Korkeakoulutetut työttömät on kuulemma laiskoja ja loisii veronmaksajien rahoilla, ehdotuksia sellaiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laiska työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laiska työtön

Vieras
Eli mulla on yliopistotutkinto ja päälle vielä lisäopintoja avoimen kautta. Ei opettajan pätevyyttä.
Töitä ei löydy, miehen työt on täällä ja lapsetkin koulussa. Oon ollut kotiäitinä vuosia, tosin se on ollut helppo ratkaisu kun täältä päin ei töitä löydy.
Mutta nyt tosiaan oon sit kohta vuoden loisinut työttömyystuella, hakenut vaikka mitä töitä, ei edes yhtään haastattelua. Ne harjoittelupaikat, jotka olis omaa osaamista vastaavia, ei työllistä (tämä varma tieto suoraan noista paikoista, eli ei ole rahaa palkata ketään), muualle ei helposti oteta, koska pitäisi kouluttaa. Ja toki ne oman alan jutut kiinnostaisi.
Mulla on selkä p*skana, silleen pysyvästi, mut leikkausta ei tehdä kun ei se välttämättä onnistuis ja ton kanssa pystyy elämään. Mikään nostelua/fyysistä rasitusta/kumartelua sisältävä työ ei onnistu (eli se niistä siivoojan paikoista).

Mitä mun pitäis tehdä etten olis joka paikassa niin kovin mollattu loinen ja laiska luuseri, joka vaan muiden rehellisten veronmaksajien rahoilla laiskottelee?

Yhteiskuntapolitiikka ja kirjallisuus, kirjastopätevyyttä oon tuolla avoimessa tehnyt. Tuli valittua aikoinaan kiinnostavat alat, ei työllistävät.=/
Kuullostan toivottomalta tapaukselta? Jaah, jos niin on, niin voiko mua sitten syyttää siitä et oon työtön aina vaan?
Kun oman alani hommissa olisin oikeasti hyvä, niiitä vaan ei ole tarjolla..
Krut: Ei kai, ainakin olen saanut sen käsityksen et monen mielestä ne sentään on valmiit menemään "oikeisiin töihin" toisin kuin akateemiset työttömät.

Alkuperäinen kirjoittaja laiska työtön;30682643:
...Tuli valittua aikoinaan kiinnostavat alat, ei työllistävät.=/
Kuullostan toivottomalta tapaukselta? Jaah, jos niin on, niin voiko mua sitten syyttää siitä et oon työtön aina vaan?....

voi

Miksi sun koulutuksesi tai etenkään sen aste nyt mihinkään liittyy? Miksi muka tuot sen edes esille? Mullakin on sähköhammasharja ja olen osa-aikatöissä, mitä pitäisi tehdä että saisin enemmän työtunteja? Tai mites tämä: Mulla on kaasugrilli unohtunut talveksi tuohon pihalle ja syön D-vitamiinia, eli onkohan naapurini lintupöntössä tänäkään keväänä yhtään talitiaista?

No siihen se koulutus liittyy, kun täälläkin saa jatkuvasti lukea laiskoista ja työhaluttomista luuserityöttömistä.

Mutta kun on hyvä koulutus ja halua työntekoon, mutta niitä töitä ei saa ja se aina väläytelty siivoaminen/lähihoitaja ei selän takia onnistu, niin ajattelin et jos joku niistä viisaista v**ttuilijoista tulis kertomaan sen helpon ja fiksun tavan työllistyä tällaisessa tilanteessa. Kun sellainen varmaan on, kun aina laiskaksi ja ties miksi nimitellään niitä jotka ei heti töihin "mene" (=oikeasti pääse).

Alkuperäinen kirjoittaja laiska työtön;30682727:
No siihen se koulutus liittyy, kun täälläkin saa jatkuvasti lukea laiskoista ja työhaluttomista luuserityöttömistä.

