kosinta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaikeaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaikeaa

Vieras
Minun parisuhteeni on siinä pisteessä, että kosinta olisi mielestäni paikallaan eli 3 vuotta yhdessä, josta kaksi vuotta avoliitossa. Alussa viisaasti kysyin miehen tulevaisuudennäkymiä ja ne olivat kanssani samanlaiset: avioliitto ja lapsia. Nyt mieheni kuitenkin muuttaa mielipidettään naimisiinmenosta jatkuvasti. Hyvänä päivänä sanoo, että kyllä jonain päivänä (milloinkohan sekin on?) naimisiin ja huonona, ettei mene naimisiin kanssani. Hän on sanonut, että painostan liikaa (mikä on totta), mutta meidän parisuhteemmekin pitäisi kuulemma muuttua alkuajan iloksi ja autuudeksi, jotta kosinta tulisi.

Miten teillä muilla? Onko mies lopulta kosinut kyseisessä tai sen kaltaisessa tilanteessa vuosien jälkeen? Minä kuitenkin olen sitoutunut mieheeni loppu elämäkseni, olenkin hänelle sanonut että nyt on päätettävä päästääkö minut menemään vai kosiiko joskus (aikamäärettä ei ole).

Kuvittelin kaiken olevan kunnossa välillämme, eihän nyt alkuajan huumaa voi mitenkään saada takaisin eli normaalia arkea ajoittaisine riitoineen olemme eläneet. Tuntuu vain että tietynlainen lapsellisuuteni (vaikka 27 v. olenkin) oli alussa se, johon mies rakastui, mutta kun on huomannut että se lapsellisuus liittyy usein myös riitelyyn niin on alkanut inhoamaan sitä puolta minussa. Minullakin oli mieheni kohdalla tuollainen vaihe eli hetken vihasin niitä ominaisuuksia hänessä, joihin olin alussa rakastunut, mutta se vaihe meni ohi ja nyt taas rakastan häntä kokonaisuutena.

Prisuhteessamme vikana: minä kiukuttelen joskus turhasta lähinnä sen takia, että käsitän asiat väärin, mies vihaisena haukkuu minua ja käskee lähtemään (itse tein aikaisemmin samaa, mutta opin pois siitä ilkeästä tavasta). Rakastelua en saa kuin kerran kuukaudessa. Minulla haluja riittäisi, mutta miehellä välillä kipuja (leikkaus edessä). Minun mielestäni juuri rakastelu on yksi sellainen keino, jolla saataisiin se alkuhuuma osittain takaisin, sillä ainakin minä olen sellainen nainen, että rakastelu antaa minulle paljon iloa ja pysyn silloin paljon paremmalla päällä.

Komentoikaa tapaustamme vapaasti, kaikista mielipiteistä olen kiitollinen. Ihmettelen joskus, eikö mies kestäkään arkea? Tosin samalla kun hänellä alkoivat kivut, parisuhteemme tietty iloisuus ja rakastelut hiipuivat, mutta miehen mielestä niillä ei ole mitään yhteyttä toisiinsa!? En vain tiedä miten pitäisi jatkaa. Mieheni tukena ja rinnalla haluaisin olla, mutta haluaako mieheni sitä? Pitäisikö vain lopettaa painostus ja odottaa kärsivällisesti (exänä oli painostanut ja oli kosinut vain sen ansiosta 6 vuoden jälkeen). Kositaanko minua mahdollisesti vasta kymmenen vuoden kuluttua, eikö miehen pitäisi olla varma jo ennen sitä. Minä ainakin olen varma, että tämän miehen kanssa haluan olla, pahoina päivinäkin olen siitä varma. Toki arvostan sitä, ettei mieheni ole niitä miehiä, jotka samantien kosivat ja purkavat kosinnan myöhemmin, mutta en voi ikuisuuksiin odottaa.

En myöskään ymmärrä miksi noin huono suhde muuttuisi johonkin suuntaan papin aamenen jälkeen. Ja miksi yleensä jatkatte tuollaista suhdetta. Mikä kiire naimisiin?

Moni nainen ""haluaa naimisiin""... niin minäkin tein ja myöhemmin erosin. Ei mies naimisiin mennessä muutu, ei nainenkaan. Ehkä alkaa pitää asioita vielä enemmän itsestään selvinä ja alkaa mennä vaan huonommin. Suosittelen, että unohda koko naimisiinmeno. Päätä vaikka, että katsot suhdetta vielä vuoden (tai mikä on sinulle sopiva aika). Älä puhu naimisiinmenosta, päätä takaraja ja arvioi sitten mitä ajattelet. Mitä tänä aikana on tapahtunut. Ole rehellinen itsellesi ja mieti, että jos suhde jatkuu JUURI tälläisena, haluatko sitä. Ei ole reilua ajatella ja elää siltä pohjalta että olettaa asioiden muuttuvan. Tässä vain yksi ehdotus, itselleni tuo ""määräaika"" valotti aika paljon ja toisaalta pystyin rauhottumaan ja olemaan vaatimatta sen aikaa.

