korvike vauvojen äidit?

• Viestiketjun aloittaja liisa
  • Ensimmäinen viesti
liisa
minkä ikäinen vauvanne on?
miksi ja milloin imetys loppui?
paljonko juo korviketta päivässä?
miten hoidatte syötöt yöllä?(otatteko vauvan syliin syötön ajaksi?onko teillä maidot ja pullot valmiina sängyssä?)
monta tuntia vanhaa avattua korvike maitoa annatte?
pesettekö ja keitättekö pullot joka syötön välissä?
millon annatte kiinteitä ruokia ja jos jo annatte niin paljonko syö niitä päivässä?
ja mihin tahtiin lisäät annosta vai annatko niin paljon kun vauva syö kerralla?
mikä on vauvanne päivärytmi?miten nukutatte vauvan?

paljon kysymyksiä ja toivottavasti myös paljon vastauksia...itse annan korviketta ja nämä asiat kiinnostaa minua.toivotaan että saadaan toisten vastauksista vinkkejä=)

Vauva 3kk:ta ja koko ajan syönyt korvikkeita.Hitusen vajaa litra menee päivässä.Sylissä syötän yöllä, jos tarvitseee syöttää.Soseiden antamiseen saakka keitän pullot kerran päivässä.Aina puhdas pullo,kun syötän.Pulloon jäänyttä maitoa en anna.Soseita alan antamaan säännöllisesti viimeistään 4 kk:n iässä.Näin olen tehnyt myös neljän vanhimman lapsen kohdalla heidän vauva aikoinaan. =)

korvike
Alkuperäinen kirjoittaja liisa:
minkä ikäinen vauvanne on? 5,5v
miksi ja milloin imetys loppui? ei alkanut, keskonen
paljonko juo korviketta päivässä? alkuun 10-20ml keralla 3 tunnin välein nenä maha letkulla. kotona sitten reiluminkin jo vanhenpana.
miten hoidatte syötöt yöllä?(otatteko vauvan syliin syötön ajaksi?onko teillä maidot ja pullot valmiina sängyssä?) syötin sylissä, maito lämmitettiin keittiös.
monta tuntia vanhaa avattua korvike maitoa annatte? jääkaapissa ollutta avattua alla 24h
pesettekö ja keitättekö pullot joka syötön välissä? en
millon annatte kiinteitä ruokia ja jos jo annatte niin paljonko syö niitä päivässä? aloitin 4kk, kerran päivään ja aluksi lusikallinen
ja mihin tahtiin lisäät annosta vai annatko niin paljon kun vauva syö kerralla? sitten niin paljon ku maistui kun oppi syömään
mikä on vauvanne päivärytmi? nyt käy esikoulua miten nukutatte vauvan? jätän sänkyyn karjumaan, oppi nukkumaan iteksiään, ei oikeestaan koskaan karjunu edes. nukkunu ikänsä hyvin, ei syö sängyssä.

paljon kysymyksiä ja toivottavasti myös paljon vastauksia...itse annan korviketta ja nämä asiat kiinnostaa minua.toivotaan että saadaan toisten vastauksista vinkkejä=)

onnellinen
miten hoidatte syötöt yöllä?(otatteko vauvan syliin syötön ajaksi?onko teillä maidot ja pullot valmiina sängyssä?)
millon annatte kiinteitä ruokia ja jos jo annatte niin paljonko syö niitä päivässä?

