Korvien putkituksesta kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja allu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

allu

Vieras
Miten teillä meni? Minkäikäselle lapselle? Julkisella vai yksityisellä? Menikö pitkä aika toimenpideajan saapumisesta itse toimenpiteeseen? Mietin vaan että kai siinä joku varoaika on ettei ne lähetä lappuu että ens viikolla ois aika...

Mun tytöllä on nyt loppusyksystä tai alkutalvesta edessä toi putkitus. Vähän jänskättää ku siinä nukutetaan ja laitetaan tippaa. :snotty:

Tarkastus meillä oli vajaata viikkoa ennen, ja jos olis tullut jotakin, niin sitten olis siirretty toimenpidettä.
Tosin lääkitys oli päällä tuon viikon ajan.
Onneksi tuo ei ole kuin nk humautus tuo nukutus.
Meillä heräs lapsi niin nopeasti, että oli yllätys hoitajillekkin, ja kun ei syönyt tuttia tulivat hakemaan vanhempaa rauhoittelemaan kohtuullisen kärttyistä lasta :whistle: :whistle:

Toimepide ei kestänyt varmaan paljon puoltatuntia kauempaa kaikkinensa ja heti sain muksun syliin, sieltä osastolle ja parintunnin päästä kotiin =)

Niin ja tyttö oli puolivuotias.

Miten teillä meni? Erittäin hyvin meni. Tyttö oli reipas koko ajan vaikka hieman jännittikin. Samalla poistettiin myös kitarisat mutta toimenpide oli silti nopeasti ohi ja kotiin päästiin vajaa kaksi tuntia toimenpiteestä.
Minkäikäselle lapselle? 4v
Julkisella vai yksityisellä? Yksityisellä
Menikö pitkä aika toimenpideajan saapumisesta itse toimenpiteeseen? Korvalääkärillä käytiin näyttämässä puhjennutta korvaa torstaina ja seuraavan viikon perjantaina oli putkitus.
kestikö toimenpide kauan? Toimepide kesti reilu puolituntia.
Saitteko ottaa lapsen heti syliin heräämössä? Olin tarkkailuhuoneessa odottamassa kun tyttö tuotiin. Heillä oli erikseen heräilytila, jossa odottelivat että silmät auksesivat, sieltä hoitaja toi tytön minulle syliin. Tarkkailuhuoneessa oli tarjolla mehua ja jäätlöä pikkupotilaille :)

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
Tarkastus meillä oli vajaata viikkoa ennen, ja jos olis tullut jotakin, niin sitten olis siirretty toimenpidettä.
MEillä heräs lapsi niin nopeasti, että oli yllätys hoitajillekkin, ja kun ei syönyt tuttia tulivat hakemaan vanhempaa rauhoittelemaan kohtuullisen kärttyistä lasta :whistle: :whistle:

Meillä samoin, heräsi ennen aikojaan. Éi siis kesken leikkauksen , mutta ei rauhoittunut, joten joutuivat nukuttamaan hetkeksi kevyeen uneen. Siitä kun heräsi, oli kaikki ok.
Kuulemma jos herää ennen aikojaan, lapsella on niin sekava olo, että siksi paniikki. meillä muksu 9kk. Muuten meni tosi hyvin

Alkuperäinen kirjoittaja taavi:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
MEillä heräs lapsi niin nopeasti, että oli yllätys hoitajillekkin, ja kun ei syönyt tuttia tulivat hakemaan vanhempaa rauhoittelemaan kohtuullisen kärttyistä lasta :whistle: :whistle:

Meillä samoin, heräsi ennen aikojaan. Éi siis kesken leikkauksen , mutta ei rauhoittunut, joten joutuivat nukuttamaan hetkeksi kevyeen uneen. Siitä kun heräsi, oli kaikki ok.
Kuulemma jos herää ennen aikojaan, lapsella on niin sekava olo, että siksi paniikki. meillä muksu 9kk. Muuten meni tosi hyvin

Meillä kyllä heräsi vasta heräämössä, mutta todella nopeasti, ja kun ei ollut tuttia mitä antaa, eikä vieras syli kelvannut tulivat hakemaan vanhempaa, jospa saatasi tyttö tyytyväiseksi, ja kyllä se karjuikin, niin että kun hissi tuli samaan kerrokseen kuului karjunta jo ovien taakse.
Huokaisi hoitaja helpotuksesta varmaan kun sai luovutettua muksun toiselle, ja siitä sitten heti hiljenikin :whistle:

Miten teillä meni?

Hyvin meni, ei ollut mitään komplikaatioita, j aputket pysyneet kohta vuoden.

Minkäikäselle lapselle?

1v 7kk

Julkisella vai yksityisellä?

Yksityisellä.

Menikö pitkä aika toimenpideajan saapumisesta itse toimenpiteeseen?

Toimenpiteestä tehtiin päätös juuri joulun aikaan, joten toimenpideaika meni vuodenvaihteen yli. Yksityisellä puolella on varmaan helpompaa sovitella aikoja. Julkisella puolella (olen näin ymmärtänyt) jos joutuu ajan perumaan (kuumeista lasta ei leikata), voi joutua odottamaan uutta aikaa kauemmin.

Mun tytöllä on nyt loppusyksystä tai alkutalvesta edessä toi putkitus. Vähän jänskättää ku siinä nukutetaan ja laitetaan tippaa.

Meillä lapsi huusi kanyylia laitettaessa. Ollaan heikkosuonista porukkaa, sekin varmaan vaikutti. Äidille taas tuli tippa silmään, kun lapsi nuukahti ihan voimattomana syliin.

Oli kaikkinensa noin puolen päivän operaatio. etukäteen pelkäsin että se syömättömyys ja juomattomuus -vaade olisi vaikeinta. Meillä lapsi heräili tuolloin viiden aikoihin aamulla, ja operaatio oli muistaakseni puoliltapäivin. Meni ihan hyvin sekin, ei päästetty lasta keittiöön lainkaan ja itse syötiin ja juotiin suljetun oven takana aamupalat ja -kahvit.

Meillä on putkitus parantanut elämänlaatua noin 100 prosenttia. Vaikka etukäteen suhtauduin putkitukseen epäillen, niin nyttemmin suosittelen kyllä kaikille, joille erikoislääkäri toimenpiteestä arvioisi olevan hyötyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Santtu81:
Lisään vielä että meillä tippa laitettiin vasta nukutuksen jälkeen ja nukutus tapahtui "puhaltamalla naamariin".

Meillä nukutettiin suonensisäisellä lääkityksellä, varmaan kun oli alle 2-vuotias (sanopas sille, että hengitä nyt syyyyvväääännn).

AP: koeta jaksaa. Mun sympatiat on kaikkien tän maan pienten korvapotilaiden ja heidän vanhempiensa puolella. Joka ikistä nenätippaa kun vahdit... Ja se sydäntäriipaiseva huuto alkuyöstä, kun korva alkaa oireilla... *hali*