Mutta kun on hyvä koulutus ja halua työntekoon, mutta niitä töitä ei saa ja se aina väläytelty siivoaminen/lähihoitaja ei selän takia onnistu, niin ajattelin et jos joku niistä viisaista v**ttuilijoista tulis kertomaan sen helpon ja fiksun tavan työllistyä tällaisessa tilanteessa. Kun sellainen varmaan on, kun aina laiskaksi ja ties miksi nimitellään niitä jotka ei heti töihin "mene" (=oikeasti pääse).

ei sulla ole hyvä koulutus jos kukaan ei ole valmis maksamaan siitä

Nimim. naisten ongelma on nyt asian ytimessä. Mutta oliskos ehdottaa mikä se sellainen koulutus olisi?

Kun se siivooja ja lähihoitaja on poissuljettu sen selän takia.
Toiseen korkeakoulututkintoon ei opintotukea saa.
Mun yliopistoaikoina mainostettiin et meidän laitokselta valmistuneista 98% työllistyy vuoden sisään. Jeps, ei todellakaan pitänyt paikkaansa, mutta kyseessä piti olla työllistävä koulutus kuitenkin.
Ja oon siis suht nuori vielä, nuorena saanut lapset ja valmistumisesta on alle kymmenen vuotta.
Eli mikä on se takuuvarmasti työllistävä koulutus nyky-Suomessa?

Alkuperäinen kirjoittaja laiska työtön;30682776:
Nimim. naisten ongelma on nyt asian ytimessä. Mutta oliskos ehdottaa mikä se sellainen koulutus olisi?

Kun se siivooja ja lähihoitaja on poissuljettu sen selän takia.
Toiseen korkeakoulututkintoon ei opintotukea saa.
Mun yliopistoaikoina mainostettiin et meidän laitokselta valmistuneista 98% työllistyy vuoden sisään. Jeps, ei todellakaan pitänyt paikkaansa, mutta kyseessä piti olla työllistävä koulutus kuitenkin.
Ja oon siis suht nuori vielä, nuorena saanut lapset ja valmistumisesta on alle kymmenen vuotta.
Eli mikä on se takuuvarmasti työllistävä koulutus nyky-Suomessa?

Luet lakia ja perustat oman toimiston, opiskelet putkimieheksi ja perustat putkiliikkeen, jne...

pitäiskö alkaa yrittäjäksi, eikä haaveilla muiden tarjoavan työtä.suomi tarvii ahkeria yrittäjiä jotka sitten joskus tulee työllistämään muut mihinkään keepaavat loiset.

Aloittajalla on tarpeeton koulutus.

Ehdotan hänelle hakeutumista sellaiseen koulutukseen minkä avulla voi työllistyä.

Veikkaanpa, että nimim. "naisten ongelma" ei itsekään loppujen lopuksi haluaisi elää sellaisessa maailmassa, jossa kaikki pohtisivat opiskelu- ym. valintojaan pelkästään tuon työllistävyyden näkökulmasta. Haastan kaikki tuota mieltä olevat miettimään hetken ihan rauhassa, että millaiseen maailmaan tuo johtaisi.

Eipä minulla muuta. Jatkakaa.

Yrittäjäneuvonnan olen käynyt läpi pari vuotta sitten, mulla oli ihan kohtuullinen yritysidea, siis omasta mielestä, omaa osaamista vastaava. Etelä-Suomessa kyseisenlaisia yrityksiä pyörii kai jotakuinkin kannattavasti.
Yritysneuvoja teki selväksi kuinka hankalaa on pärjätä yrittäjänä Suomessa, ainakin täällä meidän suunnalla, miten paljon velkaa pitää ottaa ja et yritys silti ehken pyörisi vain mahdollisen starttirahakauden. Me ei olla valmiiksi rikkaita, joten en voi ottaa velkaa todennäköisesti kannattamatomaan yritystoimintaan ja vaarantaa sillä perheen toimeentuloa tulevaisuudessa.

Ja on musta aika paksua väittää et kuka tahansa vois olla yrittäjä, kyllä se omanlaistaan sitkeyttä, luonteenlaatua ja visiointikykyä vaatii, ei kaikilla sellaista ole.