-poika on 5kk
-imetys loppui pojan ollessa n.3,5kk pojan toimesta.. oli osittais imetyksellä ja ei enää tissi kelvannut.. :(
- juo nykyisin n.6-8dl mutta aikaisemmin n. litra päivässä
- aikaisemmin oli siis imetys yöllä mutta nykyisin jos herää niin saa pullon, täytyy vaan itse pysyä hereillä sen syötön aikana (poika siis makaa mun vieressä ja syö..)
-pullot ja maidot on keittiössä joten ihan täytyy nousta ylös... :)
-korviketta ei saa antaa yli tunnin vanhana.. eli tuoreeltaan ja yli jääneet jääkaappiin, ja jo kertaalleen lämmitetyt viemäriin (meillä siis käytetään nannin tetroja..)
-pesen ja keitän pullot jokaisen syötön jälkeen.. mutta teen sen vain kerran päivässä, on niin paljon pulloja.. :)
-kiinteät aloitti 3.5kk ikäisenä kun imetys loppui..
-syö nykyisin aamulla ja illalla puuron 2dl, lounaalla purkin kasvista ja purkin hedelmää, päivällä purkin hedelmää ja siis maitoa n.6-8dl väleissä.. :)
-alussa aloiteltiin pari lusikallista päivässä ja kun oli tottunut kiinteään niin lisättiin pikkuhiljaa purkilliseen ja nyt saa niin paljon kuin syö..
-aloiettiin bataatilla ja siihen ollaan lisätty 3 pvä:n välein uusi maku.. nyt on otettu viljat mukaan ja seuraavaksi lihat :)
- poika herää 7-8 välissä
n.10-12 aamu päikkärit
12-13 lounas
n.14-17 päikkärit
16-17 päiväruoka
n.18-20 ilta päikkärit
n.20 maito
21 puuro ja kylpy
n.21.30 iltamaito/velli
nukkumaan noin klo 22.00
yöllä jos herätään se on noin 3-6 sille välille noin puolentunnin pätkä :)

onnellinen
ja siis poika nukahtaa nykyisin joko syliin maitoa juodessaan, havahtuu kyllä sänkyyn laitettaessa mutta nukahtaa itekseen.. tai sitten yksin omaan sänkyyn ilman itkua.. :)

liisa
vauvani on 3kk.imetyksen lopetin vauvan ollessa 2 kk,syynä lopetukseen oli se kun koin imetyksen tosi raskaaksi..vauva oli kiinni tississä koko aika ja heti alko huuto kun otin pois tissiltä.rupesin siis antamaan lisäksi korviketta ja ennen pitkään tissi jäikin sit kokonaan pois.en kerennyt tehä ees koti hommia kun vauva vaan huus(välillä poden tästä huonoa omaa tuntoa,kun luovutin imetyksen niin helpolla.. mutta toisaalta ajattelen tämän helpottavan elämäämme huomattavasti...kun vauva on tyytyväinen ,minä olen tyytyväinen ja isosiskokin on tyytyväinen.

ja siis tosiaan korvikkeen alotuksen jälkeen vauva on huomattavasti rauhallisempi ja iloisempi.korviketta kului n.13 dl päivässä.perunaa rupesin antamaan 2,5kk iässä..alotin parilla lusikalla ja nyt kun on kaksi viikkoa syöty on määrä huimasti kasvanut.menee sosetta purkki päivään,enemmänkin söisi(uskllanko antaa?)mutta maito määrä on tippunut noin puoleen..menee siis noin 6 dl maitoa päivässä.

yöksi olen varannut sängyn viereen pullon ja korvikepurkin...sitten kun vauva herää niin nopsasti kaadan maidon purkkiin ja unisena juotan sen vauvalle(usein pistän peittoa pullon alle että pysyy ilman pitämättä)yöt sujuu näin suht hyvin,vauva juo maidon ja nukahtaa uudelleen.en siis nosta vauvaa sängystä öisin.

minä annan 2 tuntia vanhaa maitoa...kaadan siis yleensä koko purkin pulloon ja syötän siitä sen parin tunnin ajan.
pullot pesen pesuaineella joka kerta mutta keitän vaan harvoin.

ja päivärytmi on seuraava:
n.klo 7 noustaan sängystä ylös
klo 11 eka ruoka
klo 17 toka ruoka
n.klo 20 nukkumaan
ja siis pitkin päivää vauva juo maitoa ja nukkuu noin parin tunnin välein lyhyitä päikkäreitä.
yön nukkuukin suht hyvin,herää pari kertaa syömään.
vauva nukahtaa hyvin laittamalla sen vaan nukkumaan tuttia apuna käyttäen.

minua on mietityttänyt paljon tämä vauvan kiinteiden alottaminen...ja se kun toiset alottaa aikasin ja toiset taas ihmeen myöhään.

