Korkeasta verenpaineesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

3äiti

Vieras
Kävin tuossa tänään mittauttamassa verenpaineen samalla kun vein esikoisen kerhoon. On noin kk:n verran ollut tosi huono olo, huimaa, väsyttää ja ruoka ei oikein maistu. Aattelin et paineet on varmaan laskenu taas tosi alas. No ylläri olikin melkoinen kun paineet oli 178/108 ja toisella mittauksella sitten 182/116!! :o Terkka käski varata ajan lääkärille ja käydä nyt sitä sitten mittauttamassa välillä ennen kun lekurille pääsee.

Ittellä yleensä (sukurasitteesta huolimatta) ollut alhainen verenpaine ja siksi lukemat yllätti. Eikös noi ole aika korkeat lukemat? Jonkinlaista lääkitystä saattaa olla odotettavissa ilmeisesti. Kummastuttaa vaan kun lenkillä käyn satunnaisesti, muksujen kanssa ulkoillaan ja liikutaan, suolaa ja rasvoja ei paljoa käytetä ja vihanneksia ja hedelmiä syön.

Siitä huolimatta lukemat pompanneet pilviin. :( Lääkärin sain parin viikon päähän ja päivystykseen käskettiin hakeutua jos olo menee älyttömän huonoksi. Muitten kokemuksia nyt kyselen, mitä olis tehtävissä.

mulla kans korkeat verenpaineet ja seurannassa.lääkärissä käynyt ja kaikki ok. seurataan vielä.
verikokeissa ei mitää erikoista ,kolesterolithan jos on kohollaa nii voi nostaa verenpainetta ja kun sen saa alas nii voi paineetkin laskea.
ootko äskettäin synnyttänyt ?

Olisko sulla mahdollista lainata tai hankkia omaa verenpainemittaria kotiin, jolla voisit mittailla itse ennen tuota lekurille menoa? Mulle ainakin työterveyslekuri tätä ehdotti, kun paineet oli koholla ja osottautu että kotosalla ne olikin ihan normit ja paljon allekin. Anto siis hyvää tietoa lekurille missä mennään. Olen siis kauhea jännittäjä mittaustilanteissa ja kummankin raskaudenkin aikana mittailin kotosalla paineet, tosi harvoin mitattiin neuvolassa.

hei,
kannattaa tosiaan istua väh.15min. ennen mittausta ja ennen lääkäriä kannattaa tosiaan välttää suolaa, lakritsaa, salmiakkia,kahvia yms.

Varmaan se lääkäri sitten tietää:)

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Mulla oli 245/135.
Nyt käytössä kaks lääkettä mutta alapaine edelleenki 90. 2kk ollu lääkityksellä,ensi yhdel lääkkeel kuukauden sit lisättiin toine.

Sulla ollut lukemat jo hengenvaaralliset.

Mulla oli vain 178/95-102 välillä ja tammikuussa aloitettiin lääkitys.
Lääkityksenä Linatil.Aluksi otin vain puolikkaan pillerin ja sitten nostettiin 2 pilleriin.Nyt lukemat ovat olleet 132/82 eli tällä annostuksella jatketaan.Just eilen oli tämän asian tiimoilta soittoaika lääkärille.Heinäkuun puolivälissä labraan, missä tarkistetaan ettei jää jäämiä maksaan.

En polta ja odotella sain ainakin sen 15min. :) Ja viimeisestä synnytyksestäkin on jo n.1v4kk aikaa. ;) Ja kyllä oma olo sen kertoo että paineet on korkealla. Täytyy hakea isän mittari lainaan ni saa ittekin niitä mittailtua jos tulee älyttömän huono olo.

Eipä kai toi ihme ole jos paineet nousee kun kolmen (5v,3v ja 1v4kk)ikiliikkujan mukana yrittää pysyä:D

Alkuperäinen kirjoittaja Kotikissa:
Mulla oli 245/135.
Nyt käytössä kaks lääkettä mutta alapaine edelleenki 90. 2kk ollu lääkityksellä,ensi yhdel lääkkeel kuukauden sit lisättiin toine.

