Korvausten vaatiminen

Luin tuossa iltalehdestä tästä hyvinkään ampumistapauksesta ja uhrien ja läheisten korvausvaatimuksista.

Mitkä teidän mielestä on ns hyväksyttäviä korvausvaatimuksia?
No tuskin tässä tapauksessa niitä rahoja koskaa nää.. Mutta ei ajatella tätä tapausta vaan yleisesti.

tuli vaan mieleen kun luin jutusta et "Vajaan 9000 euron hautauskulujen lisäksi perhe vaatii hyvitystä muun muassa mökin vuokrasta (5000 euroa) ja jouluisesta ulkomaan matkasta (3600 euroa)"


Mun mielestä toi on todella kummallista. Ehkä johtuu siitä et me ollaan oltu tollases tilanteessa missä ollaan vaadittu kuolemantapauksessa korvauksia eikä saatu mitään. Kyse oli kuolemantuottamuksesta.

Eikä me oikeestaan edes haettu paljoa. Henkisestä kärsimyksestä ja hautauskuluja. Ei saatu mutta onneks bussiyhtiö suostui maksamaan 1/3 sit omasta tahdostaan.
 
Uskon että lakimiehet on ohjeistaneet tekemään noin, tuskinpa ihan tavan petterille mieleen tulee että mihin kaikkeen on oikeutettu.

Chrissyllä taitaa olla samanlaista taustaa, muutama tuhat mk aikanaan saatiin korvausta kans kuolemantuottamuksesta, torkeästä sellasesta.
 
Uskon että lakimiehet on ohjeistaneet tekemään noin, tuskinpa ihan tavan petterille mieleen tulee että mihin kaikkeen on oikeutettu.

Chrissyllä taitaa olla samanlaista taustaa, muutama tuhat mk aikanaan saatiin korvausta kans kuolemantuottamuksesta, torkeästä sellasesta.
me haettiin just tosta henkisestä kärsimyksestä ja hautauskuluihin. oikeudelta tuli kielteinen päätös jokaiseen kohtaan. Mulla on ne paperit jossain. meillä bussi ajoi kielletylle alueelle missä onnettomuus tapahtui. 2v käytiin oikeutta ja asianajaja olis halunnu jatkaa takkuamista, koska ei voinut ymmärtää oikeuden päätöstä. Me ei jaksettu enää.. Oikeudenkäyntikulut joutu vastapuoli maksamaan.
 
[QUOTE="vieras";27875489]Ulkomaan matkasta? What the fucking fuck?[/QUOTE]

Tää luki siellä

"Asianajajan mukaan perhe joutui tapahtumien jälkeen hankkimaan toiselta paikkakunnalta väliaikaisen loma-asunnon. He eivät kyenneet viettämään viikonloppuja kotonaan, sillä siellä olivat läsnä kipeät muistot pojasta. Joulua he lähtivät viettämään hoitavien ammattilaisten neuvosta pois kotimaasta."


oonkohan mä jotenki kovasydämminen tai jotain mut kyllä me oltiin kotona ja meil oli hautajaiset 2pvää ennen jouluaattoa. Oli sielläkin kipeät muistot kun pojan huone oli tasan siinä kunnos kun se aamulla lähti kouluun.

voi olla et musta on aikojen saatossa tullut aika kylmä kun noin ajattelen. Kun itse oli silloin pakko selvitä. Toki ihmiset selviää omalla tavalla mutta.. äääääääähhhhh.....
 
MoM x 3
Kyllä on hulppea pakomatka ollut jos joulun ovat pois olleet ja hintaa on kertynyt 3600 euroa?? Eikä vuokrattu mökkikään ole vissiin mikään persaukisten mesta ollut....

Itse en ole vielä koskaan joutunut hautajaiskustannuksiin osallistumaan, ihanko totta on noin kallista touhua?

No, eihän se ole tyhmä joka pyytää.... mutta kyllä, minunkin mielestäni tässä haisee ihan silkka rahastus
 
mutamutta
Ihan muuten mielenkiinnosta kysyn, että miksi hautajaiskuluihin pitäis saada korvausta?

Koska joskushan ne hautajaiset joka tapauksessa pidetään (vaikka 80 v päästä), ja ei mullekaan oo kukaan silloin korvauksia maksamassa. Siis pontsihan on se, että hautajaiset tulee ennemmin tai myöhemmin, miksi ne pitäis korvata? henkiset kärsimykset ymmärrän korvattavien listoilla.
Ja wtf, 9000 euron hautajaiset? Oliko paikko?
 
Kyllä on hulppea pakomatka ollut jos joulun ovat pois olleet ja hintaa on kertynyt 3600 euroa?? Eikä vuokrattu mökkikään ole vissiin mikään persaukisten mesta ollut....

Itse en ole vielä koskaan joutunut hautajaiskustannuksiin osallistumaan, ihanko totta on noin kallista touhua?