korvakierre x3
meillä kun noita korva-lapsia riittää, niin jos meinaa sullakin alkaa niitä tulemaan, niin tuo pitkällään pullosta syöminen ei oo hyvä juttu, maito tulee pullosta niin herkkään, ja pitkällään se menee korviinkin. vähän ohi aiheen...

tyttö 5,5kk
imetys loppui 2kk iässä,tuli paljon maha vaivoja ja muutenkin oli hankalaa
korviketta meni aluks n. litran päivässä ja yö syönnit loppui 2kk ikäisenä ja pullot ja tutit pesi ja keitin aluksi joka syönnin jälkeen,en enää ja en antanut vanhaa korviketta,melkein aina meni se 2dl kerralla

nykyisin saa aamuin ja illoin kaurapuuroa + mustikoita,päivällä pe-po mössöö johon olen alkanut lisäämään lihaa ja välipalaks saa banaanii,tosin nyt ruvetaan maistelemaan päärynää ja muita hedelmiä. Maitoa annan ruokailun jälkeen ja iltapullon saa myös.aterioita päivässä 5
Ensiksi annoin pari kertaa pikkulusikallisen uutta makuu ja siitä sit parin päivän päästä lisää ja yleensä tyttö nukahtaa syliin taikka meen sänkyyn

8 herätään
9 puuroo+150ml maitoo
10 -11päikkärit
12 perunaa+maitoo
14-16(16.30) nukkumaan
16 banaanii tai muuta hedelmää +maitoo
19 puuroo+ vettä
n.20.00 iltapullo n.200ml

ja maitoa menee ehkä n.600ml päivässä valillä enemmän ja vähemmän

eli näin meillä =)

onnellinen
vauvani on 3kk.imetyksen lopetin vauvan ollessa 2 kk,syynä lopetukseen oli se kun koin imetyksen tosi raskaaksi..vauva oli kiinni tississä koko aika ja heti alko huuto kun otin pois tissiltä.rupesin siis antamaan lisäksi korviketta ja ennen pitkään tissi jäikin sit kokonaan pois.en kerennyt tehä ees koti hommia kun vauva vaan huus(välillä poden tästä huonoa omaa tuntoa,kun luovutin imetyksen niin helpolla.. mutta toisaalta ajattelen tämän helpottavan elämäämme huomattavasti...kun vauva on tyytyväinen ,minä olen tyytyväinen ja isosiskokin on tyytyväinen.

ja siis tosiaan korvikkeen alotuksen jälkeen vauva on huomattavasti rauhallisempi ja iloisempi.korviketta kului n.13 dl päivässä.perunaa rupesin antamaan 2,5kk iässä..alotin parilla lusikalla ja nyt kun on kaksi viikkoa syöty on määrä huimasti kasvanut.menee sosetta purkki päivään,enemmänkin söisi(uskllanko antaa?)mutta maito määrä on tippunut noin puoleen..menee siis noin 6 dl maitoa päivässä.

yöksi olen varannut sängyn viereen pullon ja korvikepurkin...sitten kun vauva herää niin nopsasti kaadan maidon purkkiin ja unisena juotan sen vauvalle(usein pistän peittoa pullon alle että pysyy ilman pitämättä)yöt sujuu näin suht hyvin,vauva juo maidon ja nukahtaa uudelleen.en siis nosta vauvaa sängystä öisin.

minä annan 2 tuntia vanhaa maitoa...kaadan siis yleensä koko purkin pulloon ja syötän siitä sen parin tunnin ajan.
pullot pesen pesuaineella joka kerta mutta keitän vaan harvoin.

ja päivärytmi on seuraava:
n.klo 7 noustaan sängystä ylös
klo 11 eka ruoka
klo 17 toka ruoka
n.klo 20 nukkumaan
ja siis pitkin päivää vauva juo maitoa ja nukkuu noin parin tunnin välein lyhyitä päikkäreitä.
yön nukkuukin suht hyvin,herää pari kertaa syömään.
vauva nukahtaa hyvin laittamalla sen vaan nukkumaan tuttia apuna käyttäen.

