Jos maksaa ne ennakkoon ja pyytää jättämään oven taakse.Eikö ruoat voi tilata kotiin jos joutuu karanteeniin?
Terveisiä Viikistä!
Ruokakuskin kanssa pitää välttää kontaktia.
Jos maksaa ne ennakkoon ja pyytää jättämään oven taakse.Eikö ruoat voi tilata kotiin jos joutuu karanteeniin?
Terveisiä Viikistä!
Kuulin iranilaiselta tuttavalta, että tilanne on erittäin paha. Mielenkiintoista on se, että korona on levinnyt paikallisessa Vatikaanissa eli papiston kaupungissa, jossa tauti lähti leviämään islamia opiskelevilta kiinalaisilta, jotka olivat Wuhanin alueelta.Mikähän tilanne Iranissa oikeasti on? Alkaa pian kuulostaa oikeasti ties miltä salaliitolta. :s
Se salaliitto on hallitsemattomaksi päässyt epidemia. Lääkäreitä harmittaa, sillä Iranin terveydenhuolto ei ole kelvoton. Nyt annettiin virukselle huomattava etumatka poliittisista (vaalit) ja uskonnollisista (epidemia alkoi pyhästä kaupungista) syistä.Mikähän tilanne Iranissa oikeasti on? Alkaa pian kuulostaa oikeasti ties miltä salaliitolta. :s
Entäs jos pierasee, miten pitkällle tauti sitten kantaa?Suomalaisuus nousee nyt kunniaan - kunnon hajurako muihin ihmisiin.
https://www.talouselama.fi/uutiset/koronaparskija-lahestyy-tama-whon-helppo-turvasaanto-voi-pelastaa-terveytesi/a25b5a21-3b26-4800-a1de-a00d94289b29
Mutta mitä tehdä, jos kohtaat koronapärskijän tai sellaiseksi epäillyn? WHO:n yksinkertainen sääntö on tämä: pidä vähintään metrin turvaväli. Koronavirus tarttuu pääsääntöisesti pikkiriikkisistä pisaroista, joita lentää ilmassa, kun henkilö yskii tai aivastaa.
Etäisyyttä kannattaa ehkä ottaa enemmänkin. Lydia Bourouiba on tutkinut maineikkaassa MIT-yliopistossa aivastamisen ja yskimisen fysiikkaa ja mekaniikkaan. Kooltaan isot taudinaiheuttajat voivat Bourouiban mukaan lentää 1-2 metriä mutta pienet jopa kahdeksan metriä.
Aivastus ja yskiminen synnyttävät pisarapallon, joka muistuttaa tulivuoren purkauksessa taivaalle lentävää pölypilveä.
Onko missään ollut tietoa siitä kuinka pitkä tuo koronan sairastamisaika on? Eli oireista parantumiseen, eli siihen että voi palata töihin? En äkkiseltään löytänyt infoa.
Eli siis perusterveellä hyväkuntoisella ihmisellä.
No minua ainakin kiinnostaa, karanteeni on kuitenkin ihan eri asia kuin itse sairausOnko sillä hirmusti merkitystä koska karanteeni kestää joka tapauksessa sen kaksi viikkoa.
Normaalisti flunssa kestää hoidettuna 14 vuorokautta ja hoitamattomana kaksi viikkoaNo minua ainakin kiinnostaa, karanteeni on kuitenkin ihan eri asia kuin itse sairaus
Mä luulen että jollei tästä mokomasta päästä vaan se tulee jäädäkseen niin mitään karanteeneja tuskin lopun ikää järjestetään...
