Koska ensimmäiset sanat

Elikkä gallupin tynkää... koska lapsenne ovat sanonedet ensimmäisen ymmärrettävän sanan.

Meillä tyttö 8 kk sanoi (siis minun mielestä :LOL: ) amppu ja kovasti katselee silloin lamppua. Ollaan kylläkin tossa ruokapöydän äärellä tota lamppu sanaa hoettu ja osoiteltu.

:D Meillä myös eka sana amppu (=lamppu) ja lamppua aina osoitellaan. Varsinkin , jos laittaa lampun päälle niin alkaa poika hokemaan amppu, amppu. Ikää oli 10kk kun tämän lopulta uskoin. Sanoi sanaa jo aikaisemmin, mutta 10 kuisena siitä tuli hitti :) Nyt 11kk ja sanoo äiti (ei tosin tiedä mitä se tarkoittaa) ja pappu (=pallo). Ihania nää veijarit :)

Meillä vavva=vauva, appu=lamppu, phu=puu, koo=koira tai kukka, pähpäh tai pähpähpäh=kypärä, täti=tatu(serkkupoikansa, heh), ja lisäksi kaikki tutummat p:llä tai k:lla alkavat sanat ovat yleensä koo, pää, peu tai pö. :)
Tytöllä ikää siis 11kk.

Mä oon merkannu pojan sanoista ylös vaan oikein sanotut... Eka ymmärrettävä sana oli buuo (puuro) suunnilleen viikkoa ennen ekaa oikein sanottua. Oli iltapuuron aika ja poika nälkäsenä hoki buuo buuo. Lopetti, kun sain puuron valmiiks ja aloin syöttää. :D

Eka oikein sanottu oli tyttö. Ikää tuolloin 7kk2vk4pv. Seuraavana päivänä sanoi hei ja sitä seuraavana isi ja äiti. Tasan 8kk ikäisenä sanoi kissa ja päivää vajaa kolme viikkoa myöhemmin tissit. :D Sit ollessaan 9kk ja 3pv sano mummu ja seuraavana päivänä ukki ja täti. Hyvä sanoi ollessaan 9kk3vk, neljä päivää myöhemmin pappa ja siitä kolme päivää myöhemmin kiitos.

Noi kaikki sanat on sanonut useempaan kertaan, mut vaan muutamia jatkuvammin. Nyt on sanapuolella ollut aika hiljasta, kun opettelee kävelyä... Äiti on ainoo sana, jonka oon kuullu viime päivinä. Pojalla oli jotain herkkyyskausia tuossa 7-10kk iässä, kun oppi paljon uusia juttuja sillai jaksottain. Nyt on ilmeisesti taas herkkyyskausi, kun taaperoiduttuaan otti ensiaskeleensa ilman tukea, halus opetella itse syömään haarukalla (lusikka ei näytä olevan pojalle paras väline) ja tänään joi ekaa kertaa ite lasista onnistuneesti. :heart: Meni OT, kun sanoista oli kyse, mut ylpeä äiti ei malta olla jakamatta iloaan. :D

*Muoks* Pojalla ikää nyt vuosi ja 5 päivää.

Esikoinen sanoi eka sanansa 7kk iässä, äiti. Pikkukakkonen lähentelee 7kk, saa nähdä milloin hän sanoo eka sanansa, on tosin jonkin aikaa ätää hokenut, mutta en usko, että sitä tarkoittaa. Esikoinen alkoi aikaisin puhumaan oli laiska liikkumaan, pikkukakkonen on taas liikunallisesti vilkkaampi.

Yhteistyössä