korvalehden kaari "hilseilee", vain toinen. Sairaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihosyöpäkö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihosyöpäkö?

Vieras
Toisen korvan korvalehden sisäkaari (tai miten ton nyt selittäis) on "hilseilyt" jo vuosia. Alkoi joskus lapsen saannin jälkeen. "Hilseilyä" esiintyy noin kerran kuussa, juuri ennen kuukautisten alkua. Siis korvalehden kaari kuivuu ja siitä irtoaa pintaa laattoina. Muualla esim. päänahassa ei ole hilseilyä, ainoastaan vain tuo toisen korvan korvalehden sisäkaari "hilseilee".

En ole asiaan hirveesti kiinnittänyt huomiota, koska ei se sinänsä vaivaa. Kerran kuussa vaan irroitan noi kuivat laatat ja sit taa ihan ok.

Nyt kuitenkin tuli mieleen ettei vaan kyse ole jostain ihosyövästä? Olen iholtani vaaleahko, en yleensä pala enkä rusketu. Luomia minulla on paljon ja niitä on tullut paljon nyt aikuisena lisää. Lapsi vasta laski että kasvoissani on ainakin 25 luomea. Luomia on ympäri kehoa ja paljon.

Värjäätkö hiuksia kotona? Jos väriä joutuu korvalehteen saattaa se kuivattaa ihon ja aiheuttaa hilseilyn. Tai mahdollista myös että on korvalehti paleltunut tai palannut pihalla ollessa ja siitä johtuen on kyseisen alueen iho herkempi ulkoisille ärsykkeille. Jos ihosyöpää epäilet niin kannattaa luomet tutkia läpi.

Olisiko seborrea? Minulla seborrea pysyy pois päänahasta sopivalla shampoolla, mutta juuri korvissa sitä on, koska korvatkin pitäisi pestä shampoolla, ja hyvin harvoin muistan. Rapsuttelen sitten korviani, ja siitä tosiaan irtoaa hilsettä tai laattoja, riippuen kuinka usein rapsuttelen.
Taipumus seborreaan on ainakin jossain määrin perinnöllinen, syy on hormonaalinen, ja oireilu riippuu myös stressistä.

Hiusten värjäämisen olen lopettanut jo parisen vuotta sitten, sillä päänahkani ei kestänyt moisia aineita (kirvely jatkui monta pesua värin laiton jälkeenkin).

Tuosta seborreasta en ole koskaan kuullutkaan, mutta ei oikein kuvien perusteella siltä kuitenkaan vaikuttaisi. Ja miksi se olisi vain toinen korva? Toisaalta voisi liittyä jollain tapaa kyllä hormonitoimintaan, koska aina suunnilleen samassa vaiheessa kuukautiskiertoa korvalehden sisäkaari kuivuu ja sit irtoaa laattoina toi kuiva pois. Käytän ihan normi markettien shampoita ja päänahan kanssa ei ole ollut missään vaiheessa ongelmia.

Yhteistyössä