Vieläkään ei ole tullut oikein hyviä ja toimivia tapoja joilla pääsee heti töihin kunhan vaan ei ole laiska jne.

Lakia ei pääse noin vaan lukemaan, opinnot on pitkät ja opiskelupaikkakuntia on vain muutama.Sama koskee lääkistä jne. Mulla edelleen on perhe täällä ja miehen työt. Putkimiehenä mun selällä, salli mun epäillä ettei onnistuis, ainakin ne muutama putkimiehet jotka oon tuntenut, joutuu työskentelemään tosi hankalissa asennoissa. Ei mitään järkeä opiskella jotain missä hajottaa itsensä pahemmin ja ei sit kuitenkaan pystyis tekemään sitä toistakaan työtä.
Voisko olla sittenkin niin, ettei kaikki akateemiset tai muut työttömät ole laiskoja vaan että töitä on huonosti tarjolla alalla kuin alalla? Vai olisko jollain vielä se taikakikka mikä toimisi sittenkin?

Koita keksiä yritysidea joka ei vaadi mahdottomia alkuinvestointeja. Sullahan on se tärkein tuotannontekijä jo olemassa, eli osaaminen.

Tai sitten hanki uusi ammatti.

Tai laajenna työhakualuetta koko suomeen tai ulkomaille.

Mä en keksi muuta.

Hankit opettajan pätevyyden? Näitä voi suorittaa nykyään monimuotoisesti. Hakeudut työkkärin kautta alaasi vastaavaan paikkaan jollakin työllistämistuella ja yrität saada sitä kautta kenkää oven väliin?

Mä nyt kyllä olen eri mieltä siitä että korkeasti koulutettuja työttömiä syyllistettäis enemmän. Perus duunarithan luokitellaan nopeemmin loisiksi kun ei ole laiska paska viittiny edes kunnolla kouluttautua. Kaikilla ei resurssit riitä korkeekoulututkintoon, tai se oma osaaminen on muuten enemmän semmosessa työssä missä saa konkreettisesti tehä jotain.

Eikä ne lähihoitajan hommat sovi kaikille esimerkiks siitä syystä että vaikka veren näkeminen saa voimaan ihan älyttömän huonosti. Paha tehä työtä jos taju meinaa lähtee.

Tuntuuko susta itsestä siltä, että olet loinen? Mä en ole koskaan tullut (näissä omissa pikku aivoissani) ajatelleeksi, että korkeasti koulutetut työttämät olisivat loisia tai siivelläeläjiä.

Kuinka isolla paikkakunnalla ap asuu? Voisko jostain löytyä vaikka oppisopimuksella joku paikka tai pääsisi johonkin harjoittelijaksi/apulaiseksi, noin niinkuin ilman työkkärin puuttumisia asiaan. Pienillä paikkakunnilla voi vielä saadakin jonkun kukkakaupan apulaisen paikan, jos ei kovaa palkaa vaadi ja on halua oppia alaa. Tai lähikauppaan (tosin hyllyttäminen voi olla ongelma), mutta joku sisustusliike, vaatekauppa tms.

Tai koita keksiä joku yritysidea, joka ei vaadi paljon pääomaa. Konsultointia, kääntämistä (en tiedä mitä tuohon sun koulutukseen kuului). Jos kyseessä isompi kaupunki, niin tarjoa lastenhoitoapua, kudo villasukkia/tee koruja/pipoja/hilloja ja myy markkinoilla. PK-seudulla tuttu tienasi joulumarkkinoilla oikein hyvin leipomuksillaan. Eihän noista suuria summia saa, mutta tulot jäävät luultavasti niin pieniksi, että saat työttömyystukia samaan aikaan, mutta toisaalta lisätienestiä myöskin ja voit työhaastattelussa kertoa tehneesi ja yrittäneesi työttömyysaikanasi hankalassa työllisyystilanteessa.

Käy työkkärin kursseilla suorittamassa hygieniapassi ja anniskelupassi, nekin voivat auttaa :)

Uusimmat

Yhteistyössä