Mutta korona ei ole flunssa. Poissa työstä ja muustakin liikkumisesta joutuu joka tapauksessa olemaan erittäin suurella todennäköisyydellä pidempään kuin tuon 2 viikkoa, koska sairautta levittävänä (eli esim. vielä yskivänä) on täysin vastuutonta mennä työhön tai edes kauppaan. KUten WHOn asiantuntija Bruce Aylward sanoi: taudin voivat pysäyttää vain yhteiskunnan etua ajavat kansalaiset.Normaalisti flunssa kestää hoidettuna 14 vuorokautta ja hoitamattomana kaksi viikkoa
Ja mä taas väitän, että hoitajat ja lääkärit eivät tule olemaan Suomessa kovilla. Mihin päivämäärään asti odotetaan, että sä voit
- Hoitajat ja lääkärit tulevat Suomessakin olemaan kovilla - Wuhanissa vähintään 500 terveysalan työntekijää saanut virustartunnan. https://nypost.com/2020/02/11/at-least-500-wuhan-medical-staff-are-infected-with-coronavirus/
- Varmistettujen infektioiden määrät laahavat jäljessä, koska laboratorioilla on ongelmia suoriutua tehtävästä. Niitä, joilla ei ole vakavia oireita, ei edes testata Kiinassa. https://www.sciencemag.org/news/2020/02/labs-scramble-spot-hidden-coronavirus-infections
- tämä auttaa ymmärtämään tarttumisriskiä: https://pbs.twimg.com/media/EQY7an_U0AAhPUD?format=png&name=medium
Odotamme, kunnes epidemia on ohi. Sen jälkeen sinä voit nöyrästi myöntää, että puhuit peloissasi pskaa.Ja mä taas väitän, että hoitajat ja lääkärit eivät tule olemaan Suomessa kovilla. Mihin päivämäärään asti odotetaan, että sä voit
myöntää öyhöttäneesi tyhjää? Huhtikuuhun? Toukokuuhun?
Myönnät kuitenkin että se menee ohi?Odotamme, kunnes epidemia on ohi. Sen jälkeen sinä voit nöyrästi myöntää, että puhuit peloissasi pskaa.
Kyllä, mutta siihen menee aikaa, vähintään kuukausia, todennäköisesti ainakin vuosi. Se, miten tuo epidemia laantuu, riippuu osittain siitä mitä me teemme. Epidemia voi siis kuivua siihen, että kaikki infektoituneet eristetään täydellisesti, hygienia nostetaan ihan uudelle tasolle sekä tiukkoja matkustus- ja kokoontumiskieltoja tulee voimaan. Jos tehokas rokote onnistutaan kehittämään ensi vuodeksi, koko kansan pakkorokotus sivuvaikutuksista piittaamatta katkaisisi viruksen leviämisen. Todennäköisimmin epidemia loppuu siihen, että suuri osa kansaa on hankkinut ainakin tilapäisen vastustuskyvyn sairastamalla taudin (tai kuolemalla), sen jälkeen koronasta tulee vain se "pahin flunssa" joka ajoittain käy nitistämässä vaareja ja mummoja + muutaman nuoremman.Myönnät kuitenkin että se menee ohi?
Jotenkin on vähän sellainen kutina, että ne saa kyllä rahat sijoitettua jotenkin.Tuleekin mieleeni: miten eläkejärjestelmässä on varauduttu siihen, että elinaikakerroin tippuu, toisin sanoen eläkeläiset elävät entistä lyhyempään? Eikä tulevaisuuden eläkeiän pitäisi silloin laskea ja eläkkeiden nousta?
Kun on nähnyt, että muutama sukulainen on päässyt vanhojen järjestelmien ansiosta eläkkeelle kuusikymppisenä, lipuu joskus mieleen ajatus siitä, että olisihan tuollainen vaihtoehto kivaa itsellekin monta kortta kekoon kantaneelle (ei päiväkään työttömänä). Terveyttä voisi edistää esim. matkailemalla Italiassa Välimeren ruokaa syömässä.Jotenkin on vähän sellainen kutina, että ne saa kyllä rahat sijoitettua jotenkin.
Eikä eläkeikää voi laskea koska työnteon katsotaan olevan hyväksi ihmisen terveydelle.