Paljon outuja juttuja tuntuu teidän suhteessanne olevan. Ensinnäkin riitely. Mistä ja miten usein te riitelette? Miksi sinä ymmärrät asioita väärin? Miksi mies vihastuu siitä niin paljon että käskee lähtemään? Miten teette sovinnon, vai teettekö?

Ja sitten tuo painostaminen. Miten teet sen? Mitä kuvittelet sillä saavuttavasi? Jos teidät että se on väärin, niin miksi jatkat sitä?

Miksi miehellä on hyviä ja huonoja päiviä? Missä mielessä olet sitoutunut loppuiäksesi, jos pohdit samaan aikaan lähtemistä? Miten tuo lapsellisuutesi ilmenee?

olet vielä liian kypsymätön ja lapsellinen menemään naimisiin. tai eihän sinua tai ketään muutakaan keskenkasvuisuus estä vihille menemästä, mutta henkisesti tarvitset vielä paljon kypsymistä parisuhteessa elämiseen liittyen. hanki sitä muuten kuin painostamalla toista avioliittoon. myöhemmin ymmärrät. säästä valat sinne.

En todellakaan ole niin lapsellinen kuin kuvittelette. Olen aina ollut paljon ikäsiäni kypsempi muidenkin mielestä. Lapsellisuudella tarkoitin sitä, että en halua olla koko ajan ""vakava aikuinen"" vaan olen mieheni kanssa tehnyt lumienkeleitä, laskenut mäkeä, harrastanut vesi-ilmapallosotaa jne. Olen vain ottanut mukaan lapsuuden parhaat puolet aikuisuuteen enkä ota itseäni liian vakavasti.

Syyt miksi haluat naimisiin? Kiva saada isot häät? Koska kuuluu mennä naimisiin, kaikki odottaa sitä? Kaikki muutkin menee, mäkin haluan? Jestas sentään. Rakkaudesta tuskin teidän tapauksessa kyse on, asioiden pitkittämisestä ehkä. Erotkaa nyt jo, säästyy omat ja valtion rahat kun ei tarvitse kalliilla juhlia ja kohta pyöritellä avioeropapereita.

Syyt miksi naimisiin: olen uskovainen eli naimisissa ennen lapsia. Sellaisen, joka ei ole uskovainen on varmaan vaikea ymmärtää. En todellakaan kaipaa isoja häitä, aivan pienet ja yksinkertaiset ovat enemmän ajatuksenani.

Ei kyllä kannattaisi painostaa miestä kosimiseen ollenkaan. Keskittyisit enemmänkin hauskaan yhdessäoloon ja elämästä nauttimiseen, kyllä se sitten kosii, jos se niin haluaa. Kyllähän joskut menevät tosi nopeasti tutustumisen jälkeen naimisiin, mutta monet eivät, eikä teilläkään vielä liian monta yhteistä vuotta ole takana. Jos itse alkaisin painostaa miestäni, niin en voisi ikinä olla varma, halusiko oikeasti kanssani naimisiin. Ymmärrän kyllä miltä susta saattaa tuntua, olen itsekin ollut suhteessa vähän yli kolme vuotta, eikä kosintaa ole kuulunut, vaikka sitä salaa toivoisinkin. =)

Aivan. Eli syy on siis joku muu kuin rakkaus. Uskonnollisuus. Ja että on pakko saada lapsia. Miten lie, mielestäni naimisiin kuuluu mennä rakkaudesta, ei uskonnollisista syistä.

Sinä rakastat. Mutta mahtaako miehesi rakastaa, jollei tee mitään vaikka huomaa sinun kaipaavan edistystä suhteeseen? Tuskin. Hän on varmaankin tottunut sinuun ja tilanteeseenne, tapoihin kun tuppaa turtumaan. Mutta rakkaudesta ei taida tällä kertaa olla kysymys.

Oletko AP tullut ajatelleeksi, ettei kosinta ja avioliitto tuo suhteeseenne mitaan pysyvyytta ja varmuutta, ellei mies itse sita tahdo? Jos han tekee sen sinun mieliksesi tai siksi, etta ""niin kuuluu tehda"", suhteenne ei ole yhtaan sen varmemmalla pohjalla.

Eli et voi muuta kuin odottaa tai erota. Mielestani asetelma ""mennaan naimisiin tai erotaan"" ei kerro sinun puoleltasi minkaanlaisesta sitoutumisesta. Ainoastaan halustasi saada haat ja uusi siviilisaaty.

En missään vaiheessa todennut ""mennään naimisiin tai erotaan"". Olen tosiaan uskovainen ja kun olen sitoutunut, olen sitoutunut loppuelämäksi (vaikka naimisissa haluaisinkin mieluiten olla). Niin minun arvomaailmani menee. Olen siis sitoutunut mieheeni eli ei ole olemassa vaihtoehtoa ""ero"".

