Korkea verenpaine synnytyksen jälkeen(rask.myrk)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Salla-73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Salla-73

Uusi jäsen
09.08.2005
4
0
1
Hei!

Sain raskausmyrkytyksen rv 36+ ja synnytys käynnistettiin 37+3. Synnytin ihanan pojan ja kuvittelin itse että synnytyksen jälkeen oireeni kohenevat. Paineeni oli ennen synnytystä n. 170/110 mutta synnytyksen jälkeen ne nousivat korkeimmillaan 200/120! Viime viikolla aloitettiin Alebtol lääkitys 200mg vrk ja paineet ovat nyt kotona n. 140-150/93-100 (norm. 120/65). Veriarvot huononivat raskausmyrkytyksessä ja pissa oli yhdellä +, nämä ovat helpottaneet eli arvot paranivat aika pian synnytyksen jälkeen. Tosiaan ainoa on verenpaine ongelma joka on nyt jatkunut sitten jo vajaa kaksi viikkoa.

Onko teillä kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta, eli että paineet lähtevät nousuun vielä synnytyksen jälkeen? Miten kauan voi kestää että ne palautuvat?

Olin todella huolissani terveydestäni ja harmittaa kun en pysty täysillä nauttimaan pienen vauvan tuomasta ilosta :(

Kiitos etukäteen!

minulla oli myös raskausmyrkytys yhdeksän kuukautta sitten, oireet helpottuivat muuten mutta verenpaine nousi lisää sektion jälkeen, sain myös albetol lääkityksen, jota syön vieläkin. ensin söin 3 tablettia päivässä mutta noin kuukauden olen pärjännyt 2 tabletilla päivässä. jonkin aikaa meni lääkityksen aloittamisen jälkeen että paineet alkoivat tasaantumaan. albetol on tietääkseni kaikkein lievin verenpainelääke joten siksi varmaan menee hetki ennen kuin paineet alkavat tasaantumaan.

Mulla ei ollut raskausmyrkytystä mutta ennen synnytystä parin viimeisen kk:n ajan korkea verenpaine, 180/110, synnytyksen jälkeen paineet nousivat vielä vähän 200/120, en saanut lääkitystä, mittausta vaan jatkettiin 3 kuukautta neuvolassa. Nyt vasta, 5 kk synnytyksestä paineet ovat normalisoituneet 120/90. Ihmettelen itsekin etten saanut lääkitystä?

mulla ei ollut myrkytystä mutta paineet korkealla ennen synnytystä koko raskauden ajan oikeastaan mutta nousivat viimeisen kuukauden aikana. tytär syntyi rv 39+3 normaalisti ja synnytyksen jälkeen mulla vasta paineet pomppasivatkin osastolla ollessa. pari ekaa päivää synnytyksen jälkeen paineet oli hurjimmillaan 190/120. sain pari kertaa lääkettä osastolla ja mittasin paineita myös itse (mulla aina korkeammat lukemat muiden mittaamana kun jotenkin jännitän). lukemat laski ennen kuin kotiduin viidentenä päivänä suht normaaliksi ja nyt kotona yritän muistaa mitata paineita aina välillä. jos kohoavat, lähen lääkärin kanssa jutustelemaan.