Korvakäytävän tulehdus aikuisella.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Kuinka sitä hoidetaan ja kauanko hoitko kestää? Turpoaako korva niin ettei kuule mitään ja on todella kipeä? Joo, googlesta löytää, mutta se ei ole sama asia kuin omakohtaiset kokemukset :)

onko sama kuin korvatulehdus? jos oireina kuumeilu, särky, eikä korva aukea niin mars lääkäriin. mulla oli aivan kaamee olo. en ois selvinny ilman antibioottia.

Minulla on kerran ollut, tosin taisi samaan aikaan olla välikorvantulehduskin. Korva oli ihan järkyttävän kipeä. Sain enisn antibiottikuurin ( tai kaksikin) mutta ne, eivät auttaneet. Sitten minulle määrättiin jotain tippoja, ja ne veivät kivun ja tulehduskin parantui.

Mulla yleensä helppaa vasta oikeastaan kuurin loputtua koko vaiva... Ekoilla kerroilla meni särkylääkettä urakalla, kun korvakipu säteili päähän ja hampaisiin enkä pystynyt edes nukkumaan. Nykyään en edes huomaa koko taudin oireilua ennenkuin rupeaa jo huimaamaan korvakäytävien turvotuksen takia...

Ja lisään vielä, että näin kesäaikaan ja kuumalla tautia voi olla hankala saada lähtemään. Mulla on ainakin ollut taas ekoista lämpimistä ilmoista lähtien eikä lähden millään...

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Mulla yleensä helppaa vasta oikeastaan kuurin loputtua koko vaiva... Ekoilla kerroilla meni särkylääkettä urakalla, kun korvakipu säteili päähän ja hampaisiin enkä pystynyt edes nukkumaan. Nykyään en edes huomaa koko taudin oireilua ennenkuin rupeaa jo huimaamaan korvakäytävien turvotuksen takia...

Ja lisään vielä, että näin kesäaikaan ja kuumalla tautia voi olla hankala saada lähtemään. Mulla on ainakin ollut taas ekoista lämpimistä ilmoista lähtien eikä lähden millään...

Mulla alkoi lauantaiaamuna tippakuuri ja nyt ehkä hieman helpottunut, mutta todella turvonnut ja hel*etin kipeä!!!!!

Mulla kesti ko. vaiva lähes kaksi kuukautta, lisäksi olin viimeisilläni raskaana. Tajusin hölmönä vasta ihan loppuvaiheessa, että vaiva aiheutui korvatulpista.

Oli aivan helkutin kipeä, vaati kunnon desinfioinnin + liuotuksen ja lisäksi antibioottitipat.

Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
onko sama kuin korvatulehdus? jos oireina kuumeilu, särky, eikä korva aukea niin mars lääkäriin. mulla oli aivan kaamee olo. en ois selvinny ilman antibioottia.

Sulla on varmaan ollut välikorvan tulehdus. Korvakäytävän tulehdus on eri asia. :)

Mulla se kesti vuoden, tuli synnytyksen jälkeen. Pysyi poissa aina hetken ja palasi sitten. Korvia huuhdeltiin ja hidettiin antibioottitipoilla. Nyt olleet korvat (mulla siis molemmissa) vuoden hyvät, saa nähdä kuin käy kun synnytys on taas ovella.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Mulla on kerran ollut, oli tosi kipeä mutta kuuloon ei vaikuttanut mitenkään, eikä mielestäni ainakaan ollut turvoksissa. Antibiottit oli hoitona ja niitä syötiin 5-7 päivää.

Sama juttu. Sattui niin ***nasti, ihan jarkyttava kipu jotenkin. Kuuloon ei tosiaan vaikuttanut mitenkaan.

Minulla on ollut useita korvakäytävän tulehduksia. Ainut ja nopea hoito on korvatamponi johon laitetaan hydro..... jotain korvatippoja tasaisin väliajoin. TAmponi on paras mutta sitä ei laita kaikki lääkärit jos käytävä on vähänkin auki. MInulle korvalääkäri laittoi tamponin kun pelkät korvatipat eivät auttaneet. Suun kautta olevat antibiootit sain jättää korvalääkärin mukaan pois vaikka niitä mulle tyrkytettiin jokaiselta yleislääkäriltä.