minua on mietityttänyt paljon tämä vauvan kiinteiden alottaminen...ja se kun toiset alottaa aikasin ja toiset taas ihmeen myöhään.
eikö teillä neuvolassa ole sanottu mitään tosta maito määrästä...?
kun meille sanottiin että vieläkin pitäis mennä se 8dl päivässä vaikka syö jo kiinteitä.. siis kun maito onvauvan pääasiallinen ruoka...??
ja siis meillä ukkeli on 5kk niin teillähän pitäisi mennä viel se litra päivässä...
siis näin meille sanottiin neuvolasta.. voithan sä koittaa antaa vähemmän perunaa ja enempi maitoa.. siis vaika ensiks puolpurkkii perunaa ja siihen päälle maito..

Kupous jäi korvikkeelle kaksiviikkoisena.

Aluksi joi reilun puoli desiä kerrallaan, kolmen-neljän tunnin välein, siitä määrä hissukseen lisääntyi reiluun litraan vuorokaudessa ja syöttökerrat vähenivät.

Pullot keitin siihen asti kunnes alkoi saada lisäruokaa.

Ja ylijäänyt maito pääsi puolen tunnin kuluttua viemäriin.

Kiinteät aloitettiin nelikuisina ja maitomäärä väheni hyvinkin nopsaan puoleen litraan.

Päivärytmejä en pahemmin muista, olikohan niitä edes?

Öö.. tyhmä kysymys, mutta ettekö lämmitä sitä maitoa ennen syöttöä?
Meillä poika about 2½kk, korvike tetrasta pulloon ja mikron kautta syötölle. Ylijäänyt kaatuu viemäriin ja lopputetra säilyy jääkaapissa seuraavaan syöttöön.

migrantti
minkä ikäinen vauvanne on? 7 kk

miksi ja milloin imetys loppui? poika oli koko ajan nälkäinen, täysimetys loppui n. 2 kk, osittainen imetys n. 3 kk, yksi imetys/päivä loppui n. 4 kk

paljonko juo korviketta päivässä? 6-7 dl

miten hoidatte syötöt yöllä?(otatteko vauvan syliin syötön ajaksi?onko teillä maidot ja pullot valmiina sängyssä?) ei syö öisin enää, silloin kun söi, otin syliin, maidot ja pullot oli makuuhuoneessa, ei lämmitetty

monta tuntia vanhaa avattua korvike maitoa annatte? jääkaapissa avattuna purkin ohjeiden mukaan, pullossa/huoneenlämmössä ollutta 0 h

pesettekö ja keitättekö pullot joka syötön välissä? pienenä pullot pestiin kerran päivässä käsin ja keitettiin pari kertaa viikossa, jo jonkun aikaa pullot on öisin astianpesukoneessa, pulloja en keitä, tutit kerran kuussa samalla kun keitän uudet

millon annatte kiinteitä ruokia ja jos jo annatte niin paljonko syö niitä päivässä? joka ruualla. aamulla puuroa n. 1,5 dl, lounaalla lihasosetta pieni purkki ja hedelmäsosetta pienipurkki, päivällisellä jogurttia tetra ja illalla puuroa n. 1,5 dl. Maitoa kaikilla ruuilla.

ja mihin tahtiin lisäät annosta vai annatko niin paljon kun vauva syö kerralla? niin paljon kun tahtoo syödä

mikä on vauvanne päivärytmi?miten nukutatte vauvan? herätään n. 7, aamupala, päiväunille n. 10, lounas heräämisen jälkeen, päiväunille n. 2,5 h heräämisestä, päivällinen heräämisen jälkeen, mikäli unet olleet lyhyitä viellä päikkäreille kun on väsy, iltapala, nukkumaan 20

[/quote]

Esikois tyttö söi huoneenlämpöistä maitoa, jääkaapista otettua lämmitettiin.

