korvatulpat uinnissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Niin, käytetäänkö vauvoilla, noin 3kk-4kk korvatulppia vauvauinnissa? Tuli vaan mieleeni, että kuinka paljon vauvan korvia tulee vedeltä suojata. Meidän lapsen isä on tosi tarkka esim. kylvyssä, jos minä vahingossa roiskaisen vettä vauvamme korvaan. Kuinka huolellinen todellisuudessa tulisi olla? Sitten kun lapsi istuu, sehän luultavasti itse roiskii vettä korviin vaikka kuinka? Onko korvatulehduksen riski suuri korvan kastuessa. Meillä nyt 4-kuiten poika.

Ei käytetä korvatulppia uinnissa. Eikä niistä mitään hyötyä olisikaan. Ulkoa korvaan tuleva vesi ei aiheuta korvatulehdusta eikä altista sille mitenkään, koska korvatulehdus syntyy välikorvassa ja siinä on tärykalvo välissä eli vesi ei pääse välikorvaan.

Vain jos lapsella on putket korvissa, on korvia hyvä suojata kylvyssä ja uinnissa, koska siitä putkesta vesi voi päästä sisään välikorvaan ja aiheuttaa siellä tulehduksen. Ja tästäkin on nykyään lääkäreillä eri ohjeita, osa sanoo, että kylvyssä ei tarvitse putkitettujenkaan käyttää tulppia, osan mielestä ei myöskään uidessa, jos ei varta vasten sukella.

Meillä on putkitetulla esikoisella apteekista ostetut korvatulpat. Ovat sellaista silikonista massaa, räikeän oranssit. Lisäksi voi päällä käyttää myös apteeksita ostettavaa pantaa.

Ei tarvi vauvan korvia suojata vedeltä enää tuossa vaiheessa mitenkään jos ei ole jotain häikkää korvissa. Meillä vauva alkoi 2kk ikäisestä itse painaa päänsä veden alle kylvyssä( siis niin että vain kasvot jäi pinnalle, ei tietty kokonaan) eikä estelty. Yhtään korvatulehdusta ei ole ollut.

Yhteistyössä