattiiks nököiks... Sit kun on vähän paremmin noussu ku just läpi tulleet. Lasten tahna on meillä käytössä.

Uusin suositus kuulemma on, että heti saa alkaa(lasten hammastahnaa) kun hampaat puhkeaa; näin meille neuvottiin kun pojulle tuli hampsut. Tahnaa laitetaan lapsen pikkurillin kokoinen määrä vain. Fluori jää siten vaikuttamaan ja on hyväksi hampaille.

No onpa erilaisia suosituksia, meillekin sanottiin että heti vaan tahna käyttöön... pienenpieni määrä riittää, ei ole tarkoitus millään vaahdolla lotrata kun ei se vauva osaa kumminkaan purskutella. Mutta meillä ainakin niitä hampaan pätkiä on lähes mahdoton harjata, kun tyttö pitää niin sinnikkäästi kieltä siinä edessä ja oikein työntää sitä harjaa pois - hauska leikki... :D

Meidän tytölle tuli ekat hampaat n. 4,5kk vanhana ja miltei heti alettiin pesemään hampaita hammastahnalla (0-5 vuotiaille tarkoitettua.) Nyt tyttö on 8 kk vanha, hänellä on 6 hammasta ja oireista päätellen lisää on puhkeamassa.. Osaa "harjata" itse (eli lähinnä leikkii harjalla ja rapsuttelee sillä ikeniään ja kieltä ) ja mä sitten viimeistelen, että tulee harjattua ne hampaatkin :) Ihan kiltisti antaa harjata.

Mulla on kans sellainen tieto, että vasta sitten tahnaa kun poskihampaat puhkeavat. Pikkulapselle voi myös tulla liiasta fluorin käytöstä fluorimyrkytys, siksi ei kannattaisi ihan pienillä vauvoilla käyttöää ollenkaan.

Meille sanottiin viime viikol kun käytiin hammashoitajalla, että ei missään nimessä kannata käyttää tahnaa, ennenkuin lapsi osaa sylkeä! ja taas miun kummi sanoi, on kans hammashoitaja tuolla helsingissä päin, että heti vaan kun hammas on näkyvillä niin käyttämään ihan vähän tahnaa. Itse en kyllä ala käyttämään ennenkuin ymmärtää idean. Hampaiden pesu meiltä onnistuu loistavasti näinkin.

Meille just tänään neuvottiin hammaslääkärissä että hammastahnaa voi käyttää ihan vaikka ensimäisen hampaan puhjettua, mutta ei ole pakko aloittaa silloinkaan, vaikka vasta silloin kun lapsi itse kiinnostuu hammastahnasta kun äitikin sitä käyttää..

Minäkin olisin sanonut, että kunhan lapsi osaa sylkeä tahnan pois! Fluori on tosiaan myrkyllistä ja lapselle on kohtalokasta jos pääsee syömään esim. hammastahanatuubin tyhjäksi. Kannattaa pitää tahnat piilossa.

Yhteistyössä