Pikkuveljelle lämmmitettiin maito, koska oli tottunut lämpöiseen rintamaitoon, ennen korviketta. Vuoden iässä loppui maidon lämmitys.

minkä ikäinen vauvanne on? 6kk
miksi ja milloin imetys loppui? vauvan ollessa 5 vkoa osittaisimetys loppui, täysimetystä ei ollut päivääkään, koska pitkäkestoisen unettomuuteni takia maito ei tällä kertaa noussut ollenkaan.
paljonko juo korviketta päivässä? nyt 5-6 dl, 2kk iässä 1,5 litraa
miten hoidatte syötöt yöllä?(otatteko vauvan syliin syötön ajaksi?onko teillä maidot ja pullot valmiina sängyssä?) vauva lopetti yösyönnit 2,5kk iässä, sitä ennen: pullot valmiina jääkaapissa, vauva otettiin syliin, miehen kanssa vuoroteltiin hommaa
monta tuntia vanhaa avattua korvike maitoa annatte? avatun tetran säilytän max 24h jääkaapissa, huoneenlämmössä en ikinä maitoa pidä, sekun on mahoton pöpöjen koti
pesettekö ja keitättekö pullot joka syötön välissä? en enää, lopetettiin 2kk iässä, kun aloitettiin pottu
millon annatte kiinteitä ruokia ja jos jo annatte niin paljonko syö niitä päivässä? annettaa jo vaikka sun mitä. aamulla puuro, lounaalla tänään meni kalapotut, huomenna ehkä spagettisoosia (teen itse vauvanruoat), päivälliseksi kaupan hedelmäsose prk ja illalla taas puuro
mikä on vauvanne päivärytmi?miten nukutatte vauvan? vauva itse määrää paljonko syö. toiset lihapotut otan kuvioihin sitten kun alkaa liikkumaan. emme nukuta, vauva on opetettu nukahtamaan itekseen. päivärytmiin kuuluu yht 4h unia, yöllä 11h unia ja syönnit tossa jo laitoinkin. ulkoilua 1-3 krt päivässä yms lietsussa oloa

onnellinen
meillä alussa lämmiettiin mutta sitte kavereiden suosituksesta siirryttiin huoneen lämpöiseen, ja siis jääkaapista otettu lämitetään huoneen läpöiseksi.. koska helpottaa reisuissa oloa, aina ei ole mikroa ja vesihaude ei myöskään aina onnistu.. vauva kyllä melko helposti siihen tottuu ja tosissaan helpottaa.. :)

Poika on kohta 3,5kk. Imetys loppui n. 3kk iässä (osittaisimetyksellä mentiin) kun herralle ei vaan tissi enää kelvannut. Edelliset 2vk:kin imetin vain yöllä, muulloin ei ottanut. Syö yli litran korviketta päivässä, en ole varma mutta ainakin litra menee. Lisäksi tetra velliä ja maistiaiset sosetta/toista velliä.

Yöllä on pakko nousta ylös, kun pullot yms on keittiössä ja huoneenlämpönen maito ei kelpaa kuin hirmuiseen nälkään n. 50ml
:whistle: .. Ollaan syötetty sängyllä ja sylkissä, taidetaankin luopua siitä sänkysyötöstä jos menee korviin :eek:.

Meillä on puolen litran purkit käytössä, avattunahan ne säilyy jääkaapissa n. vuorokauden. Ehtii kyllä syödä sen helposti :). Samasta pullosta annetaan tunnin ajan, puoli tuntia seissyt korvike vaihetaan tuoreeseen. Tuttipullopyykki on iltaisin, käytetään sellaista aventin höyrysteriloijaa mut varmaan luovutaan kohta keitosta kun kiinteät alkoi.

Maissivelliä syödään puoli purkkia aamuin illoin, päivällä ollaan aloiteltu pe-povelliä tai mangososetta. Annoksia on lisäilty rauhaliseen tahtiin ja ihan näppituntumalla esim 10ml tai lusikankärjellinen/pari pv. Ei ole ('kop.kop*) tullut allergisia oireita tai mahakipua.

