korviin reiät lapselle: lävistys vai ampuminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja humbe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Lion";23102552]Meillä tyttö pelkäsi korvisten laittoa niin ettei suostunut liikkeessä niitä laittaa. Sanoi vaan, että iskä saa laittaa. Ekaks korvien puudutus ja sit steriilillä neulalla reikä, jonka jälkeen korvis. Vähän sattui tokas tyttö. Oli tällöin vajaa 6v.[/QUOTE]

Ne onkin fiksumpi tehdä itse jos toinen vaihtoehto on ampumalla laitto.

Kultasepänliikkeille näistä korvien rei`ityksistä on tullut suorastaan riesa. Hyvin usein näyttää siltä, että ne korvikset on tärkeämmät äidille kuin pelosta kankeana olevalle lapselle. Asia on ihan ok silloin,kun lapsi osaa itse kertoa haluavansa reiät ja ymmärtää että vähän nippisee kun laitetaan. 6-7 vuotta on hyvä ikäraja jota useimmissa liikkeissä noudatetaan. Kyllä kokenut henkilökunta näkee jo ennakolta milloin toimenpide tulee sujumaan ja milloin ei. Miksi aiheuttaa pelkäävälle lapselle turhaa pelkoa ja kipua?

Turhan usein tulee vastaan tapauksia, että reikiä ei ole kunnolla hoidettu ja ne ovat kasvaneet umpeen. Kohta tullaan ottamaan uusia reikiä ja eihän niitä voi tehdä siihen samaan kohtaan. Jostain kumman syystä juuri pahimpaan helleaikaan reikä halutaan ja ei oikein oteta onkeen sitä seikkaa, että silloin uidaan ja hikoillaan ja pöpöillä on hyvät olosuhteet. Jospa joskus uskoisitte, että satoja rei´ityksiä tehnyt henkilö puhuu kokemuksella ja lykkäisitte vähän sitä korvisten hankintaa.

Onko ampuminen edelleen ihan normaalia :O mie muistelisin että sitä yritettiin hygieniasyistä kieltää jo silloin kun itse olin pieni.

Lapsen veisin mieluummin ammuttavaksi ( :laugh: ) kuin lävistettäväksi. Mutta paras vaihtoehto minusta on tehdä se ihan kotona, puuduttamalla korvanlehti jäällä. Hakee vain apteekista sopivanpaksuisen neulan (meillä oli aina pinkki) ja siitä vain lävistämään. Voit vaikka harjoitella omaan korvaasi ja huomaat ettei tunnu miltään jos jäällä puuduttaa.

Ehkä toisaalta ihan lävistysliikkeessäkin ymmärretään ettei jollekkin 5-vuotiaalle ilman puudutusta aleta pistämään reikiä?

Onko ampuminen edelleen ihan normaalia :O mie muistelisin että sitä yritettiin hygieniasyistä kieltää jo silloin kun itse olin pieni.

Lapsen veisin mieluummin ammuttavaksi ( :laugh: ) kuin lävistettäväksi. Mutta paras vaihtoehto minusta on tehdä se ihan kotona, puuduttamalla korvanlehti jäällä. Hakee vain apteekista sopivanpaksuisen neulan (meillä oli aina pinkki) ja siitä vain lävistämään. Voit vaikka harjoitella omaan korvaasi ja huomaat ettei tunnu miltään jos jäällä puuduttaa.

Ehkä toisaalta ihan lävistysliikkeessäkin ymmärretään ettei jollekkin 5-vuotiaalle ilman puudutusta aleta pistämään reikiä?

Juuri tätä samaa muistelin, että hygieniasyistä sitä kiellettiin ja ampumalla ei hetkeen saanut korviksia ainakaan kaupungissa missä asuin. Itselleni olin saanut tätä polemiikkia ennen reiät ampumalla ja sattu niin pirusti, verrattuna juurikin mainitsemaasi "jäädytä ja lävistä kotona" -tapaan, jolla myöhemmin tein kahdet reiät kumpaakin korvanlehteen.