No, eihän se ole tyhmä joka pyytää.... mutta kyllä, minunkin mielestäni tässä haisee ihan silkka rahastus
Hautajaiset kulut suuremmaksi osaksi riippuu minkälaiset ne on. Toki on ne pakolliset menot kuten arkku jne. Tälläiset ruokatarjoilut sun muut on tapa-asioita. Yleensä on tapana olla ruoka, tokikaan ei mitään vasikanseläkettä ja varhaisperunaterriiniä vaan aikalailla perusruokaa. Toki saa tarjota jos on varaa.

Lehti-ilmoitus maksaa jo monta sataa euroa. Pienistä summista saa kertymään jo paljon mutta 5000e.. sillä saa jo aika isot hautajaiset.
 
Tää luki siellä

"Asianajajan mukaan perhe joutui tapahtumien jälkeen hankkimaan toiselta paikkakunnalta väliaikaisen loma-asunnon. He eivät kyenneet viettämään viikonloppuja kotonaan, sillä siellä olivat läsnä kipeät muistot pojasta. Joulua he lähtivät viettämään hoitavien ammattilaisten neuvosta pois kotimaasta."


oonkohan mä jotenki kovasydämminen tai jotain mut kyllä me oltiin kotona ja meil oli hautajaiset 2pvää ennen jouluaattoa. Oli sielläkin kipeät muistot kun pojan huone oli tasan siinä kunnos kun se aamulla lähti kouluun.

voi olla et musta on aikojen saatossa tullut aika kylmä kun noin ajattelen. Kun itse oli silloin pakko selvitä. Toki ihmiset selviää omalla tavalla mutta.. äääääääähhhhh.....
Ei meillekkään tullut mieleenkään että pitäisi "paeta kipeitä muistoja" jonnekkin vaikka poikamme menehtyikin koulumatkalla...mutta ehkä tämä kertoo vain siitä että sekä sinä
chrissy perheinesi ja meidän perhe ollaankin päätetty että jatkettava on näillä eväillä mitä käteen jäi...

Eikä meidän poikaamme ainakaan kyllä mikään summa rahaa olisi korvannutkaan eikä ottanut pois mitään muistoja. Onneksi ei, muistothan ovat tärkeitä ja arvokkaita vaikka ne kuinka satuttavatkin.
 
  • Tykkää
Reactions: chrissy
Ihan muuten mielenkiinnosta kysyn, että miksi hautajaiskuluihin pitäis saada korvausta?

Koska joskushan ne hautajaiset joka tapauksessa pidetään (vaikka 80 v päästä), ja ei mullekaan oo kukaan silloin korvauksia maksamassa. Siis pontsihan on se, että hautajaiset tulee ennemmin tai myöhemmin, miksi ne pitäis korvata? henkiset kärsimykset ymmärrän korvattavien listoilla.
Ja wtf, 9000 euron hautajaiset? Oliko paikko?
yleensä nuorilla ihmisillä ei ole varantoja joista esim. vanhuksen hautajaiset kustannetaan. Tämä on siis yleisolettamus.

Tokihan on sitten varattomia vanhuksia joidenka hautajaiset tulee omaisten kustannettaviksi. Siihen saa avustusta, mutta ei se kata kokonaismenoja.
 
Ei meillekkään tullut mieleenkään että pitäisi "paeta kipeitä muistoja" jonnekkin vaikka poikamme menehtyikin koulumatkalla...mutta ehkä tämä kertoo vain siitä että sekä sinä
chrissy perheinesi ja meidän perhe ollaankin päätetty että jatkettava on näillä eväillä mitä käteen jäi...

Eikä meidän poikaamme ainakaan kyllä mikään summa rahaa olisi korvannutkaan eikä ottanut pois mitään muistoja. Onneksi ei, muistothan ovat tärkeitä ja arvokkaita vaikka ne kuinka satuttavatkin.
totta joka sana!

sen takia me ei sit enää jatkettu taistelua oikeudessa koska ei ollu voimia enää ja todettiin et ei se raha sitä poikaa takas olis tuonu.
 
"vieras"
varmaan siinä kohtaa, kun mun lapseni sillä tavalla teloitettaisiin, olisin aikalailla poissa tolaltani. sitten tulee psykiatri sanomaan, että kannattaisiko ehkä tehdä näin (lähteä maasta) ja minä tihrustaisin nenäliinaani "okei...". edelleen auktoriteettifiguuri eli asianajaja kehoittaa meitä laittamaan nimet alle korvausvaatimukseen, jossa penätään kaikkea mikä mahdollista "kun sillain vei lapsenne teiltä". olisin varmaan silloinkin itkuinen, enkä pää sumeana surusta asiaa sen kummemmin kykenisi ajattelemaan. en ainakaan sitä, että jollain perkeleen kaksplussapalstalla riidanhakuiset ämmät repostelee asialla ja nostavat itseään jalustalle, kuinka sentään he selvisivät vaikkei rahaa saatu.

pitäisitte välillä vaikka jonkin asian ihan omana tietonanne ja tekisitte jotain hyödyllistä!
 