Poikaystavasi ei sitten vissiin ole uskovainen. Miten ihmeessa avioliittoa uskonnollisella vakaumuksella perusteleva ihminen on paatynyt syntiseen esiaviolliseen suhteeseen, jota avoliitoksikin tavataan kutsua?

Toi oli hyvä pointti!! Sen verran uskonnolliseksi pääsen minäkin itseäni kehumaan, vaikken edes kirkkoon kuulu, että seksuaalinen kanssakäyminen ennen avioliittoa on syntiä jos mikä. Mutta, mukavaahan on olla uskonnollinen itse asettamissaan rajoissa. On, mikäli se passaa, jollei aina sovi, niin sitten vähän lipsutaan. Joopa.
Ja mitä tulee aiemmin kaivattuun rakkauteen; edelleenkin paistaa läpi joku muu kuin rakkaus, 'avioliitossakin ollaan koska ollaan uskonnollisia, sitoudutaan'. Viis vaikkei rakkautta sitten niin olisikaan pidemmän päälle. Sillälailla.

Olemme menneet naimisiin Jumalan silmissä eli vannoneet valat yksityisesti toisillemme. Jumala on kyllä nekin nähnyt, ei siihen kirkkoa tarvita (vain valeuskovaiset luulevat, että kirkko on kaiken a ja o). Toivoisin vain pääseväni muidenkin silmissä naimisiin.

Miehenikin on uskovainen.

Minusta teidän suhteen ongelmat johtuvat miehen sairastelusta ja siitä, että ette ymmärrä miten paljon toinen asia johtaa toiseen.
Ensimmäinen asia olisi saada mies kuntoon. Te hermostutte toisiinne, koska ajaudutte kriisiin. Mies menettää toivonsa hyvästä suhteesta, koska hänelle olet vain joukko vaatimuksia ja miehen kivut estävät häntä nauttimasta elämästä, mikä ilmenee jopa masennuksena ja sinä tulkitset miestä, että hän ei välitä sinusta, ekä halua kanssasi tulevaisuutta eli sinä hermostut ja mies hermostuu ja alkaa pelkäämään tulevaisuutta ja seksi vähenee ja iloisuus vähenee ja enää ei anneta positiivisia yllätyksiä, ikä keitetä kahvia, eikä hymyillä: onpa hemmetin tylsää:)

Elämään voi vaikuttaa, jos tajuaa, että elämään vaikuttaa ongelmat. Ongelmien ratkaisusta on lähdettävä ja mielellään siitä pohjimmaisesta, mikä teillä on miehen kipu.

Tsemppiä teille, kyllä se siitä selviää:)

Ei kosinnalle ole mitään aikarajaa. Avioon voi astua vasta kun on ihan varma, että tuon kanssa tallustetaan koko elämä, se on miehelle vaikea juttu! Mies ottaa (yleensä) avioliiton velvollisuutena pitää huolta naisestansa ja tulevista lapsista. Toki hän siihen rakkaudesta toiseenkin ryhtyy. Ei avoliitossa ole vielä vastuuta niin isoista asioista mitä avioliitossa. Nykypäivänä avioliiton tarkoitus taitaa olla vähän metsässä. Useat naiset haluavat vaan ne suuret hienot häät ja kun nyt on hienoa olla naimisissa. Aviolitto instituutiona käsittää paljon, ei siihen heppoisilla perusteilla voi ryhtyä! Olen ehkä vanhanaikainen, mutta pitkät kaavat on avioliitollakin.

Tosta riitelysta teidan pitaisi puhua tosissaan. Tavallisen riidan pyorteissa ei saisi sanoa ""lahde/n menemaan"", sellainen haavoittaa suhdetta. Riidat pitaa puhua halki, sopia se minka voi sopia, ja lopun antaa anteeksi.

""Meidän parisuhteemmekin pitäisi kuulemma muuttua alkuajan iloksi ja autuudeksi, jotta kosinta tulisi""

Parisuhteet ei toimi tuolla tavalla. Ei saa asettaa ehtoja. Ehdoilla kaikkein vahiten alkuhuuman saa (edes hetkeksi) takaisin. Minun mielestani se ei ole rakkautta, jos toiselle sanoo ""ensin teet nain ja sitten mina voin tehda nain"".

Rakkautta en loyda myoskaan tasta toteamuksesta:

""Rakastelua en saa kuin kerran kuukaudessa. Minulla haluja riittäisi, mutta miehellä välillä kipuja (leikkaus edessä). Minun mielestäni juuri rakastelu on yksi sellainen keino, jolla saataisiin se alkuhuuma osittain takaisin, sillä ainakin minä olen sellainen nainen, että rakastelu antaa minulle paljon iloa ja pysyn silloin paljon paremmalla päällä. ""

Jos toisella on kipuja ja leikkaus edessa, silloin seksin tulisi olla viimeinen asia mielessa.

Kannattaa oikeasti miettia, miksi on kiire naimisiin, miksi haluaa naimisiin, ja haluaako edeta ""seuraavaan vaiheeseen"" suhteessa, jossa olisi yhta sun toista selviteltavaa tehtavana.

Yhteistyössä