Korvikkeen määrästä kysymys

Paljon se määrä olikaan paljon "saa" antaa korviketta päivässä?
mietin aan että kun tuo vauva (7vkoa) oli hoidossa ja söi tietty vaan nania niin sitä oli menny melkein 5purkkia,eli vajaa litra!! :eek:
Minkä ikäsenä saa antaa laimeeta velliä ym?vai pitääkö neuvolassa puhua ensin?

(en tiedä miten pitkään miehen sisko oli syöttäny korviketta niiden pojalle mutta kauhisteli että "sitä meni 18purkkia päivässä niin siirryttiin sitten lehmänmaitoon" :eek: ,siis sehän on päälle 3litraa päivässä!!!)
 
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
se oli tossa ekalla rivillä heti :D
kun joku sano että päälle litran saa antaa..joku munuais juttu oli tossa takana,että ne ei kestäis isoo korvike määrää
siis häh..


mä oon luullut että niin paljon, kun tarve vaatii.pakkohan niille on antaa kun nälkäänsä sitä syövät...
 
no nan purkissa muistaakseni lukee et litra. meillä 4kk menee vajaa litra ja annetaan myös maissivelliä iltasin. en tiedä vähentääkö sitä mutta nyt tosiaan alotettu myös soseiden anto...

kyllä tuo varmaan on sellanen määärä et ei oo haittaa. jos siis alta litran menee..

jauhr pakkauksen on ohje (suuntaa antava tietty) yli 6kk 200-250ml 4-3 kertaa päiväs..
 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
se oli tossa ekalla rivillä heti :D
kun joku sano että päälle litran saa antaa..joku munuais juttu oli tossa takana,että ne ei kestäis isoo korvike määrää
siis häh..


mä oon luullut että niin paljon, kun tarve vaatii.pakkohan niille on antaa kun nälkäänsä sitä syövät...
korvike käy munuaisiin jos menee yli litra
 
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
no nan purkissa muistaakseni lukee et litra. meillä 4kk menee vajaa litra ja annetaan myös maissivelliä iltasin. en tiedä vähentääkö sitä mutta nyt tosiaan alotettu myös soseiden anto...

kyllä tuo varmaan on sellanen määärä et ei oo haittaa. jos siis alta litran menee..

jauhr pakkauksen on ohje (suuntaa antava tietty) yli 6kk 200-250ml 4-3 kertaa päiväs..

täytyy rupee seuraamaan noita määriä :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Mä oon antanut niin paljon kun tarvetta on. En ole viitsinyt pitää nälässä.
;) Ei vaan, ei mulle ole mitään ohjeistavia määriä kerrottu neuvolasta, ja kaikki viisi ovat hengissä. :) Liekö joku uusi juttu tuo ohjeistus?
meillä oli asiasta jo opiskelu aikana. mut noi on vähän sellasia juttuja et neuvolasta tulee sellasia ohjeita mitä kyseinen tätsy pitää tärkeinä. Aika hurjasti vaihtelee ohjeet ku ohjeet....

on esimerkiks sellasiaki ohjeita mun yhes oppikirjas et ei 200ml kerralla ettei mahalaukku veny. Mut täytyy sanoo et en mäkään nälkäsex oo jättäny jos 200 ml jälkeen on nälkä =)

Mjut on hyvä vähän kattoo kui paljon menee kun voi sit antaa vaikka paksumpaa jos tuntuu et maitoo menee litra tolkulla.

mun käsityksen mukaan kyl aika moni lapsi kuitenkin saa siitä allelitrasta se tarvitseman määrän..
mut tapauskohtasta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Mä oon antanut niin paljon kun tarvetta on. En ole viitsinyt pitää nälässä.
;) Ei vaan, ei mulle ole mitään ohjeistavia määriä kerrottu neuvolasta, ja kaikki viisi ovat hengissä. :) Liekö joku uusi juttu tuo ohjeistus?
meillä oli asiasta jo opiskelu aikana. mut noi on vähän sellasia juttuja et neuvolasta tulee sellasia ohjeita mitä kyseinen tätsy pitää tärkeinä. Aika hurjasti vaihtelee ohjeet ku ohjeet....

on esimerkiks sellasiaki ohjeita mun yhes oppikirjas et ei 200ml kerralla ettei mahalaukku veny. Mut täytyy sanoo et en mäkään nälkäsex oo jättäny jos 200 ml jälkeen on nälkä =)

Mjut on hyvä vähän kattoo kui paljon menee kun voi sit antaa vaikka paksumpaa jos tuntuu et maitoo menee litra tolkulla.

mun käsityksen mukaan kyl aika moni lapsi kuitenkin saa siitä allelitrasta se tarvitseman määrän..
mut tapauskohtasta...
Niin varmaan on, siis sellaisia ohjeita mitä täti pitää tärkeänä. :) Meillä nimenomaan käskettiin antaa korviketta, ei soseita. Paitsi että aloitin kumminkin soseet kun mikään maitomäärä ei riittänyt. :saint: Voi olla että mahdolliselle seuraavalle mukelolle saankin ihan eri ohjeet, tuo jollla kävimme kuopuksen vauva-aikana jäi eläkkeelle keväällä. Auts, pian joutuu tämäkin mamma opettelemaan uusia asioita. :whistle: Miten vanha koira oppii uusia temppuja? :D
 
Korvikkeen suositeltu enimmäismäärä on litra päivässä, ehdoton yläraja 1200ml tai isommalle lapselle 1500ml. Korvikkeen suuri nestemäärä alkaa siinä vaiheessa kun suositusannokset ylittyvät, olemaan liian suuri ja näinollen rasittaa munuaisia. Myös korvikkeen proteiinimäärä alkaa silloin olla liian suuri ja rasvaliukoisten vitamiinien määrä nousee liian suureksi, kovin suuret määrät maitoa myös venyttävät vatsalaukkua.
Myös velli on korviketta ja korvikkeen ja vellin yhteismääräkään vuorokaudessa ei saisi ylittää tuota noin litraa. Tästä johtuu neuvoloiden vaihtelevat ohjeistukset. Monilla vauvoilla vellin antaminen vähentää kokonaismaitomäärää mutta jos vellistä huolimatta vauva edelleen tahtoo syödä liian paljon, annetaan lisäksi kasvis- tai hedelmäsosetta tai isommalle 4-5kk ikäiselle vauvalle voidaan antaa myös lihasosetta. Velli on käytännössä kuitenkin korviketta jossa on hieman jauhoja seassa joten kovin tuhtia ravintoa se ei ole. Riisi-tai maissivelli on paras vaihtoehto silloin kun alle puolivuotiaalle annetaan velliä.

Pienen, alle kolmikuisen vauvan kohdalla kannattaa ottaa huomioon myös se, että vauvalla ei aina ole nälkä vaikka hän maitoa pullosta hyvällä ruokahalulla juokin. Pieni vauva usein imee myös imemeisen tarpeesta, tai imemishalu kestää pidempään kuin ravinnontarpeen tyydyttäminen jolloin vauva jatkuvasti syö liikaa. Tällöin tutti saattaa myös vähentää maidonjuontia jonkun verran.
 

Yhteistyössä