  • Tykkää
Reactions: Neljän Äiti
"Lähettäjä"
Suru on aina suhteellista. Jos tätä kuitenkin tylysti ajattelee itsensä kautta, niin olen tässä elämän mittaan menettänyt jokaisen lähiomaiseni. Kertaakaan kyseessä ei ollut rikos, eikä muutenkaan kenekään syy. Suru on silti sama, eikä tee eroa onnettomuudessa tai rikoksessa menehtyneen läheisille. Tältä kantilta pitäisin korvauksia henkisestä kärsimyksestä lähiomaisen menettäneille jopa vääryytenä. Olisin kuitenkin valmis tuomitsemaan paljon suurempiakin korvauksia sillä perusteella, mitä rikoksen toimesta menehtynyt olisi tienannut perheelle.

Ajatelkaa vaikka tilannetta, jossa äiti hoitaa lapsia kotona, on yhteinen asuntolaina jne. ja sitten hyvin toimeentuleva ja perheensä elättänyt perheenisä puukotetaan kadulla kuoliaaksi. Suru on varmasti suunnaton, mutta paljon konkreettisempi ja helpommin mitattava menetys olisi esim. asunnon menetys.

Yksinkertaistin aika paljon, enkä lähde tässä romaania kirjoittamaan, mutta katsantokanta se on tämäkin.
 
"vieras"
[QUOTE="Lähettäjä";27875796]Suru on aina suhteellista. Jos tätä kuitenkin tylysti ajattelee itsensä kautta, niin olen tässä elämän mittaan menettänyt jokaisen lähiomaiseni. Kertaakaan kyseessä ei ollut rikos, eikä muutenkaan kenekään syy. Suru on silti sama, eikä tee eroa onnettomuudessa tai rikoksessa menehtyneen läheisille. Tältä kantilta pitäisin korvauksia henkisestä kärsimyksestä lähiomaisen menettäneille jopa vääryytenä. Olisin kuitenkin valmis tuomitsemaan paljon suurempiakin korvauksia sillä perusteella, mitä rikoksen toimesta menehtynyt olisi tienannut perheelle.

Ajatelkaa vaikka tilannetta, jossa äiti hoitaa lapsia kotona, on yhteinen asuntolaina jne. ja sitten hyvin toimeentuleva ja perheensä elättänyt perheenisä puukotetaan kadulla kuoliaaksi. Suru on varmasti suunnaton, mutta paljon konkreettisempi ja helpommin mitattava menetys olisi esim. asunnon menetys.

Yksinkertaistin aika paljon, enkä lähde tässä romaania kirjoittamaan, mutta katsantokanta se on tämäkin.[/QUOTE]

No joo. Mutta tuollaiseen puolison kuolemaan pitäisi kyllä varautua vakuutuksella..
 
[QUOTE="vieras";27875717]

pitäisitte välillä vaikka jonkin asian ihan omana tietonanne ja tekisitte jotain hyödyllistä![/QUOTE]


no mä lähen kauppaan:D En toki pidä sitä omana tietonani mut hyödyllistä se kumminki on.

Riidanhakuinen en ole, ämmäkään en ehkä mutta paljon muuta!
 
elämä on semmoista että
[QUOTE="vieras";27875839]No joo. Mutta tuollaiseen puolison kuolemaan pitäisi kyllä varautua vakuutuksella..[/QUOTE]

Nuo vakuutukset eivät ole aina tahdon asia. Minä sain vain tapaturmavakuutuksen, en lainan takaisinmaksuturvaa, kun minulla on refluksi- eli närästystauti. Närästys on vissiin sitten kuolemaan johtava tauti ja voi altistaa liikennekuolemalle tai muille tapaturmille, vaikka olen normaalipainoinen, tupakoimaton, absolutisti ja muutenkin harvinaisen terve ihminen.
 
noin se vaan menee
Oikeastaan minun mielestäni tässä jutussa on eniten väärin se, että omaisten korvausvaatimukset ovat julkisia. Mitä hyötyä siitä kenellekään on? Vain läpi menneet tuomiot ja korvausvaatimukset voitaisiin julkistaa. Ihmiset saisivat siistä vertailupohjaa, jos sitä tarvitsevat. Kyllä nuo kesämökit ja ulkomaanmatkat aika kaukaa haetulta tuntuvat (eivät varmana mene edes läpi), mutta aivan varmasti nuo ovat asianajajan suosittelemia vaatimuksia ja summia ellei sitten kyseisessä perheessä satu olemaan lakialan ihmisiä omasta takaa.

Ja tätä aloitusta en paheksu ollenkaan. Saahan sitä ihmetellä ja varsinkin kun aloittajalla on kokemusta samantapaisista asioista.
 

Yhteistyössä