Korvasienet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gourmee..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Googlella löytyi kyllä aika monta eitä. Tässä yksi:
http://www.hel.fi/wps/portal/Terveyskeskus/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/Terke/fi/Terveyspalvelut/_itiysneuvonta/Raskausajan+ohjeita/Raskausaika_kielletty_ruoka

Jaa...en edes tiennyt. Oon kyllä itse ainakin syönyt sillon kun on ollut tarjolla. mutta toisaalta olen syönyt myös graavilohta ja homejuustoa. Eihän niitä kuitenkaan nyt tule otettua kun harvoin...

Korvasienen myrkyn vaikutuksia en tiedä, mutta homejuustossa ja tyhjiöpakatussa graavilohessa voi olla listeriabakteeria, joka pienenäkin määränä voi olla vauvalle kohtalokas. Sillä, että syökö niitä harvoin tai usein ei ole muuta merkitystä kuin se, että harvoin syötynä bakteeritartunta on mahdollista saada harvemmin. Eroaa siis esimerkiksi pellavansiemenistä, joissa määrällä on merkitystä.

Korvasieniin kantaa ottamatta... Olen jostain lukenut että suomalaisessa sinihomejuustossa ei tuota listeria-vaaraa olisi. Ja graavilohestahan itse graavattu ei ole sama kuin tyhjiöpakattu. Itse olen ainakin ihan hyvällä omatunnolla syönyt itse graavattua (itse kalastettua) lohta...

Suomalaisissa juustoissa kuten vaikkapa Aurassa ei ole listeriabakteereja.
Tämän kertoo valion kotisivut, www.valio.fi.
Ulkomaalaisissa pehmeissä juustoissa voi olla riski, eli juustoissa, joita ei pastöroida.

Alkuperäinen kirjoittaja rv37:
Ulkomaalaisissa pehmeissä juustoissa voi olla riski, eli juustoissa, joita ei pastöroida.

Eli täällä on kanssa syöty homejuustoa aina välillä, kotimaista merkkiä siis (kun mainostaa ei saa).
Mites tuo lohijuttu? Muistelen kanssa kuulleeni että ei-tyhjiöpakattu ei olisi vaarallista? Kun kypsyyhän se kala siinä suolassa myös...

Mulle sanottiin että kaikki graavi- ja kylmäsavukala on kiellettyä, oli se sitten itse tehtyä tai vakuumissa. Listeria-bakteeri kuolee VAIN kuumennettaessa. Ei siis suolaamalla, pakastamalla tai kuivaamalla.

Alkuperäinen kirjoittaja näin muistelinkin...:
Alkuperäinen kirjoittaja rv37:

Eli täällä on kanssa syöty homejuustoa aina välillä, kotimaista merkkiä siis (kun mainostaa ei saa).
Mites tuo lohijuttu? Muistelen kanssa kuulleeni että ei-tyhjiöpakattu ei olisi vaarallista? Kun kypsyyhän se kala siinä suolassa myös...

Lainaus Sosiaali- ja Terveysministeriön julkaisusta Lapsi, perhe ja ruoka: Imeväis- ja leikki-ikäisten lasten, odottavien ja imettävien äitien ravitsemussuositus:

"Tyhjiöpakattujen graavisuolattujen ja kylmäsavustettujen kalavalmisteiden
sekä mädin, pateiden, pastöroimattoman maidon ja siitä valmistettujen
juustojen sekä pehmeiden juustojen (esim. home- ja tuorejuustot) käyttöä
kuumentamattomana ei suositella listeriavaaran vuoksi."

Tyhjiöpakkaamatonta graavilohta ei mainita erikseen, mutta home- ja tuorejuustot mainitaan pastöroimattomasta maidosta valmistettujen juustojen lisäksi. Erikseen ei erotella kotimaisia tai ulkomaisia juustoja.

... syödä korvasieniä. Niissähän on terveellekin aikuselle rajoituksia koska korvasienissä oli jotain myrkkyjä joka ei pieninä määrinä terveelle aikuiselle tosin ole haitallista (jos ei siis joka päivä syö). Siksi en söisi raskaana lainkaan. En myöskään muita sieniä paitsi ehkä herkkusienet voi lukea eri asiaksi.
jokainen päättää itse, näin minä toimisin kuitekin

Mitähän haittaa muka jostain kantarelleista tai suppilovahveroista mahtaa olla? Jos siis on puhdistettu ja käsitelty muutenkin kunnolla ennen kun niitä naamariinsa mättää? Korvasienet kyllä ymmärrän jättää väliin mutta muut...

Mitähän haittaa muka jostain kantarelleista tai suppilovahveroista mahtaa olla? Jos siis on puhdistettu ja käsitelty muutenkin kunnolla ennen kun niitä naamariinsa mättää? Korvasienet kyllä ymmärrän jättää väliin mutta muut...

Söin itse esikoista odottaessa ravintolassa korvasienikeittoa ja tajusin vasta myöhemmin että ai niin sitähän ei olis kai saanut syödä... no, ei ainakaan tuosta yhdestä kerrasta tullut yhtään mitään seuraamusta vauvalle!
Lisäksi aurajuusto on maistunut kyllä kummassakin raskaudessa, ekassa vähän yritin vältellä ja söin vain harvoin mut tokassa söin aika paljonkin. Eikä mitään ole tullut...

Yhteistyössä