Päivällä syötetään yleensä unien jälkeen ja ennen niitä riippuen onko vielä nälkä. Meillä nukutaaan 2-3x pienet päikkärit max 1h ja yhdet pidemmät, 2-3h. Yöllä nukkuu hyvin, melkein 10h. Herää 4-5 aikaan syömään, ylös noustaan 7-8 aikaan kun tulee uudestaan nälkä.

Päikkäreille meno on aika taistelua kun lelut ja maailma on niin mielenkiintoinen.. Parhaiten nukkuu autoon tai vaunuihin, myös tai meidän sänkyyn.

minkä ikäinen vauvanne on? 8kk
miksi ja milloin imetys loppui? vauva oli n.4kk, kun imetys loppui. Minulla ei tullut maitoa tarpeeksi/helposti, enkä jaksanut asian kanssa taistella, kun minulle on yks ja sama mistä vauva ruokansa saa..
paljonko juo korviketta päivässä? Tällä hetkellä n. 500ml-1l
miten hoidatte syötöt yöllä?(otatteko vauvan syliin syötön ajaksi?onko teillä maidot ja pullot valmiina sängyssä?) Käyn viemässä pullon suuhun ja tuen sen peitolla siihen..
monta tuntia vanhaa avattua korvike maitoa annatte? Jos olen yöllä vienyt maitopullon ja neiti alkaa aamuyöstä kitistä, niin laitan sen yöllisen pullon suuhun..
pesettekö ja keitättekö pullot joka syötön välissä? Silloin, ku neiti oli ihan pieni keitin pullot, mutta olisko ollut n. 4-5 kuukauden iässä tai aiemmin, niin keitin pullot kerran päivässä.. Nyt en enää keitä niitä vaan pesen koneessa.. (paitsi tietty tutit ja ne pesen käsin)
millon annatte kiinteitä ruokia ja jos jo annatte niin paljonko syö niitä päivässä? Kiinteät aloitettiin, kun neiti oli 3kk ja silloin n. 4kk iässä söi purkkia kerralla... Nyt tietty menee jo n. 3-4 purkkia päivässä..
ja mihin tahtiin lisäät annosta vai annatko niin paljon kun vauva syö kerralla? Alussa annoin ensin aika varovaisesti, mutta sitten aika nopeeta tahtia.. Ja uusia ruoka-aineita annoin oikeastaan miten sattuu.. Ja mitään ei ole mistään tullut..
mikä on vauvanne päivärytmi?miten nukutatte vauvan? Rytmi on ollut melkeenpä aina sama eli ylös noustaan n. 8.30-9.30, ekat päikkärit n. 11-12-nukkuu 1-2 tuntia, toiset päikkärit n. 16.30 ja nukkuu 1-3 tuntia ja illalla n. 21.30-22.30 yöunille. Yöllä herää yleensä kerran.. Ja tietenkin syö joka unien välissä..

Minun mielestä aika lepponen rytmi ja elämä muutenkin.. En oo mikään kirjaviisas, vaan käytän ihan maalaisjärkeä.. =)

TheUnforgiven
minkä ikäinen vauvanne on? 3kk
miksi ja milloin imetys loppui? 3kk vauva ei huolinut rintalakon jälkeen rintaa, pumppaamalla en saanut. olisin pidempään halunnut imettää
paljonko juo korviketta päivässä? no yhdellä kerralla juo n.125-150ml..
miten hoidatte syötöt yöllä?(otatteko vauvan syliin syötön ajaksi?onko teillä maidot ja pullot valmiina sängyssä?) en ota sängystä..kun vauvaherää menen lämmittämään korvikkeen ja annan vauvalle joka jatkaakin sitten tyytyväisenä unia kun maha on täysi
monta tuntia vanhaa avattua korvike maitoa annatte? pullossa saa korkeintaan tunnin olla
pesettekö ja keitättekö pullot joka syötön välissä? kyllä
millon annatte kiinteitä ruokia ja jos jo annatte niin paljonko syö niitä päivässä? en ole antanut enkä anna ennenkun kysäsensitä neuvolasta ja siihen on todella tarve
ja mihin tahtiin lisäät annosta vai annatko niin paljon kun vauva syö kerralla? vauvan tahtiin
mikä on vauvanne päivärytmi?miten nukutatte vauvan? vauva jaksaa valvoa 1,5h-2h ja sitten aina tunnin unet ottaa. päikkärit nukkuu ulkona vaunuissa n2h