Oon ilmeisesti maailmanmenosta aika pihalla, haluaako tosiaan jo parivuotiaat korviksia vai onko siinä joku vanhempien ajatus taustalla? Joskus muistan naapurin laitattaneen korvikset pari kk vauvalle, kun asia liittyi jotenkin ulkomaalaistaustaisen miehen uskontoon/ tapakulttuuriin.

Oon ite ottanu ekat reijät ampulla kultasepänliikkeessä joskus 9 vuotiaana. Ei tulehtunut eikä mitään, pari tuntia vähän poltteli ja punoitti. Oikeaan korvaan otin toisen reiän lävistämällä, kunnes reikä tulehtui ja annoin sen kasvaa umpeen. Tänään oon menossa ottamaan vasempaan toisen reiän ampumalla, mun mielestä ampuminen ei sattunut läheskään yhtä paljon kuin lävistäminen (mulla on aika korkee kipukynnys). Ampumalla se on vaan pieni nippasu, ei sen kummempaa :))

On ammuttu 3 ja ite oon tehny yhen. Ekat reijät 7v en muista kipua yhtää pelkästään et kuinka nopeesti ne oli siellä ja kuinka siistiä oli kun oli korvikset :D jossain sanottiin et ampuminen "murskaa" kaikki ihosolut kun taas lävistäminen rikkoo ne hitaasti tms :D mul ei oo koskaan mikään reikä tulehtunu

Meillä 11 vuotias haluaisi korvikset mutta ei todellakaan lävistämällä vaan ampumalla ! Sattuuko se ampuminen sitten, itse otin lävistämällä, joten en tiedä. Muut sanoo että vain nipistää ja koru on paikoillaan (: olisiko hyviä neuvoja?

Moikka moi!

Täällä taas mammat vauhissa. :D Voin kertoa nyt monen vuoden kokemuksella teidän suosittelemasta ammunasta

- Ammunnasta syntyy ylimääräistä arpikudosta, koska koru runnotaan voimalla korvaan tylpällä korulla
- Koru on yleensä väärää materiaalia ja väärän mallinen
- Pyssy on muovia, joten sitä ei saa millää steriiliksi, joka siis meinaa, että jos edellisellä asiakkaalla on vaikka HIV (ylidramaattista tiedän, mutta pahin mahdollinen joka voi tapahtua) ja verta on tullut, seuraava asiakas voi sen saada
- Yleensä tekijä ei ole ammattitaitoinen (kultasepänliikkeessä), hänellä ei ole koulutusta lävistämään
- Kouluttamaton antaa hoito-ohjeen joka yleensä on väärä ja ei noudata hyvää hygieniaa

Lävistysliikkeet ovat nykyään todella erilaisia kuin silloin aikoinaan ja lävistäjätkin ovat mukavia =) mieluummin se punatukkainen lävistysmimmi joka tietää mitä tekee kuin se tosi kiva vanha pappa 60v joka tekee asiat väärin ja jopa vaarallisesti.

Kiitos!

• Tykkää
Reactions: Minuli
Mihinkään suuren uskontoon ei kyllä kuulu lasten korvien lävistäminen.

Etelämaalaisilla, katolisilla, viidakkoihmisillä on tällaista tapaa, muttei se liity uskontoon.