Lääkityksenä Linatil.Aluksi otin vain puolikkaan pillerin ja sitten nostettiin 2 pilleriin.Nyt lukemat ovat olleet 132/82 eli tällä annostuksella jatketaan.Just eilen oli tämän asian tiimoilta soittoaika lääkärille.Heinäkuun puolivälissä labraan, missä tarkistetaan ettei jää jäämiä maksaan.
Joo niinhän ne kuulemma oli,ettei se ihme ole josen jaksanu enää töis käydä enkä kotihommia hoitaa.Mullo nyt carvedilol ja diurex koska mulla on hirveesti myös turvotusta,ei auta noikaan ja kun exä eilen soitti ja taas haukku mut puhelimes ni verenpaineet oli aamulla taas 200/105.
Arvauskeskuksessa käyn ja vingun lähetettä keskussairaalaan sisätautilääkärille mutta eipä mitään tapahdu.Diabetes puhkes ja siihenki saan kuulemma ihan vääränlaista lääkitystä,yhtään ei sokeriarvot putoo,mä en o kohta vuoteen enää ollu kunnos.

Voi kauhistus mitä lukemia :o . No on takuulla huono olo ja heikottaa jos lukemat on noin hurjan korkeat.

Mä en oikeesti oo ees tiennyt että ne voi nousta noin, mulla kun on nyt verenpaine korkein mitä koskaan, eli 135/80 :ashamed:

Mulla oli 245/135.

Joo niinhän ne kuulemma oli,ettei se ihme ole josen jaksanu enää töis käydä enkä kotihommia hoitaa.Mullo nyt carvedilol ja diurex koska mulla on hirveesti myös turvotusta,ei auta noikaan ja kun exä eilen soitti ja taas haukku mut puhelimes ni verenpaineet oli aamulla taas 200/105.
Arvauskeskuksessa käyn ja vingun lähetettä keskussairaalaan sisätautilääkärille mutta eipä mitään tapahdu.Diabetes puhkes ja siihenki saan kuulemma ihan vääränlaista lääkitystä,yhtään ei sokeriarvot putoo,mä en o kohta vuoteen enää ollu kunnos.

Mun ystävällä puhkes kans diabetes ja sokeriarvoja ei ole saatu kondikseen sitten millään.Jatkuvasti ovat liian korkealla.Tk:ssa käy myös hän, mutta on miettinyt että taitaa omin kustannuksin mennä yksityiselle sisätautilääkärille, jotta sais parempaa hoitoa.
Toivottavasti saat lähetteen sairaalan sisätautilääkärille ja saatais sun sokeriarvot paremmiksi.
Stressin yhteydessä ( varsinkin nyt kun äitini huonossa kunnossa ) mulla myös verepaine nousee; lääkityksestä huolimatta toisinaan hyvinkin korkealle, mutta kun stressi hellittää, niin paine myös tasaantuu.
:hug: :hug:

Mun ystävällä puhkes kans diabetes ja sokeriarvoja ei ole saatu kondikseen sitten millään.Jatkuvasti ovat liian korkealla.Tk:ssa käy myös hän, mutta on miettinyt että taitaa omin kustannuksin mennä yksityiselle sisätautilääkärille, jotta sais parempaa hoitoa.
Toivottaavsti saat lähetteen sairaalan sisätautilääkärille ja saatais sun sokeriarvot paremmiksi.

:hug: :hug: [/quote]Mä kävisin yksityisellä mut ei ole varaa.Rahaa ei o tullu helmikuun jälkeen mistään.Täytyy toivoo vaan että pysyis hengis :/

Toivottaavsti saat lähetteen sairaalan sisätautilääkärille ja saatais sun sokeriarvot paremmiksi.

Mä kävisin yksityisellä mut ei ole varaa.Rahaa ei o tullu helmikuun jälkeen mistään.Täytyy toivoo vaan että pysyis hengis :/

[/quote]

Kyllä se äärimäisen tiukoille vetää jos et helmikuun jälkeen ole saanut mistään rahaa.Etkö saa edes toimeentulotukea?Anteeksi jos kyselen liian suorasukaisesti :ashamed: , ei tietenkään ole pakko vastata.