minkä ikäinen vauvanne on? kuopus 7 kk
miksi ja milloin imetys loppui? en imettänyt lainkaan. Syntyi keskosena, sai aluksi luovutettua maitoa, pikkuhiljaa siirryttiin keskolassa naniin, kun minulla ei (tämänkään lapsen kohdalla) maito noussut.
paljonko juo korviketta päivässä? noin litran verran
miten hoidatte syötöt yöllä?(otatteko vauvan syliin syötön ajaksi?onko teillä maidot ja pullot valmiina sängyssä?) Maidon haen keittiöstä, nyt ollaan syötetty jonkin aikaa sänkyyn, mutta ehkä pitää lopettaa jos tosiaan korviin menee...
monta tuntia vanhaa avattua korvike maitoa annatte? jääkaapissa säilytettyä seuraavanakin päivänä, maistan tietty aina. Pullossa ollutta en anna tunnin jälkeen, enkä aikaisemminkaan jos maistuu oudolle...pesettekö ja keitättekö pullot joka syötön välissä? pesen kyllä, en keitä enää
millon annatte kiinteitä ruokia ja jos jo annatte niin paljonko syö niitä päivässä? neiti aloitti kiinteät reilun 5 kuukauden iässä. Aamupäivällä on uuden maistelu, joten 1-7 lusikallista ja iltapäivällä menee noin purkillinen kasvissosetta. Kohta otamme välipalaksi hedelmää :)
mikä on vauvanne päivärytmi?miten nukutatte vauvan? herää noin seitsemän aikaan aamulla. Juo aamumaidon noin tunnin päästä. Jossain vaiheessa aamua ottaa myös noin 30 minuutin tirsat. Maisteluhetki on tuossa 11 tienoilla ja sitten maito ja päiväunet vaunuissa. Unta riittää noin parin tunnin ajan. Ulkoillaan jos ilmat sallii. Maitoa taas jossain vaiheessa, yleensä noin 3 tunnin päästä edellisestä ruokailusta. Tuossa viiden nurkilla sitten on päivällinen, maitopullo ja pienet torkut. Iltapesut ja muut jutut tuossa puoli kasin ja kasin maissa, iltapullo ja unille. Nukahtaa yleensä syliin, kun illalla syötetään aina sylissä. Viedään sänkyyn. Syö yleensä kerran yöllä 4 - 6 välillä.

Heippa!

Meillä vauva on 3kk 1 vk.
Imetys ei sujunut oikeastaan ollenkaan, eli lähes alusta asti korvikkeella ollaan oltu.

Maitoa alkoi 6 viikon ikäisenä mennä jo yli litra, nyt 1300-1600ml päivässä... Hyvin vauva itse on ilmoittanut, miten paljon syö. Esim 6viikkoisena kerta-annos oli 120 ml, nyt se on 180-200...kerralla söisi aina sen 2dl, en ihan heti anna niin paljoa, enempää en anna kun on suositeltu ettei kerralla annettaisi enempää.

Yöllä nostan vauvan sängystä ja syötän sylissä meidän sängyllä istuen, keittiöstä haen maidon(joskus on mennyt hukkaan maidot, kun vauva onkin nukahtanut kun pääsen takaisin)...

kolmekk-neuvolassa sain "luvan" aloitella kiinteitä oman harkintani mukaan...
viikko sitten aloin antaa oikein löysää perunamössöä kokeiluna, just tuon suurehkon maitomäärän takia, ja toivon että se vähän pienentäisi määriä. Olen antanut ihan vaan maistiaisen eli noin teelusikallisen pikkupikku lusikallisina, mutta hyvin poika sen jo syö, eli varmaan vois jo lisätäkin. Kerran päivässä.