VAiva kesti viikon ja oli hirveä

Tää on tietenkin ihan hörhötietoutta, mutta mun on pakko kertoa, että mulla siihen kipuun auttoi valkovipulista tehty haude korvalla. :ashamed: Siis otin valkosipulin kynnen, tein siihen viiltoja, kääräisin ohueen sideharsoon ja laitoin korvalle muutamaksi tunniksi. Oikeesti auttoi kipuun vaikkei kukaan varmaan uskokaan. :p

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Tää on tietenkin ihan hörhötietoutta, mutta mun on pakko kertoa, että mulla siihen kipuun auttoi valkovipulista tehty haude korvalla. :ashamed: Siis otin valkosipulin kynnen, tein siihen viiltoja, kääräisin ohueen sideharsoon ja laitoin korvalle muutamaksi tunniksi. Oikeesti auttoi kipuun vaikkei kukaan varmaan uskokaan. :p

Kylla siihen kipuun on valmis kokeilemaan melkein mita tahansa, uskosta viis!

On ollut muutaman kerran, tosi kipeä. Korvakäytävä on paisunut, muttei ikinä umpeen. Kuuloon ei ole vaikuttanut muuten kuin että kovat äänet sattuu. Antibioottitipat ovat auttaneet, oon myös pari lievempää saanut ohi laittamalla korvatopsiin vähän sibicortea (bakteereja tuhoavaa kortisonivoidetta)

Mitä nyt tästä luin näitä keskusteluja, oireet tuntuvat aivan samalta.. Juuri tässä yritän kello 4:39 kestää kamalaa särkyä suunnilleen juuri tuossa korvakäytävässä. Olen 13-vuotias tyttö, ja olen sanonut äidilleni, mutta hän ei tavallaan välitä. Sanon hänelle aamulla että luin netistä että jos minulla olisikin tämä näin...

Mutta asiaan..:
Korvani oireilee pääasiassa niin, että tunnen välillä kauheaa tykytystä/jumputusta päässäni, kovempaa kuin sydämmen lyönti.. Mutta tämä on ollut vain kahdesti tämän reilun viikon aikana. Korva ei ole aina kipeä, joskus. Hieman se on kosketus arka aina, mutta pystyn 'elämään' hetkiä ilman kipua. Olen herännyt myös todella useasti (2-5 kertaa) reilun viikon aikana. Jospa tähän nyt joku jotain vastaisi, vaikka epäilen kyllä.. ://

Mulla on kerran ollut korvakäytävä tulehdus. Sen hoito kesti parisen viikkoa. En saanut antibiootteja vaan sain pirtutipat. Ensimmäiset pari päivää kun tippoja laitoin korvaan niin sattu niin maan pirusti et teki mieli huuttaa, mut se autto.

Korvakäytävän tulehduksille näyttää tulevan alttiiksi. Viime kesän heinäkuussa sain ensimmäisen. Korvakäytävä oli erittävä, turvonnut ja punainen. Sitä hoidettiin eritettä imemällä ja antibioottitipoilla. Heinäkuu on taas koittanut ja vaiva on uusiutunut. Tällä kertaa kuulo on huonontunut (1/3 käytävää enää auki) ja kipu on kova. Cipralex-tipat ovat taas käytössä. Onneksi käytävä on sen verran auki, että tipat mahtuvat juuri ja juuri. Ensimmäiset kolme tippaa olen korvaani laittanut ja olo on jo jonkin verran parempi. Olisi kiva tietää, miten tällaisia vaivoja voisi ennalta ehkäistä?!

Cipralex tippoja käytetään esim. paniikkihäiriön hoitoon ja ahdistukseen. Onkohan tuossa edellisessä kirjoituksessa virhe, vai auttaako todella korvatulehdukseenkin?

Onko kellään tästä uudempia kokemuksia? Mulla on nyt korvakäytävän tulehdus päällä, toinen korva muurautunut umpeen (ei kuule), ab-tipat ja kefexin-kuuri... Ja kamalasti kipulääkkeitä vedettävä. Kuumekin nousee ilman niitä. Koska tää lähtee paranemaan????!!

Mulla ollut korvakäytävän tulehdus viimeisen kaks vuotta. Kuluneen ajan erittänyt nestettä ja kutissut niin maan perkeleesti. Huuhtelun/imupuhdistuksen jälkeen ollut ehkä pari päivää ok, kunnes tass alkanut erittämään ja kutisemaan. Saatan herätä öisin kun raavin korvakäytävää. Eilen kävin terkkarissa huuhtelemassa, sain erittäin raivokkaan huuhtelun jääkylmällä vedellä. Parin tunnin päästä korviin alkoi sattumaan (ei ole sattunut koko rumban aikana aiemmin), ja nyt korvat on ihan turvoksissa, ja kipu heijastuu myös leukaan. Korvatippoja ollut varmaan kaikki markkinoilla olevat, myös jotain iholiuosta yms. Mikään ei tehoa. Tänään lekuri sanoi että voisi olla syytä ottaa myös huuhtelu/imupuhdistuskuuri, niin että kävisin x aikaa terkkarissa parin päivän välein tyhjentämässä korvat. Ihan uskomaton riesa!

Yhteistyössä