Kauanko teillä lääkkeitä syövillä on seurattu verenpaineita ennen lääkkeiden määräämistä?

Mulla on vaihtelevasti kotona mitaten noin 130/80-85 ja 150-98 välillä, riippuen liikunnan harrastamisesta, syömisistä, vireystasosta ym. sekalaisesta jokapäiväisestä asiasta. Viime lokakuussa lukemat oli korkeimmillaan n 166/111, mutta vain kahtena päivänä ja takana oli uudessa työpaikassa aloittaminen ja muuta stressiä. Mulla vaikuttaa stressi tai vastaava tosi helposti paineisiin ja jonkinasteinen valkotakkisyndrroma myös, sen totesi eräs lääkärikin aikoinaan.

Aloitin joulukuussa taas kerran seurannan lääkärin valvonnassa ja oma mittari on ollut jo n 6-7 vuotta. Olo on hyvä ja painoakin on pudonnut kohta 7 kg tammikuusta lähtien. Eilen mittasin 143/89. Maksa-, rasva- ja sokeriarvot hyvät. Kolesteroli 3.0. Ei siis hätää noiden takia.

Mä kävisin yksityisellä mut ei ole varaa.Rahaa ei o tullu helmikuun jälkeen mistään.Täytyy toivoo vaan että pysyis hengis :/

Kyllä se äärimäisen tiukoille vetää jos et helmikuun jälkeen ole saanut mistään rahaa.Etkö saa edes toimeentulotukea?Anteeksi jos kyselen liian suorasukaisesti :ashamed: , ei tietenkään ole pakko vastata.[/quote]
En periaatteesta hae toimeentulotukea,jos ei näin pärjätä ni ei pärjätä,sit ei mahda mitään.Laskupino kasvaa sitte vaan,liitonrahat tulee ekat joskus kesäkuus mut neki menee lapsen leirikoulumaksuun kokonaisuudessaan,exän piti maksaa siit puolet muttei maksakkaan.
Puoli vuotta on kiertees ennenku helpottaa,senverta se työttömäksi jääminen teettää.
Olisin jo töis mutta kun ei terveys anna myöden ni ei auta kun kitua vaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja diddlina:
Kauanko teillä lääkkeitä syövillä on seurattu verenpaineita ennen lääkkeiden määräämistä?

Mulla on vaihtelevasti kotona mitaten noin 130/80-85 ja 150-98 välillä, riippuen liikunnan harrastamisesta, syömisistä, vireystasosta ym. sekalaisesta jokapäiväisestä asiasta. Viime lokakuussa lukemat oli korkeimmillaan n 166/111, mutta vain kahtena päivänä ja takana oli uudessa työpaikassa aloittaminen ja muuta stressiä. Mulla vaikuttaa stressi tai vastaava tosi helposti paineisiin ja jonkinasteinen valkotakkisyndrroma myös, sen totesi eräs lääkärikin aikoinaan.

Aloitin joulukuussa taas kerran seurannan lääkärin valvonnassa ja oma mittari on ollut jo n 6-7 vuotta. Olo on hyvä ja painoakin on pudonnut kohta 7 kg tammikuusta lähtien. Eilen mittasin 143/89. Maksa-, rasva- ja sokeriarvot hyvät. Kolesteroli 3.0. Ei siis hätää noiden takia.

Mä seurailin viime juhannuksesta alkaen itse kotona( synnytyksen jälkeen ) ja sit joulukuussa varasin ajan lääkärille ja heti lääkitys.Suvussa verenpainetautia.

Mulle paukautettiin napit samana päivänä kun verenpaine todettiin ja käskettiin maata hiljaa tekemättä mitään.Olisivat ottaneet osastolle mutten menny ku mihi olisin lapset laittanu.Kolesteroliarvotkin kuulemma päin peestä,mun lääkäri vaan ei kertonu niist mitään mutta diabeteshoitaja sano kun kävin vastaanotolla.
Mun verenpaineeni ei laske ikinä niin kauan kun exässä henki pihisee.Se on kun herhiläinen kimpussa.

Yhteistyössä