Itse en suosittele ampumista kenellekään! Niin kuin tuossa jo edellinen kommentoija luettelikin noita huonoja puolia ampumisesta niin siitä ei ole kuin haittaa. Lävistämällä ehdottomasti korvakorut lapselle vaikka se sattuukin niin ei ole ainakaan pelkoa että ne reiät tulehtuu niin helposti ja että korvikset olisi vinossa ynnä muuta ja muutenkin tietää sen että se lävistäjä on ammattitaitoinen toisin kuin nämä ampujat niin ties ketä juntteja ne on. Ja itse en pienelle lapsille laittaisi korviksia vaikka kuinka haluaisi niitä niin ei missään nimessä alle kymmenen vuotiaille mitään korviksia että miettikää vanhemmat nyt vähän. Järkeä saa käyttää! Ei kaikkeen tarvitse suostua mitä lapsi haluaa ja pyytää. Ottakoon sitten itse ne kun on tarpeeksi iso. Tuo ampuminen voitaisiin vaikka laissa kieltää koska ei siitä mitään hyvää seuraa. Pelkkää haittaa vaan toisin kuin lävistäminen niin se on vähän niin kuin ekologisempi ratkaisu jos niin voisi sanoa. Niin miettikää kaksi kertaa ennen kuin laitatte korvareiät ampumalla!

Moikka moi!

Täällä taas mammat vauhissa. :D Voin kertoa nyt monen vuoden kokemuksella teidän suosittelemasta ammunasta

- Ammunnasta syntyy ylimääräistä arpikudosta, koska koru runnotaan voimalla korvaan tylpällä korulla
- Koru on yleensä väärää materiaalia ja väärän mallinen
- Pyssy on muovia, joten sitä ei saa millää steriiliksi, joka siis meinaa, että jos edellisellä asiakkaalla on vaikka HIV (ylidramaattista tiedän, mutta pahin mahdollinen joka voi tapahtua) ja verta on tullut, seuraava asiakas voi sen saada

Huh huh. Sulla ei taida olla asiantuntemusta muusta kuin lävistyksestä, tai haluat lisätä myyntiäsi mustamaalaamalla muita?

Ampumalla saa aivan samanlaisia reikiä kuin lävistämällä. Vain nopeammin, kivuttomammin ja tasalaatuisemmin. Mistä satunnainen asiakas voi tietää lävistäjän ammattitaidosta?

Katso esim. Blomdahl, johon tässä ketjussa viitattiin aiemmin:

https://www.blomdahl.com/

Korut eivät tasan ole tylppiä tappeja, jotka runnottaisiin väkisin, vaan neulanteräviä. Materiaaleina titaani tai lääketieteellinen muovi. Korut ovat täysin allergisoimattomia. Samoja materiaaleja käytetään esimerkiksi implanteissa. Huomaa, että kulta- tai hopeakoruissakin voi olla pieniä määriä nikkeliä.

Ja vielä HIV... Ei niitä koruja tai neuloja "pyyhkäistä" ja käytetä seuraavalle asiakkaalle, vaan korut jäävät korviin ja neula on siinä korussa. :barefoot: Katso linkin kuvaa. Pelkäisin huolimattomasti pirtulla pyyhkäistyjä neuloja ja hepatiittia tms. ennemminkin lävistysliikkeessä kuin tehtaalta tulevissa koruissa. Korut ovat steriilissä kotelossa tehtaalta aina ampumiseen asti, eikä itse pyssy missään vaiheessa edes kosketa korvaa.

Tytölle laitettiin 7 v. ikäisenä Blomdahlin korut. Reikä oli hetkessä laitettu, eikä hän empinyt toisen korvan laittamista. Tyttö sai ohjeeksi antaa korun olla rauhassa ja olla koskettelematta ja pyörittelemättä korua, kuten ennen oli tapana. Emme myöskään valelleet korvalehtiä kuivattavilla ja ihoa rikkovilla desinfiointiaineilla. Esim. Septidiniä voi tarvittaessa käyttää.

Korut olivat tyylikkäitä ja niitä oli laaja valikoima erilaisia. Tämä ei ole maksettu mainos, vaan mainostan, koska olimme tyytyväisiä tuotteisiin ja palveluun. (y)

Ala-arvoista mustamaalata toisia liikkeitä täysin virheellisillä argumenteilla ja tarkoitushakuisesti peloitella negatiivisilla vihjailuilla.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä