koska ammattiauttajalle uhmaikäisen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nansa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nansa

Vieras
oikeasti - keinot alkaa loppumaan!

tätä on jatkunut jo yli puoli vuota, 3-v tytöllä yhdistyy uhma ja mustasukkaisuus aika hurjana, tuntuu että hän on todella tasapainoton ja tuntuu että minä äitinä olen aina hänelle vihainen.

hänen psyykkinen kehityksensä huolestuttaa, hän ei lisäksi ole koskaan ollut kodin ulkopuolella hoidossa ja nykyään ei edes halua leikkiä toisten lasten kanssa.

jokohan olisi aika mennä psykologin juttusille?
oletteko muut käyneet uhmaikäisen tempauksien johdosta ammattiauttajalla?

Tuttu tunne!
Lapsi oli aivan ihana, ja on välillä vieläkin, mutta uhma peittää pienen pojan suloisen luonteen...
Raivareita, siis oikein kunnon kohtauksia missä mikään ei auta, poika on saanut nyt ehkä vuoden ajan. välillä on ollut jaksoja jolloin aina löi tai töni toisia lapsia. Hävettää hulluna kun oma lapsi on aina kiusaamassa muita kielloista huolimatta.
Pahemmaksi uhma meni kun pikku sisko syntyi. Vauvalla oli aina joku raapale naamassa kun veli oli käynyt purkamssa kiukkuaan vaikka kuinka yritin vahtia.
Meillä on myös ollut lapsi kotona äidin kanssa koko ajan.
Olen yrittänyt jaksaa ja jaksaa... ehkä se joskus loppuu. Ajattelen, että jos se ei neljään ikävuoteen mennessä lopu niin silloin voisin mennä ammattiauttajalle.
Uhmaikä on tärkeä kehitysvaihe, meidän lapset on terveitä kun ne osaa uhmata!!! On joku niinkin mua lohdutellut, että ehkä sitten murrosikä on helpompi...

Yritetään jaksella. Kyllä se joskus loppuu!!! :hug:

Muista rajat ja RAKKAUS! Vaikka lapsi tekee mitä, niin muista ottaa hänet syliin ja halata ja kertoa kuinka tärkeä hän on sinulle. Kerro lapselle, miksi olet vihainen eli se mitä hän teki ei ole oikein, mutta silti hyväksyt lapsen sellaisena kuin hän on. Lapsen tekoja ei tarvitse hyväksyä, mutta lapsi pitää hyväksyä ja antaa anteeksi lapselle hänen tekonsa. Tsemppiä ja jaksamista! :hug:

Jos tuntuu siltä että ei jaksa, niin kyllä kannattaa mennä ammatti auttajalle. Psykologilla voi olla sinulle hyviä niksejä kuinka jaksat uhmaavan lapsen kanssa ja keinoja kuinka saada mustasukkaisuus kuriin ennen kuin jotain sattuu. On hienoa että löytyy vanhempia jotka ovat valmiita auttamaan omaa lastaan ja itseään. Voi kun olisin itse ollut kuusi vuotta sitten yhtä viisas ja rohkea. Olisin itse saanut apua aiemmin ja lapsillakin olisi ollut jo aiemmin hyvä olla. Tsemppiä sinulle ja jaksamisia. Ota rohkeasti yhteyttä neuvolaan ja sano ettet jaksa... :hug:

Yhteistyössä