Koroista ja asuntolainoista, osaatko auttaa?

• Viestiketjun aloittaja nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Millipidetär
No nythän ei juuri kannata vaihtaa 12kk euriboriin kun korot on laskusuunnassa, sitten kun korot lähtee nousuun kun taantuma alkaa helpottaa niin siinä vaiheessa kannattaa vaihtaa 12kk euriboriin tai sitten ottaa kiinteä.

Itse eilen käytiin pankissa vaihtamassa 3kk euriboriin, pankissa oltiin niin sitä vastaan ettei mitään rajaa, virkailija yritti jopa huijaamalla saada meidät luopumaan ajatuksesta.

Millipidetär
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
niin mitäs teillä on marginaalit. meillä 1.5 ja sanotiin et kun molemmat töissä niin sitten vasta alennetaan.
aikas korkea on, me otettiin ihan persaukisina 2 vuotta sitten laina (toinen työtön ja toinen osa-aikatyössä) ja silloinkin saatiin 0,6 marginaali

?
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lohikäärme:
kysy pankista onko mahdollista. ja noi korot on sellanen juttu et jos asuntolainaa on 15-20 vuottakin niin siinä ajassa korot nousee ja laskee satoja kertoja ja se mikä on edullisin nyt ei ole sitä välttämättä 5 vuoden päästä. ja 20 vuodessa ne erot on värmana aika pieniä lopulta et onko ollu mikä korkosysteemi...

mulla 12 kk euribor ja 4 vuotta se oli aikas edullinen kesällä ja alkusysksystä maksoin tosi halpaa korkoa ja nyt taas maksan korkeeta... tarkistus taas maaliskuussa...
juu mut meinasinkin jos tuota voi kerran vuodessa vaihtaa niin sillä voisi voittaakin jotakin? Kun viime vuonna korkomme oli 4,5-5,5 luokkaa noin niin lynennystä meni vain noin satanen kuussa ja korkoja noin 800 kuussa. Kun nyt taas maksuerä on sama noin 900 kuussa ja tällä korolla lyhennys onkin jo isompi erä kuin korot =)

Meillä pankissa eka vaihto maksaa 50e, seuraavat 150e. Joillain pankeilla on myös raja sille, kuinka monta kertaa korkoa saa vaihtaa.

?
Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
niin mitäs teillä on marginaalit. meillä 1.5 ja sanotiin et kun molemmat töissä niin sitten vasta alennetaan.
aikas korkea on, me otettiin ihan persaukisina 2 vuotta sitten laina (toinen työtön ja toinen osa-aikatyössä) ja silloinkin saatiin 0,6 marginaali
Meidän marginaali tällä hetkellä 0,5%.

nih
Alkuperäinen kirjoittaja Sirutin:
Meilläkin on Prime käytössä, vaikka lainaa on jäljellä vielä kuusinumeroinen luku ennen pilkkua.. Mutta kun itseni tuntien maksan mieluummin joka kuukausi muuttuvaa korkoa, kuin huonolla tuurilla vuosi kallista korkoa...

Tiedän ettei ole paras vaihtoehto, mutta mun mielenterveyttä ajatellen ainoa vaihtoehto. :D
Mun mielenterveydelle ainut oikea vaihtoehto on 5 tai 10 v kiinteä. Tietää siihen asti mitä maksaa joka kuukausi.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
Meidän marginaali tällä hetkellä 0,5%.
Meillä 0,35 vaihdettiin pankkia joulukuussa...

Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Alkuperäinen kirjoittaja Sirutin:
Meilläkin on Prime käytössä, vaikka lainaa on jäljellä vielä kuusinumeroinen luku ennen pilkkua.. Mutta kun itseni tuntien maksan mieluummin joka kuukausi muuttuvaa korkoa, kuin huonolla tuurilla vuosi kallista korkoa...

Tiedän ettei ole paras vaihtoehto, mutta mun mielenterveyttä ajatellen ainoa vaihtoehto. :D
Mun mielenterveydelle ainut oikea vaihtoehto on 5 tai 10 v kiinteä. Tietää siihen asti mitä maksaa joka kuukausi.
Paljon pankki ottaa jos sitoo lainan vuosiksi johonkin määrättyyn %:iin? Onko teillä % korkeampi, kun yleinen taso on nyt?

1kk euribor käytössä
[/quote]Mun mielenterveydelle ainut oikea vaihtoehto on 5 tai 10 v kiinteä. Tietää siihen asti mitä maksaa joka kuukausi.[/quote]

ei voi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä, tai jos haluaa maksaa lainan pois aikaisemmin (myynti) joutuu korvaamaan pankille sen menettämät korkotulot.
Kannattaa miettiä tarkkaan, ennenkuin sitoutuu pitkiin korkosopimuksiin...

Meillä Prime ja samasta syystä kuin aiemmin joku perusteli. Ja ainakaan toistaiseksi ei olla vaihtamassakaan. Mä kattelin noita käppyröitä pidemmältä aikaväliltä ja prime on ollut ihan kilpailukykyinen. Meillä kuitenkin alunperin 30 vuoden laina-aika, niin siinä ehtii korot sahata ylös ja alas moneen kertaan.

vieras
Me vaihdettiin prime 3kk euriboriin, meillä laina-aika tiippui kerralla 7v :) meillä on pankin kanssa sopimus, että saadaan vaihtaa korkoa ilmaiseksi aina kun halutaan eli tilannetta seuraillaan.

Yhteistyössä