Pesen tuttipulloja kaksi kertaa päivässä, ja keitän ne siis samalla. Olen antanut aina keitetystä pullosta =) Tunti on ihan maksimiaika minkä annan pullossa ollutta maitoa(sehän alkaa jo vähän haistakin...), mutta poika syö aika nopeasti ettei maitoa kauheasti tarvitse säilytellä. Lämmitän mikrossa maidon kädenlämpöiseksi, 20-30 sekuntia..

Vauva menee nukkumaan klo 21-22 ja herää klo 5.30. Aamulla ottaa vielä yhdet unet, mutta päiväunia ei silleen ole ikinä nukkunut(paitsi harvoin joskus). Nukutetaan illalla syliin, tankkaa siinä samalla kauheat määrät maitoa yötä varten... =) Yleensä muutama yritys täytyy tehdä ennen kuin onnistutaan siirtämään sänkyyn, pari kertaa aina havahtuu ja täytyy käydä uudestaan hakemassa syliin.

karutkävyt
Haluaisin nostaa aihetta siinä määrin että olen tässä miestiskellyt miten te toimitte korvikkeiden kanssa ja mitä merkkiä käytätte? Itse "innostuin" jauheesta neljä vuotta sitten esikoiseni kanssa kun huomasin että silloin tällöin ulos tuleva maito eli pulautus ei haise jauhemaidosta yhtään niin pahalle, jos ollenkaan! Ihmettelen myös että präkkäättekö todella pullojen keittämisien kanssa todella noin hysteerisesti?? Meillä oli tuolloin neljä vuotta sitten ja nyt uuden tulokkaan kanssa tapana keittää aamuisin vettä päivän tarpeiksi kannuun. Siitä sitten annostelen vettä pulloon tarpeen mukaan ja lykkään jauhot sekaan. Vauva nauttii maidon siis aina huoneenlämpöisenä, en lämmitä sitä edes mikrossa lainkaan. Ei tule ulos ja hyvin kelpaa ja kasvaa. Miksi sitä pitäisi lämmittää? Pulloja keittelen silloin tällöin, ehkä kerran parissa viiikossa, pesen ne hyvin syötön jälkeen vaan. Vauva on nyt siis 3kk vanha ja näin olen toiminut aina. saanko nyt kuuman ryöpyn niskaani :D Haluaisin kuulla siis miten te toimitte, en niinkään saarnaa miten minun sinun mielestäsi PITÄISI tehdä.

triptrap
Tästä vähän jo vanhasta keskusteluketjusta huomaa, että tapoja on monia ja niin sen pitää ollakin. Minulla on 3kk ikäinen poikavauva. Olen aina antanut Tuttelin vähintään huoneenlämpöisenä ja välillä lämmittänyt sen pullonlämmittimellä hieman huoneenlämpöä lämpimämmäksi. Kuumalla ilmalla en ole lämmittänyt maitoa. Mitään eroa en oikeastaan ole huomannut vauvalla lämmitin korvikkeen tai en. Mikrossa en lämmitä korviketta, sillä mikrossa siitä häviää osa ravintoaineista, ja se lämpiää siellä epätasaisesti ja menee helposti liian kuumaksi. Olen antanut pullossa ollutta korviketta useankin tunnin ajan, eikä se ole mennyt miksikään kun olen sitä pisaran tirskauttanut kämmenelle ja maistanut ennen syöttöä. Sairaalassa minulle sanottiin, että korvike säilyy tunnin huoneenlämmössä, mutta kertaakaan ei ole hapantunut vaikka se on ollut useamman tunnin. Kun pullo on lopussa, otan uuden puhtaan, keitetyn pullon käyttöön. Pullot tutteineen keitän aina huolellisesti, ehkäpä siksi korvike ei ole pahentunut pullossa ollessaan. Välillä öisin nostan vauvan syliin syömään, välillä tuen pullon vauvalle vauvan sänkyyn. Vauva on paljon sylissä vuorokauden aikana, joten ihan hyvällä omallatunnolla olen välillä syöttänyt näin. Ja mitään ongelmia ei ole ruokailun tai muun suhteen ollut, vauva on hyväntuulinen ja kasvaa hyvin.

Yhteistyössä