Korkea verenpaine synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Salla73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Salla73

Vieras
Synnytin kuopuksemme 26.12 ja n. kaksi viikkoa ennen synnytystä oli verenpaineeni jonkun verran koholla, sain toki välissä myös normaaleja arvoja joten syy jäi epäselväksi (jännitys tms.). Synnytyksen jälkeen sairaalassa oli paine 136/85 eli normaali mutta koholla (mun normi paine on siinä 110/65-75 paikkeilla).

Mittasin paineeni lauantaina ja sain todella hyviä arvoja, täysin normaaleja. Ajattelin vielä tänään tsekata ja kas paineet olivatkin taas koholla normaalista. Eka mittaus jopa erittäin korkea, 174/106, 153/95, 139/89 ja alimmillaan sain 125/85.

Esikoisen kanssa mulla oli raskausmyrkytys mutta nyt ei ollut sitä joten mikä mättää? Voiko myrkytys vielä tulla?

Olen kovassa univelassa, olen viimeisen viikon aikana nukkunut n.2h yössä, päivisin en saa unta, kärsin tension neckistä, imetys on täysillä käynnissä joten voivatko nämä seikat olla syynä?

Pelottaa jos myrkytys on tuloillaan vaikka sitä en ennen synnytystä ollut. Harmittaa kovasti kun lauantain paineet olivat niin super hyvät. Mikä mättää? Onko syytä huoleen?

Kovasti kiitollinen vastauksista!

Onko sulla jokin erityinen syy nyt mittailla noita paineita? Kyllä stressi ja paine todellakin nostaa paineita ja paljon - mulla edellisessä työpaikassa ollessa paineet oli usein esim. 88/156, nykyisessä paikassa noin 75/128.

Mutta enemmän kehoittaisin sinua nyt olemaan tarkkana ettei ole esim. veritulppavaaraa - tosi monet saavat nimittäin tulpan synnytyksen jälkeen. Eli tarkkaile, ettei ole pää kipeetä, rinnan ahdistusta, jalka kipeetä tmv. Ja jos on, niin äkkiä päivystykseen.

Yhteistyössä